Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill ha tips på bra prisvärd optik till Canon 7D MkII

Produkter
(logga in för att koppla)

Hedberg80

Medlem
Hej Jag har en 7D mkII som jag vill hitta lite bra billig optik till tex Samyang 14mm 2.8 är ju ett jag tänkt skaffa . Men sen vill jag ju ha lite fler objektiv som inte är alltför dyra . Då jag hittils användt ett gammalt 55-250 IS eller ett Tamron 70-300 och ingen av dom ger speciellt skarpa bilder men det är kanske fel ord att använda med tanke på prisklassen kanske men ja ni förstår nog vad jag menar.. Tack på förhand
 

rronnbac

Aktiv medlem
Hej Jag har en 7D mkII som jag vill hitta lite bra billig optik till tex Samyang 14mm 2.8 är ju ett jag tänkt skaffa . Men sen vill jag ju ha lite fler objektiv som inte är alltför dyra . Då jag hittils användt ett gammalt 55-250 IS eller ett Tamron 70-300 och ingen av dom ger speciellt skarpa bilder men det är kanske fel ord att använda med tanke på prisklassen kanske men ja ni förstår nog vad jag menar.. Tack på förhand
Du måste nog precisera lite mer vilken typ av fotografering du vill ha objektiv för. Det finns alla gånger 500 olika objektivmodeller som passar Canon EF, så som sagt, precisera mera.
 
Hej Jag har en 7D mkII som jag vill hitta lite bra billig optik till tex Samyang 14mm 2.8 är ju ett jag tänkt skaffa . Men sen vill jag ju ha lite fler objektiv som inte är alltför dyra . Då jag hittils användt ett gammalt 55-250 IS eller ett Tamron 70-300 och ingen av dom ger speciellt skarpa bilder men det är kanske fel ord att använda med tanke på prisklassen kanske men ja ni förstår nog vad jag menar.. Tack på förhand
55-250 är ett väldigt prisvärt objektiv. Om du inte är nöjd med skärpan på det så har du orealistiska krav på objektiv i lägre prisklasser. Alternativt sätter du inte fokus rätt. Om du vill ha knivskarpa bilder kostar det mer pengar.
 

spotmatic

Aktiv medlem
Hej Jag har en 7D mkII som jag vill hitta lite bra billig optik till tex Samyang 14mm 2.8 är ju ett jag tänkt skaffa . Men sen vill jag ju ha lite fler objektiv som inte är alltför dyra . Då jag hittils användt ett gammalt 55-250 IS eller ett Tamron 70-300 och ingen av dom ger speciellt skarpa bilder men det är kanske fel ord att använda med tanke på prisklassen kanske men ja ni förstår nog vad jag menar.. Tack på förhand
Nåt som är skarpt är 50/1,8 STM. Om du kan tänka dig ett kort fast tele, för typ portträtt mm.
Det är ljusstarkt, skarpt, bra närgräns och roligt att fota med. Kostar runt 1200 spänn.
 

Hedberg80

Medlem
hmm =)

jag funderar på ett begagnat 70-200 L objektiv bör ju bli bra mycket bättre än ett 55-250is i allafall eller hur . Så det jag behöver är ett bra tele antar jag =) så man kan få lite hyfsade foton på djurlivet =) Samyang 14mm skall jag ha till Norrsken främst men en del landskap också
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Längre

jag funderar på ett begagnat 70-200 L objektiv bör ju bli bra mycket bättre än ett 55-250is i allafall eller hur . Så det jag behöver är ett bra tele antar jag =) så man kan få lite hyfsade foton på djurlivet =) Samyang 14mm skall jag ha till Norrsken främst men en del landskap också
Ska du få bra foton på djurlivet så rekommenderas 55-250 STM (mycket skarp på längre brännvidder och absolut stor skillnad mot gamla varianten som inte var så bra på 200-250 mm). Passar bra för fjärilar. grod- och kräldjur och närgångna rådjur (använder själv denna lätta optik ganska ofta tillsammans med 7DII och 70. Säljes i dagarna ut för under 2 lax hos Rajala (ett fynd). För fåglar och däggdjur man inte kommer så nära rekommenderas ett beggat 100-400 ver 1 eller 400/5,6 som har ultrasnabb AF och bra skärpa. Bägge kan nog fås för 5-7 lax begagnade i bra skick.
 

Hedberg80

Medlem
Ska du få bra foton på djurlivet så rekommenderas 55-250 STM (mycket skarp på längre brännvidder och absolut stor skillnad mot gamla varianten som inte var så bra på 200-250 mm). Passar bra för fjärilar. grod- och kräldjur och närgångna rådjur (använder själv denna lätta optik ganska ofta tillsammans med 7DII och 70. Säljes i dagarna ut för under 2 lax hos Rajala (ett fynd). För fåglar och däggdjur man inte kommer så nära rekommenderas ett beggat 100-400 ver 1 eller 400/5,6 som har ultrasnabb AF och bra skärpa. Bägge kan nog fås för 5-7 lax begagnade i bra skick.
ja det 55-250 jag har e nog gamla is versionen så det lär ju göra stor skillnad =)
 

Hedberg80

Medlem
Ska du få bra foton på djurlivet så rekommenderas 55-250 STM (mycket skarp på längre brännvidder och absolut stor skillnad mot gamla varianten som inte var så bra på 200-250 mm). Passar bra för fjärilar. grod- och kräldjur och närgångna rådjur (använder själv denna lätta optik ganska ofta tillsammans med 7DII och 70. Säljes i dagarna ut för under 2 lax hos Rajala (ett fynd). För fåglar och däggdjur man inte kommer så nära rekommenderas ett beggat 100-400 ver 1 eller 400/5,6 som har ultrasnabb AF och bra skärpa. Bägge kan nog fås för 5-7 lax begagnade i bra skick.
Köpte ett 55-250 is STM på CDON som blev billigare än rajala då dom inte tar 150 kr i frakt
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Exempel

Här är ett par exempel från i somras fotograferade med nämnda zoom och 70D. Den fungerar mao ypperligt för mindre djur om man inte bara ska ha extremförstoring. Zoomen i längsta läget på ca 1 m avstånd (närgränsen är något mindre)
 

Bilagor

ANNONS