Annons

Kan man vara laglig på facebook öht?

Produkter
(logga in för att koppla)

bEPH

Aktiv medlem
(Känsliga läsare varnas för att inlägget kan vara hårklyvande)
Jag såg en rolig bild på facebook och brukar normalt inte dela sådana men bestämde mig för att den var tillräckligt rolig för at bryta mot min princip.
Men då började ju problemet, naturligtvis så obstinat som jag är började jag leta efter vem som gjort bilden för att kolla om det var ok att dela den.
Det slutade efter c.a 15 minuters letande att jag hittade upphovsrättsmannen men hans bilder var i en salig röra med hundratals bilder och man var tvungen att titta på dem en och en, jag gav upp.
Ej heller stod det något generellt vad som gällde för hans bilder vid länkning hänvisning etc.

Hur gör ni på facebook med smiley:s, meme:s, filmer, bilder etc.
Orkar ni leta rätt på upphovsrättsinnehavaren och kolla så det är ok att dela?
Visst måste hela facebook & co vara en svart upphovsrättslös plats eller hur ska man se på det?
 

andreassofus

Aktiv medlem
Du har nog missuppfattat det hela med Facebook. Du får dela så mycket du vill. Det finns ju till och med en dela-knapp just för det avseendet.
Du får däremot inte högerklicka och spara någons bild till exempel och sen posta (vilket borde vara självklart)

Men ser du en film/bild eller inlägg så får du såklart klicka på knappen "Dela"
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det finns en klar synlig knapp för att dela. Så klart det är lagligt. Det står även i kontraktet du godkände när du gick med i fb.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Det är alltid ok att dela på FB. Så fort någon laddar upp något offentligt och du kan se dela knappen. Du behöver inte fråga.

/Stefan
Bara för att någon sprider en bild via FB betyder ju inte på något sätt att de har rätt att sprida den. Det går ju inte att veta om den första personen som postar bilden verkligen har den rättigheten.

Gissar att TS menar att han vill veta lite hur ni gör med material ni sprider på FB. Kontrollerar ni upphovsrättsägarens villkor eller tutar ni och kör utan tanke på det?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Bara för att någon sprider en bild via FB betyder ju inte på något sätt att de har rätt att sprida den. Det går ju inte att veta om den första personen som postar bilden verkligen har den rättigheten.

Gissar att TS menar att han vill veta lite hur ni gör med material ni sprider på FB. Kontrollerar ni upphovsrättsägarens villkor eller tutar ni och kör utan tanke på det?
Nu är det ju så att alla som har Fb har godkänt villkoren i deras avtal. Där står det att man inte får publicera material som inte man är behörighet till att göra. Så allt som publiceras på fb antar jag därmed vara av lagliga material.

/Stefan
 

lonian

Aktiv medlem
Nu är det ju så att alla som har Fb har godkänt villkoren i deras avtal. Där står det att man inte får publicera material som inte man är behörighet till att göra. Så allt som publiceras på fb antar jag därmed vara av lagliga material.

/Stefan
Jag har sett folk dela mina bilder i Facebook grupper, bilder de har laddat hem utan lov från min hemsida. Och skriver att de lånat bilden.
Man kan alltså inte lita på att allt som delas är lagligt!
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag har sett folk dela mina bilder i Facebook grupper, bilder de har laddat hem utan lov från min hemsida. Och skriver att de lånat bilden.
Man kan alltså inte lita på att allt som delas är lagligt!
Såklart inte. Men jag är ingen polis och fortfarande lagligt att dela även om 1e personen stulit bilden. Blir skillnad när man delar ut länken utanför fb.
Även om man frågar personen som stulit och denne säger ok att dela. Hur kollar man det då? Man får såklart utgå från allt sker enligt de lagar o regler som är uppsatta.

/Stefan
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Du får däremot inte högerklicka och spara någons bild till exempel och sen posta (vilket borde vara självklart)
För att förtydliga:
Spara för eget bruk får man göra, det är egentligen detsamma som att du tittar på bilderna.
O du kan göra vad du vill med de bilderna hemma.
Publicera o visa upp är däremot en annan femma.
 

bEPH

Aktiv medlem
Såklart inte. Men jag är ingen polis och fortfarande lagligt att dela även om 1e personen stulit bilden. Blir skillnad när man delar ut länken utanför fb.
Även om man frågar personen som stulit och denne säger ok att dela. Hur kollar man det då? Man får såklart utgå från allt sker enligt de lagar o regler som är uppsatta.

/Stefan


Men nu måste du skilja på äpplen och päron.
Det är aldrig ok att dela upphovsrättskyddat material utan att vara säker på att det är ok, det spelar ingen roll om du är polis eller inte.
Det är aldrig ok att dela/sälja en stulen sak.

Jag komer att citera punkter från denna sida för att styra upp lite, jag har väldigt svårt att se att dessa punkter följs på facebook.
http://www.sfoto.se/tio-fragor-om-lag-och-ratt

3. Man måste ha tillstånd från personen som avbildas "när fotografiet ska användas i reklamsammanhang"
7. Fotografens namn ska alltid anges i samband med fotografiet såvida det inte är praktiskt eller tekniskt omöjligt.
10 Huvudregeln är att när fotografier ska användas i annat än för rent privat syfte krävs alltid tillstånd från fotografen.
 

lofling

Aktiv medlem
Men nu måste du skilja på äpplen och päron.
Det är aldrig ok att dela upphovsrättskyddat material utan att vara säker på att det är ok, det spelar ingen roll om du är polis eller inte.
Det är aldrig ok att dela/sälja en stulen sak.

Jag komer att citera punkter från denna sida för att styra upp lite, jag har väldigt svårt att se att dessa punkter följs på facebook.
http://www.sfoto.se/tio-fragor-om-lag-och-ratt

3. Man måste ha tillstånd från personen som avbildas "när fotografiet ska användas i reklamsammanhang"
7. Fotografens namn ska alltid anges i samband med fotografiet såvida det inte är praktiskt eller tekniskt omöjligt.
10 Huvudregeln är att när fotografier ska användas i annat än för rent privat syfte krävs alltid tillstånd från fotografen.
Punkt 7 faller ibland vid delning på FB. Men punkt 3 och 10 hindrar väl inte en privatperson från att länka till bild så länge det inte är i kommersiellt syfte (vilket oftast inte är fallet på FB tippar jag)?
 

bEPH

Aktiv medlem
Punkt 7 faller ibland vid delning på FB. Men punkt 3 och 10 hindrar väl inte en privatperson från att länka till bild så länge det inte är i kommersiellt syfte (vilket oftast inte är fallet på FB tippar jag)?
Hmm, du kan ha rätt, jag tänkte på att facebook lever ju på reklam helt och hållet? Deras idé är ju att folk ska publicera så mycket som möjligt där för att få ddit så mycket som möjligt med folk och därigenom tjäna pengarna på reklamen.

Om du publicerar det på facebook så är det ju inte för privat syfte eftersom du överlåter rättigheterna till ett företag?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hmm, du kan ha rätt, jag tänkte på att facebook lever ju på reklam helt och hållet? Deras idé är ju att folk ska publicera så mycket som möjligt där för att få ddit så mycket som möjligt med folk och därigenom tjäna pengarna på reklamen.

Om du publicerar det på facebook så är det ju inte för privat syfte eftersom du överlåter rättigheterna till ett företag?
Hur FB överlever har jag ingen aning om o bryr mig heller inte om det.

Överlåta rättigheter?
Det blir bara allt mer flum i din text.

Har du rättigheterna så kan du lägga ut material.
Är det inte ditt material så låt bli o lägg ut det.
Dela hur mycket du vill så länge du inte använder det i eget reklamsyfte.

Svårare än så är det inte.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
TS kanske menar detta som finns i FB användarvillkor:
"För innehåll som skyddas av upphovsrätten, t.ex. foton eller filmklipp (Skyddat innehåll), ger du oss uttryckligen följande behörighet, i enlighet med dina sekretess- och applikationsinställningar: du beviljar oss en icke-exklusiv, överföringsbar, vidarelicensierbar, royaltyfri, global licens att använda allt Skyddat innehåll som du publicerar på eller i anslutning till Facebook (Innehållslicens). Den här Innehållslicensen upphör att gälla när du tar bort ditt Skyddade innehåll eller ditt konto, förutsatt att innehållet inte delats med andra som inte tagit bort det."

Inget flum att man "överfört" vissa rättigheter till FB.

ThomasR
 

PMD

Aktiv medlem
Om "dela" på Facebook betraktas som en hänvisning till en redan existerande publicering så borde det inte vara några juridiska problem med att "dela".

Om "dela" på Facebook däremot betraktas som en ny publicering så måste man, som vid all publicering, ha upphovsrättsinnehavarens tillstånd.

Jag tycker att det första fallet borde gälla, men jag är inte jurist och jurister har ibland konstiga uppfattningar om datorteknik och internet. Jag känner inte heller till om det här har prövats i någon rättslig instans.
 

bEPH

Aktiv medlem
TS kanske menar detta som finns i FB användarvillkor:
"För innehåll som skyddas av upphovsrätten, t.ex. foton eller filmklipp (Skyddat innehåll), ger du oss uttryckligen följande behörighet, i enlighet med dina sekretess- och applikationsinställningar: du beviljar oss en icke-exklusiv, överföringsbar, vidarelicensierbar, royaltyfri, global licens att använda allt Skyddat innehåll som du publicerar på eller i anslutning till Facebook (Innehållslicens). Den här Innehållslicensen upphör att gälla när du tar bort ditt Skyddade innehåll eller ditt konto, förutsatt att innehållet inte delats med andra som inte tagit bort det."

Inget flum att man "överfört" vissa rättigheter till FB.

ThomasR
Det var precis det jag menade.
 
ANNONS