Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon fullformat och objektiv - köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenkan00

Medlem
Jag är på jakt efter en kamera, jag fotade mycket när jag var ”yngre” med en nikon d3000 och vill helst inte gå över till Canon. Jag sneglade på D500 men har nu bestämt mig för att införskaffa mig en fullformat. Jag vill kunna fota allt från sport (fotboll), porträtt, ungarna, hemmet och natur.

Min budget sträcker sig till 50k och då är objektiv inkluderat i den summan. Jag har tittat på nikkor AF-S 70-200/2.8G IF-ED VR II som ett alternativ till att fota fotbollen men även porträtt, vad tror ni om det?

Kom gärna med alla tips och köpråd som ni har, jag är inte främmande för att köpa begagnat. Jag tänker mig ett kamerahus och två objektiv, ett telezoom och något allround?! Jag reser en hel del och vill gärna kunna fota stränder, människor och natur med ett och samma objektiv:)
 

lonian

Aktiv medlem
70-200 och 24-70 låter som rätt väg att gå gällande objektivval.
Jag hade funderat på antingen Nikon D750 eller D850 som kamera.
 

Jenkan00

Medlem
70-200 och 24-70 låter som rätt väg att gå gällande objektivval.
Jag hade funderat på antingen Nikon D750 eller D850 som kamera.
Tack för snabbt svar, det är precis dom kamerorna jag har spanat på, frågan är bara om kvaliteten mellan dom är lika bra som prisskillnaden?!
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag skulle sagt D750 som kamera. Jag har D850 och den är... mycket trevlig. Men den kostar också mycket pengar. En D750 borde man kunna hitta för 10-15 kkr, begagnad eller ny.
Eller förresten. D800 är sjukt prisvärd begagnad, man får den för växelpengar i sammanhanget. Och den är fortfarande bra.
Det finns mycket pro et contra med D750 vs D800, men man kan iaf säga att för 8-15 kkr får du en riktigt bra kamera, begagnad eller ny.

Nya 70-200/2,8 E ska vara riktigt fenomenalt bra, men den kostar också mycket pengar. Jag skulle allvarligt överväga den för både sport och porträtt. Men man får föregående version II G för dryga 10 kkr begagnat, och det är inte fy skam.

24-70 är ingen enkel ekvation. Tamron har alternativ som är fina rent optiskt, men min erfarenhet är att de har avsevärt långsammare AF än Nikons senaste E-version. Den är å andra sidan stor, tung och dyr. Jag uppskattar hur som helst att ha VR på min 24-70.

Ett alternativ till 24-70 är ett fast objektiv av lite mer resevänlig typ. Själv fastnade jag för Tamrons 35/1,8 VC, för att
* jag gillar 35 mm bildvinkel
* bra bildkvalitet
* kort närgräns
* skakreducering faktiskt är bra att ha ibland
* ganska liten och lätt (större än Nikon, mindre än Sigma)
Men det finns många alternativ och det är väldigt preferensberoende.

Det här går att skriva hur mycket som helst om. Men... det här är en början.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Fotboll är troligen inte så snabb så man borde kunna klara sig med D800 eller D810, begagnat är det något mellan 8-16000, då får man lite mer pixlar att jobba med jämfört med D750.

Som alternativ till nikon så skulle man kunna tänka sig Tamrons 70-200/2,8 samt Tamrons 24-70, väljer man G2 serien så är det riktigt bra objektiv, men även G1 är helt OK. Till det så kan man köpa ett fast vidvinkel/normal objektiv med 1,4 eller 1,8
 

Jenkan00

Medlem
Tack för era utförliga och kloka svar:)

Vad är de största skillnaderna mellan D750, D800, D810 och D810a?

Om man köper ett begagnat hus, hur ska man tänka angående antal exponeringar?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tack för era utförliga och kloka svar:)

Vad är de största skillnaderna mellan D750, D800, D810 och D810a?

Om man köper ett begagnat hus, hur ska man tänka angående antal exponeringar?
Det finns nog mera små skillnader än nedan, men några

Bilder per sekund D800 4, D810 5 och D750 6,5
D800 o D810 har 36,2 Mpix och D750 24,3
D750 har Filip screen
D810 samt D800E saknar filtret framför sensorn eller modifierat så man får lite skarpare bilder
D800 har inte så bra skärm, D810 är bättre, vet inte jämfört med D750
D810A är nog astro

Kommer inte ihåg om D800 är en f/8 kamera (dvs klarar AF ner till bländare 8), sedan så kan det variera mellan modellerna hur många punkter som klarar f/8, har inte detta i huvudet

Själv har jag en D750 men jag värdesätter den snabbare bps.

Själv har jag nästa bara köpt begagnade kameror mellan 5000-10000 exponeringar, men hade nog kunnat tänka mig upp till 30000 också om priset är rätt.

ScandinavienPhoto har ibland bra priser på sina begagnade med 6 mån garanti, tror de hade en D750 nu för runt 11000. Cyberphoto har ibland rea på nya, de sålde länge i vintras D750 för 15000:-
 
Senast ändrad:

unoengborg

Aktiv medlem
Tack för era utförliga och kloka svar:)

Vad är de största skillnaderna mellan D750, D800, D810 och D810a?

Om man köper ett begagnat hus, hur ska man tänka angående antal exponeringar?
D750 är snabbare både vad det gäller AF och bildfrekvens än D8?? modellerna, men som andra redan sagt är D800 nog fullt tillräckligt snabb för fotboll. Det togs ju fotbollsbilder även på filmens tid bildfrekvensen inte var så mycket högre.

Jag upplever sökarna i D8?? modellerna som bättre än på D750. Kan möjligen bero på att jag har glasögon och att glasögonen kommer närmare okularet om det är runt istället för rektangulärt. Å andra sidan har D750 en vikbar display som kan vara bra om man kryper på marken och fotograferar kryp och växter

D810 är tystare och 1 bild/s snabbare än D800 och sakna AA filter i övrigt mer eller mindre lika. Det finns även en D800e som även den saknar AA filter.

D810a är till för astrofoto och inte aktuell om man inte tänker ägna sig åt sådant.

Vad det gäller byggkvalitet så är D8?? modellerna robustare byggda jag vill minnas att de byggda för att klara 100 000 fler exponeringar än D750.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter en kamera, jag fotade mycket när jag var ”yngre” med en nikon d3000 och vill helst inte gå över till Canon. Jag sneglade på D500 men har nu bestämt mig för att införskaffa mig en fullformat.
Är du helt inställd på Nikon eller kan du tänka dig något annat märke? (Förutom Canon, förstås. :)

Digitala kameror för småbildsformatet ("fullformat") finns från Nikon, Sony, Pentax och Leica (samt det förkättrade märket Canon). Alla gör mycket bra kameror och det finns förstås för- och nackdelar med alla.
 

lonian

Aktiv medlem
När jag gick från d7000 till D800 fick jag snabbt lära mig att jag måste hålla kameran på rätt sätt om jag inte ville få skakiga bilder i och med 36mpix. Sen kombinerat med nikons 24-70 kände jag tillslut att det inte var roligt att springa runt med den tyngden. D750 blev min räddare. Men nog suktar jag efter D850 ibland. Det är kul med extremt högupplösta bilder.
 

unoengborg

Aktiv medlem
När jag gick från d7000 till D800 fick jag snabbt lära mig att jag måste hålla kameran på rätt sätt om jag inte ville få skakiga bilder i och med 36mpix. Sen kombinerat med nikons 24-70 kände jag tillslut att det inte var roligt att springa runt med den tyngden. D750 blev min räddare. Men nog suktar jag efter D850 ibland. Det är kul med extremt högupplösta bilder.
Ja D8?? serien är lite av fattigmans mellanformat och behöver behandlas därefter om man ska utnyttja upplösningen. Bilderna blir förstås inte oskarpare för att man har mer upplösning, det är bara det att vi kan se det om vi pixelpeepar på 100%.

Ska man bära tyngre utrustning är det en fördel om man använder t.ex. black rapid eller någon form av bältesfäste så att vikten fördelas bättre.
 

smislo

Aktiv medlem
Beroende på hur snabbt vill du ha din kamera jag skulle vänta på ersättare för D750. Inget fel på D750 men den nya blir väl något liknande D850 med lite mindre pixlar.
 

HenryB

Aktiv medlem
Enkelt, en begagnad D810 och sen lägger du resten på optik. D810 är en proffskamera, D750 är en entusiastkamera. Det märks när man håller i dom och hur knappar och reglage är placerade.
 

rronnbac

Aktiv medlem
D850 med 70-200 och (antar jag) ett 24-70 är ju på många sätt svårslaget i många avseenden.

Men, du kan ju också tänka att de pengar som du skulle spara på att köpa D750/D800/D810 gott och väl räcker till att också skaffa ett spegellöst mindre system som komplement. För är det en sak som inte är rolig med stora fullformatshus och 2.8-zoomar så är det storlek och vikt när man reser. Detsamma gäller i många andra sammanhang. Så att inom samma budget få in ett komplement för sådana situationer är kanske ett alternativ.

Bryr man sig inte om storlek så finns det ju ändå mycket att vinna rent ekonomiskt på ett billigare hus prisskillnaden mellan D750 och D850 betalar ju ett 70-200.

Skulle jag själv byta system idag så skulle jag personligen utan att blinka köpa nya Sony A7iii med Tamrons 28-75. men det är ju också värt att ha i minnet att både Nikon och Canon säger sig ska lansera spegellösa fullformatskameror inom överskådlig tid, gissningsvis nästa år. Det kan ju också vara en faktor.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Om du tänker dig fotboll på elvamannaplan är nog 200 mm lite kort om du vill fånga spelare i närkamp.
Jag kör med 100-400 och får ofta beskära rätt hårt i efterhand för att få det utsnitt jag strävar efter.
 

lonian

Aktiv medlem
Beroende på hur snabbt vill du ha din kamera jag skulle vänta på ersättare för D750. Inget fel på D750 men den nya blir väl något liknande D850 med lite mindre pixlar.
Finns det några rykten om att Nikon kommer fortsätta med en kamera likt d750 ?
Låter som att den kommer rätt snart?
 

Jenkan00

Medlem
Jag har läst alla era svar, funderat och läst igen. Jag bugar bockar och tackar ödmjukast er som har tagit er tid att ge svar och motiverat det.

Jag har bestämt mig för en D810, 70-200/2.8 VR II och ett 17-55/2.8. Hittar jag dessa begagnade så blir nästa steg en blixt och ev 50mm/1.8. Jag hoppas att detta blir ett bra set att starta med:)
 

Jenkan00

Medlem
Om du tänker dig fotboll på elvamannaplan är nog 200 mm lite kort om du vill fånga spelare i närkamp.
Jag kör med 100-400 och får ofta beskära rätt hårt i efterhand för att få det utsnitt jag strävar efter.
Tack för ditt svar! Jag anar detta, får nog nöja mig med närkamperna i straffområdet och stå vid hörnan. Blir intresset större att fota detta så får jag uppgradera mig:)
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag har läst alla era svar, funderat och läst igen. Jag bugar bockar och tackar ödmjukast er som har tagit er tid att ge svar och motiverat det.

Jag har bestämt mig för en D810, 70-200/2.8 VR II och ett 17-55/2.8. Hittar jag dessa begagnade så blir nästa steg en blixt och ev 50mm/1.8. Jag hoppas att detta blir ett bra set att starta med:)
Eh, vänta! 17-55/2,8 är för DX och inget man glir glad av på en FX-kamera, så om den är till din D810 kommer du bli besviken.
 
ANNONS