Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Present (Objektiv till Nikon d3100)

Produkter
(logga in för att koppla)

Soldyrkar-hasse

Ny medlem
Hej jag ska köpa en födelsedagspresent till min flickvän.
Hon har sagt att hon vill börja fotografera, hon äger sedan tidigare en Nikon d3100 och objektivet heter Nikon dx 18-55 mm. Hon har pratat om att hon skulle vilja ha ett nytt objektiv då det tydligen är "dålig zoom" i det hon har nu annars verkar hon nöjd med sin kamera. Jag har aldrig fotograferat och kan ingenting om det så jag skulle behöva råd inför ett eventuellt köp av nytt objektiv. Någon som har tips på objektiv som passar till den kameran och fungerar bra?
Min budget är 4000 Kr.
Tack på förhand.
Mvh Soldyrkar-Hasse.
 

Ventures

Aktiv medlem
Ett tips som också är en "dålig zoom" är ett AF-S 35mm/1,8 Dx. Går att hitta beg. under tusenlappen och kostar ungefär det dubbla nytt. Det ger snygg bakgrundsoskärpa.
Annars ett 70-300. Inget jag provat själv men räckvidden (zoomen) blir längre och det hamnar inom budget.
Oj! kolla här: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=afp70300_B&utm_source=kelkoo&utm_medium=cpc&utm_content=afp70300_B&utm_campaign=kelkoo_se

Eh, verkar inte vara fullt kompatibelt med kameran ifråga...:( AF-S ska det vara.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om det ska vara lite mer zoom men ett komplement till det som hon har så finns nikon 55-200 eller Tamron 70-300. Är det en ersättare till det som hon har idag så kanske Nikons 18-140 kan passa.

Begagnat ligger dessa runt 1000-1500 och nya runt 2500 skulle jag tro
 

PMD

Aktiv medlem
Många som inte är så hemma på objektivterminologi säger "zoom" när de menar "tele", så förmodligen är det ett objektiv med längre brännvidd som står på önskelistan.

Nikon AF-S 70-300/4,5-5,6 G VR IF-ED (långt namn!) är ett alldeles utmärkt telezoomobjektiv som är lite för dyrt nytt för att rymmas i budgeten, men begagnat kan man hitta ett bra exemplar för under 3000 kr.
Ett fint begagnat exemplar under 4000 kr borde inte vara svårt att hitta.

Objektiv behöver man sällan skygga för att köpa begagnade. Man bör förstås prova det presumtiva inköpet på en kamera först för att försäkra sig om att det fungerar. Jag har köpt rätt många begagnade objektiv genom åren och kan inte påminna mig om att jag någonsin har gjort ett misslyckat köp.
 

Soldyrkar-hasse

Ny medlem
Många som inte är så hemma på objektivterminologi säger "zoom" när de menar "tele", så förmodligen är det ett objektiv med längre brännvidd som står på önskelistan.

Nikon AF-S 70-300/4,5-5,6 G VR IF-ED (långt namn!) är ett alldeles utmärkt telezoomobjektiv som är lite för dyrt nytt för att rymmas i budgeten, men begagnat kan man hitta ett bra exemplar för under 3000 kr.
Ett fint begagnat exemplar under 4000 kr borde inte vara svårt att hitta.

Objektiv behöver man sällan skygga för att köpa begagnade. Man bör förstås prova det presumtiva inköpet på en kamera först för att försäkra sig om att det fungerar. Jag har köpt rätt många begagnade objektiv genom åren och kan inte påminna mig om att jag någonsin har gjort ett misslyckat köp.
Som du säger så är det ett objektiv med längre brännvidd hon är ute efter. Verkade vara ett toppen objektiv det du skrev. Kanske kan slå ihop mig med någon och köpa det. Är lite skraj för att köpa något begnagnat när jag inte kan något och kanske inte skulle märka om det var i dåligt skick.
Stort tack för tipset!
 

unoengborg

Aktiv medlem
Många som inte är så hemma på objektivterminologi säger "zoom" när de menar "tele", så förmodligen är det ett objektiv med längre brännvidd som står på önskelistan.

Nikon AF-S 70-300/4,5-5,6 G VR IF-ED (långt namn!) är ett alldeles utmärkt telezoomobjektiv som är lite för dyrt nytt för att rymmas i budgeten, men begagnat kan man hitta ett bra exemplar för under 3000 kr.
Ett fint begagnat exemplar under 4000 kr borde inte vara svårt att hitta.

Objektiv behöver man sällan skygga för att köpa begagnade. Man bör förstås prova det presumtiva inköpet på en kamera först för att försäkra sig om att det fungerar. Jag har köpt rätt många begagnade objektiv genom åren och kan inte påminna mig om att jag någonsin har gjort ett misslyckat köp.
Ja säkert ett mycket bra val för den som vill ha mer "zoom".

TS bör dock se upp så han verkligen köper Nikon AF-S 70-300/4,5-5,6 G VR IF-ED och inte någon nyare AF-P version vilka nog inte fungerar med så gamla kameror som D3100.
 

Polar300

Aktiv medlem
Jag har ett Nikon "AF-S Zoom-Nikkor 70-300/4,5-5,6 G VR IF-ED" (serienummer 2403604) med ett Hoya HMC UV(N)-filter (+ fram- och baklock samt originalkartong, skyddspåse, instruktion etc) som du kan få för 2500:00 plus ev. fraktkostnad - det ligger bara i ryggan och samlar damm numera har jag kunnat konstatera...
/Odd
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag har ett Nikon "AF-S Zoom-Nikkor 70-300/4,5-5,6 G VR IF-ED" (serienummer 2403604) med ett Hoya HMC UV(N)-filter (+ fram- och baklock samt originalkartong, skyddspåse, instruktion etc) som du kan få för 2500:00 plus ev. fraktkostnad - det ligger bara i ryggan och samlar damm numera har jag kunnat konstatera...
/Odd
Vem vill ha ett dammigt objektiv? ;-)
Nej, skämt åsido, det är väl perfekt. Om tjejen accepterar begagnat. Då räcker pengarna till en 35:a också.
 

dumbo

Aktiv medlem
Vem vill ha ett dammigt objektiv? ;-)
Nej, skämt åsido, det är väl perfekt. Om tjejen accepterar begagnat. Då räcker pengarna till en 35:a också.
Skulle det vara så att du/ni hellre väljer nytt är ju inte Nikon 55-200, som nämnts tidigare så dyr. Runt 2500kr. Den ger inte lika mycket tele som som 70-300:n och är aningen sämre optiskt men det är ett helt okej objektiv.
Cyberphoto har även ett begagnat ex med 6 mån garanti inne för 1990kr.
En fördel är att den är ganska mycket mindre och nättare än de nämnda 70-300:eek:rna.


Tamron har ju åxå en 70-300 (Tamron AF SP 70-300/4,0-5,6 Di VC USD) som inte är så dum. Den kostar runt 3500kr.
Jag har en sådan själv och tycker personligen inte det finns någon egentlig anledning att välja Nikon-versionen framför Tamron. Jag har dock inte jämfört hastighet och noggrannhet på AF sida vid sida så det kan finnas skillnader där.

2500kr känns dock som ett bra pris på Nikons 70-300 så det är definitivt värt att överväga.
 

henkephoto

Medlem
Skulle det vara så att du/ni hellre väljer nytt är ju inte Nikon 55-200, som nämnts tidigare så dyr. Runt 2500kr. Den ger inte lika mycket tele som som 70-300:n och är aningen sämre optiskt men det är ett helt okej objektiv.
Cyberphoto har även ett begagnat ex med 6 mån garanti inne för 1990kr.
En fördel är att den är ganska mycket mindre och nättare än de nämnda 70-300:eek:rna.


Tamron har ju åxå en 70-300 (Tamron AF SP 70-300/4,0-5,6 Di VC USD) som inte är så dum. Den kostar runt 3500kr.
Jag har en sådan själv och tycker personligen inte det finns någon egentlig anledning att välja Nikon-versionen framför Tamron. Jag har dock inte jämfört hastighet och noggrannhet på AF sida vid sida så det kan finnas skillnader där.

2500kr känns dock som ett bra pris på Nikons 70-300 så det är definitivt värt att överväga.
Jag slår oxå ett slag för Tamron 70-300 VC. Grym lins för pengarna. Brukar finnas beg för ca 2k.
 

Polar300

Aktiv medlem
Ett Zoom-Nikkor AF-S 70-300 f/4,5-5,6G VR IF ED blev det...

Tjahaja, då är objektivet levererat.
Hoppas födelsedagsbarnet får lång glädje och nytta av det.
Det är onekligen ett mycket bra objektiv för de användningar som listades.
/Odd
 
ANNONS