Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fotosidan.se laddas inte

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
PMD ditt problem är "helt lokalt" dvs din enhet/nätverk eller dyl.
Det är inte helt solklart var felet ligger. Det finns tre fall.

1. På jobbet där jag ansluter till företagsnätet via WiFi går det bra.
2. Hemma där jag ansluter till Telia ADSL via WiFi får jag felet som nämnts ovan.
3. Via Telias 4G-nät får jag också felet.

Jag misstänker att det är Telia som har klantat sig, så det vore intressant att höra rapporter från andra som använder Telia ADSL eller Telia 3G/4G med sin Androidtelefon.
 

PMD

Aktiv medlem
Två exempel från testsajter:
Båda säger bara snälla saker om Fotosidan när jag provar med Chrome på en Mac (som väntat).

Ovanstående rapporterar ERR_CERT_AUTHORITY_INVALID på telefonen (via Telia ADSL).

Ovanstående ger inga fel på telefonen (via Telia ADSL).
 

martinot

Aktiv medlem
På min Mac fungerar det utmärkt med Google Chrome, både på jobbet och hemma.

Det är telefonen med Android som det krånglar på.
Nu kan jag inte bedöma denna certifikatutgivare som din telefon, ibland, klagar på (litar på att Fotosidan har köpt det från en seriös utgivare), men all information som framkommit så här långt verkar som jag kan se det tyda på att felet ligger antingen i:

1. Chrome på Android (fungerar perfekt med Chrome på alla andra OS). Avvakta till Google uppdaterar Chrome (de borde ju ha bra stöd för deras egna OS, och inte bara fungera väl på konkurrenternas OS).

2. Fel på just den kombinationen av Android och Chrome som du kör. Uppdatera till senaste släppta versionen av Android (skall tydligen vara "Pie" 9.0 vad jag kan se) och återkom med resultat.

3. Knas på enbart just din telefon, men OK för andra med exakt din kombination av Android och Chrome. Gör en fabriksåterställning av din telefon och återkom med resultatet.
 

talthoff

Teknikguru
Forumpersonal
Båda säger bara snälla saker om Fotosidan när jag provar med Chrome på en Mac (som väntat).


Ovanstående rapporterar ERR_CERT_AUTHORITY_INVALID på telefonen (via Telia ADSL).


Ovanstående ger inga fel på telefonen (via Telia ADSL).

Det är något som blandar sig i trafiken när du inte är på jobbet.
En proxy ? En DNS som skickar dig någonstans?

Certifikatkedjan kan ju inte ändras när du byter ställe att surfa från.

-THomas
 

PMD

Aktiv medlem
Jag håller fortfarande tesen att det är Telia som gör något skumt för trolig eftersom det är när Telia är inblandat som det inte fungerar. En del av förslagen på den där websidan har jag redan gjort (t.ex. så har min telefon alltid varit inställd på automatiskt tidsinställning).

Att byta WiFi hjälper bevisligen, men jag vill ju gärna kunna surfa till Fotosidan hemma också. :)

Jag tvivlar alltså på att felet ligger i min telefon. I så fall skulle det knappast fungera någonstans.
 

PMD

Aktiv medlem
Du säger emot dig själv. Du skrev att du fick errror när du gick till https://www.ssllabs.com/ssltest/analyze.html?d=www.fotosidan.se&s=194.103.17.190&latest
Då är det certifikatet hos SSLLabs.com som du får varning hos, dom råkar dessutom ha ett certifikat utfärdat av samma utfärdare som Fotosidan.
Vad består motsägelsen av?

Vad händer om du provar med www.actiway.se (en annan kund)?
Det går bra. (Telia ADSL). Curiouser an curiouser.

Nu fungerar det f.ö. att surfa till www.fotosidan.se igen. (Telia ADSL). Intermittenta fel är väl skoj?
 

talthoff

Teknikguru
Forumpersonal
Fick för mig att du sa att det bara är Fotosidan du har problem med, uppenbarligen hade du problem med SSLLabs.com också. Men jag hittar inte att du skrivit så ;-)

-Thomas
 

martinot

Aktiv medlem
Jag tvivlar alltså på att felet ligger i min telefon.
Ok.

Fotosidan påstår att de köpt riktigt certifikat av en riktig och godkänd utgivare.

Tror vi fastnar där någonstans.

I så fall skulle det knappast fungera någonstans.
Alla surfar inte med din telefon.

Fungerar utmärkt i alla mina datorer, plattor och telefoner med blandade operativsystem. Detta med alla former av webbläsare dessutom (Chrome, Edge och Safari).

Har du följt listan som jag rekommederade för konstruktiv felsökning?
 

PMD

Aktiv medlem
Har du följt listan som jag rekommederade för konstruktiv felsökning?
Har du läst vad jag har skrivit? Det fungerar överallt utom med Telia ADSL, och där fungerar det ibland.

Att göra factory reset på telefonen är knappast konstruktivt, men det är fullt möjligt att det kan behövas. Jag behöver dock göra en massa backup först och det har jag inte hunnit med. (Om det hjälper är operativsystemet i telefonen helt klart i klass med Microsoftprodukter och det tror jag inte riktigt om Googles grejer).
 

martinot

Aktiv medlem
Har du läst vad jag har skrivit? Det fungerar överallt utom med Telia ADSL, och där fungerar det ibland.
Men om det är Telias fel; varför felrapporerar du det till Fotosidan?

Förstår ingenting.

Dessutom så borde det vara en smal sak att testa om det är Telia som "meckar" med din uppkoppling; prova att använda samma mobil och surfa via 3G/4G och se om felet kvarstår?

Prova dessutom att surfa från Telia ADSL med andra enheter än din problematiska telefon, som tex. en dator eller surfplatta, eller annan telefon, och se om du får problem med felaktiga certifikatfel även då?

Hur svårt kan det vara?

Själv så kör jag just nu hemmifrån via Telia öppen fiber, med Telia som IP-leverantör, och fungerar utmärkt. Har gjort så hela tiden, och inga som helst problem med felaktiga flaggningar av korrekta certifikat.
 

talthoff

Teknikguru
Forumpersonal
Problemet du har är inte unikt, flera har samma problem. Googla så ser du. Flera säger factory reset ...

Du har något som stör i din enhet, det är tekniskt dj-vla omöjligt att ett cert fungerar olika beroende på uppkopplingen. *OM* inte något ligger och pillar på trafiken, tex en proxy. Mer troligt virus då ...

Du har det dessutom mot två olika sajter. SSLLabs och Fotosidan.

Telia har ingen proxy, det finns ingen vits med sånt för dom. Det är billigare för dom att du gör av med din bandbredd och att flaskhalsen ligger där. Telia har dessutom så många kunder att den proxyn skulle behöva vara enormt stor.


-Thomas
 

martinot

Aktiv medlem
Problemet du har är inte unikt, flera har samma problem. Googla så ser du. Flera säger factory reset ...

Du har något som stör i din enhet, det är tekniskt dj-vla omöjligt att ett cert fungerar olika beroende på uppkopplingen. *OM* inte något ligger och pillar på trafiken, tex en proxy. Mer troligt virus då ...

Du har det dessutom mot två olika sajter. SSLLabs och Fotosidan.

Telia har ingen proxy, det finns ingen vits med sånt för dom. Det är billigare för dom att du gör av med din bandbredd och att flaskhalsen ligger där. Telia har dessutom så många kunder att den proxyn skulle behöva vara enormt stor.


-Thomas
Dessutom, om PMD verkligen tror på att felet är Telias, så borde han felanmäla till Telia (och inte här till Fotosidan).
 

PMD

Aktiv medlem
Men om det är Telias fel; varför felrapporerar du det till Fotosidan?
Därför att jag trodde att det var något knas med Fotosidans server när jag först upptäckte problemet. Chrome rapporterade ju att Fotosidans cert var felaktigt.

Förstår ingenting.
Det gör inget. :)

Dessutom så borde det vara en smal sak att testa om det är Telia som "meckar" med din uppkoppling; prova att använda samma mobil och surfa via 3G/4G och se om felet kvarstår?
Det har jag ju gjort. Titta bakåt i tråden.

Prova dessutom att surfa från Telia ADSL med andra enheter än din problematiska telefon, som tex. en dator eller surfplatta, eller annan telefon, och se om du får problem med felaktiga certifikatfel även då?
Det har jag ju gjort. Titta bakåt i tråden.

Hur svårt kan det vara?
Ja, det kan man fråga sig ...
 

martinot

Aktiv medlem
En del av förslagen på den där websidan har jag redan gjort
Väldigt otydligt och oprecist gällande exakt vilka åtgärder du vidtagit på telefonen (förutom att du har automatisk tid).

Gör nu dessa tre felsökningsåtgärder i ordning tills att det fungerar:

1. Uppdatera Chrome (eller andra webbläsare du använder) till senaste version.

2. Uppdatera operativsystemet till senaste version (i ditt fall med Android så tror jag det är 9.0, men ta det allra senaste som går).

3. Gör en total fabriksåterställning av telefonen.

Återkom först när det skett. Ok? 😊
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är troligtvis Mixed Content som är problemet. Det är kort förklarat så att vi kör HTTPS (ett säkrare protokoll än HTTP) och eftersom webbläsarna nu börjat varna för sajter som inte kör HTTPS så kan dessa varningar även dyka upp på en HTTPS-sajt (som Fotosidan är) och då beror troligtvis på att vi har Mixed Content vilket kort innebär att det finns ngn länk som ropar på HTTP (fast den borde ropa på HTTPS). För att hitta sånt så kan man ta hjälp av https://www.whynopadlock.com/.

Där klistrar man in den sidan man försökte surfa in på och sen kan ni lägga svaret här så kan vi hitta felaktiga HTTP-anrop.
Får http:// på de bifogade bilderna i den här tråden:
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=172377
 

PMD

Aktiv medlem
1. Uppdatera Chrome (eller andra webbläsare du använder) till senaste version.
Det har jag gjort, men hur det skulle påverka är lite oklart. Varför skulle en något äldre version av Chrome plötsligt börja klaga på ogiltiga certifikat utan vidare?

2. Uppdatera operativsystemet till senaste version (i ditt fall med Android så tror jag det är 9.0, men ta det allra senaste som går).
Det går inte att göra med min telefon.

3. Gör en total fabriksåterställning av telefonen.
Det vill jag inte göra av uppenbara skäl. Det vore mycket osannolikt att det skulle avhjälpa felet.
Det kanske inte heller är så smart att göra de tre sakerna du räknade upp i den ordningen. :)

Det fungerar f.ö. ibland hemma med Telia ADSL, men inte alltid. Det fungerar alltid när jag är på jobbets nät, men jag surfar av förståeliga skäl inte så ofta på Fotosidan när jag är på jobbet. Om problemet berodde på telefonen så tror jag dock att det inte vore intermittent.

Jag tror att det som ztenlund kommenterar kan vara en kandidat till problemet. Det han kommenterade var ett svar på min första felrapport i den här tråden.
 
ANNONS