Annons

Bra kamera för knappa ljusförhållanden samt rörliga objekt, tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

rronnbac

Aktiv medlem
Sigmas Art-objektiv är optiskt fina, men de är rejäla pjäser både i storlek och TS har ju sagt att hon gärna ser en lite mindre dimension.

Jag tror också 50mm är för lång brännvidd, jag skulle snarare tro att 35mm eller kanske 28mm är mer lämpligt. Man kan alltid beskära men man kan inte alltid backa undan.

Canons 35mm f/2 IS är optiskt bra, inte allt för stor eller tung, bra pris och som sagt med bildstabilsering.

Ett annat alternativ är Tamronn 35mm f/1.8 VC som är ännu ett litet snäpp ljusstarkare.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det är ju helt "tondövt" och irrelevant med tanke på TS behov och kunskaper. Det behovet uppfyller säkerligen mest den inkompetente "teorifotografens"...
Dina expertkunskaper zom tillåter sådana utsvävningar är inte igenkända här på fotosidan. Du får vara snäll att arguemntera från fakta och logik och inte hänvisa till enbart din erfarenhet. Det kan mycket väl vara så att TS kunskapsnivå ännu inte bemästrar utrustnungen och att i början blir resultaten en besvikelse. Däremot att föreslå ett alternativ som inte har förutsättningar att lyckas bara för att den är lättoch lätt att använda gör inte alternativet bättre. Tycker det varit bra att påpeka utrustningens kostnad och storlek samt förslag på råformat. Verkar detta för mycket så kan ju TS välja att fortsätta som nu och leja ut uppdraget istället för att ge potentiellt falska förhoppningar att allt kan fås med en liten och nätt kompakt.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Dina expertkunskaper zom tillåter sådana utsvävningar är inte igenkända här på fotosidan. Du får vara snäll att arguemntera från fakta och logik och inte hänvisa till enbart din erfarenhet. Det kan mycket väl vara så att TS kunskapsnivå ännu inte bemästrar utrustnungen och att i början blir resultaten en besvikelse. Däremot att föreslå ett alternativ som inte har förutsättningar att lyckas bara för att den är lättoch lätt att använda gör inte alternativet bättre. Tycker det varit bra att påpeka utrustningens kostnad och storlek samt förslag på råformat. Verkar detta för mycket så kan ju TS välja att fortsätta som nu och leja ut uppdraget istället för att ge potentiellt falska förhoppningar att allt kan fås med en liten och nätt kompakt.
Den utrustningen klarar gott av det TS vill göra. Har du inte lärt dig det, är du oerfaren och saknar kunskap inom området. Det tas massor av bilder med dessa potenta kameror av duktiga fotografer. I princip det mesta kan klaras med en dylik kamera. TS bilder ska publiceras på webben. Jag kan ge dig en kurs i avancerad fotografering med en kompaktkamera - utan kostnad. Ge dig ut en helg och träna, det behöver du i och med dina uttalanden.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Om vi återvänder till ursprungsfrågan som trådskaparen ställde så handlade det om att fånga bilder på människor i svagt ljus. Så vi kan konstatera att det handlar om två vanliga problem:

1) fånga in mer ljus än den nuvarande kameran
2) klara att av att motiven rör sig

Lösningen på problem 1) är ganska enkelt - skaffa så stor sensoryta som budgeten tillåter. Vilket pekar på en småbildskamera (fullformat) eller möjligen APS-C-kamera (fast då med lite ljusstarkare objektiv).

Det andra problemet krånglar ju till det hela en hel del, det innebär att annars utmärkta kameror som Nikon D610 eller en Sony A7 II (eller A7S som dök upp som förslag) blir lite tveksamma - de har bar sensorer för att få vettig bildkvalitet i svagt ljus, men är inte så bra på att enkelt, tillförlitligt och ihärdigt sätta fokus i svagt ljus. Men en rad ganska vettiga kameror (småbild och APS-C har föreslagits och trådskaparen har visat intresse för dessa.

Sedan spelar förstås objektivet stor roll, och där var det ju trevligt nog så att
vår frågeställare var van att fota med fast brännvidd vilket innebär att hon sannolikt kan jobba med ett fast objektiv. Det är ju positivt för att det då finns en hel del rätt ljusstarka, men varken dyra eller tunga objektiv att välja på. Med tanke på vad som skulle fotas och vad trådskaparen använt hittills tycker jag en vidvinkel verkar som ett bra förslag. Säg 20-25 mm på APS-C eller 35 mm på småbild.

Jag har själv fotat väldigt mycket eventfoto av ungefär den typ trådskaparen beskriver, det är strängt taget det jag fotat och fotar mest rent yrkesmässigt. Och nej, kompaktkameror är inget bra alternativ. De funkar bättre än det trådskaparen redan har (i synnerhet en entumskompakt), men det är trots allt ändå bara att delvis lösa problemet, och en bra kompakt som har ljusstarkt objektiv och som faktiskt kan fokusera i svagt ljus är inte mycket billigare än att köpa en begagnad APS-C- eller småbildskamera med ett hyfsat ljusstarkt vidvinkelobjektiv. Så utifrån ungefär 20 års yrkeserfarenhet av det som trådskaparen är ute efter: glöm kompaktkameror (om vi inte blandar in udda fåglar som Sony RX1 eller Leica Q, men det är svindyra och ingen av dem har speciellt snabb fokus)

En kamera som en Eos 6D med en 35/2 är ett utmärkt förslag. Eller en Nikon D7100/D7200 med ett 20/2,8 eller 24/2,8 funkar också bra. Begagnade för att hålla nere priset. Det är mitt förstahandsförslag.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Är det bara jag som tycker att det behövs en moderator här på Fotosidan.se som städar och gör detta till en trevlig sida?
Inkompetens möter kompetens...

Men en tråd utan bilder och bara svammel är ju meningslös. Jag visar några bilder tagna i dåligt ljus (mingelbild) med en Lumixkamera från 2004. 4 megapixlar. Idag är allt oerhört mycket bättre. Den "fotograf" som idag inte kan ta bra bilder i alla ljusförhållanden, med en kompetent kompaktkamera är en inkompetent fotograf och behöver träna och lära mer...

Det som folk kallar "eventfoto" (hemskt uttryck) är mycket enkel fotografering av vardagslivet ofta hemma hos folk eller vid festliga tillfällen. Det är inga komplicerade uppställningar. Titta i en vanlig skvallertidning. Att det finns folk som kan leva på det är en annan femma.
 

Bilagor

Senast ändrad:

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Inkompetens möter kompetens...

Men en tråd utan bilder och bara svammel är ju meningslös. Jag visar några bilder tagna i dåligt ljus (mingelbild) med en Lumixkamera från 2004. 4 megapixlar. Idag är allt oerhört mycket bättre. Den "fotograf" som idag inte kan ta bra bilder i alla ljusförhållanden, med en kompetent kompaktkamera är en inkompetent fotograf och behöver träna och lära mer...

Det som folk kallar "eventfoto" (hemskt uttryck) är mycket enkel fotografering av vardagslivet ofta hemma hos folk eller vid festliga tillfällen. Det är inga komplicerade uppställningar. Titta i en vanlig skvallertidning. Att det finns folk som kan leva på det är en annan femma.
Det var mycket rörliga motiv i de bilderna. Dessutom hade man betraktat dem på större skärm eller rättat till vitbalansen så hade d u bruset förstärkts - hur mycket går inte att avgöra från bilderna.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
En nattbild bild tagen från en "stor" båt och fotograferad med en modernare kompaktkamera. Tillverkad omkring 2012, Slutartid 1/20s. Iso 800. Panorering (följer med kameran båtens rörelse) av lotsbåten för att få den så skarp som möjligt. En besvärlig miljö att ta bilder från då allt rör sig...
 

Bilagor

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Vilket ISO krävs?

Det ser onekligen ut som om alla har olika uppfattning av vad "knappa ljusförhållande" är. Min egen uppfattning är ISO något i stil med 6400 . Alpha 7 med 28mm/2 och 1/60 sek kan fungera men i regel vill man mer skärpedjup som vid bändare 4. Men IBIS som i Alpha 7 II kan även 1/15 sek vara tänkbar.
ISO 800 förknippar jag med en regnig november mitt på dan....
 

rronnbac

Aktiv medlem
Till TS, om du orkat vara kvar:

Bry dig inte om gnällgubbarna som ibland dyker upp för att spy ut sin hålla.

Du har fina saker och miljöer att fota och det kommer bli bra!

Lycka till!
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Caroline, om inte pajkastningen en del ägnar sig åt här har fått dig att ge upp kan jag passa på att uppmana dig att traska iväg till Kameradoktorn eller någon av de andra yrkesbutikerna i Stockholm. Ett annat alternativt är prata med någon av de fotografer din(a) uppdragsgivare anlitar (bilden från Guldfoajén får mig att tänka att du kanske kan få kontakt med Operans fotograf). Ta med dig råden du har fått här, kläm och känn på sakerna och väg in butikernas råd. De har begagnat med garanti.

@Grevture,
Du avfärdar autofokus på Nikon D610, Sony A7 II (eller A7S) i svagt ljus. Jag håller med dig om att D610 och Df har svagast autofokus i Nikons nuvarande FX-utbud. Jag har ingen erfarenhet av Sonykamerorna så de kommenterar jag inte. Nikon D610 må vara sämst i FX-familjen, men jag har tidigare fotat en hel del hästsport inomhus med den. Jag vågar säga att hästarna rörde sig minst lika snabbt över hindren som folket gör i vimlet och att det gick utmärkt, men tillstår att det finns bättre alternativ från Nikon. Jag nämnde den framför D750 för att prisskillnaden (ny och begagnad) är väldigt stor, oförtjänt stor rent av i mitt tycke för just vimmeländamål.
Om jag och andra kan ta skarpa, välexponerade bilder med en kompaktkamera i dåliga ljusförhållanden, går detta naturligtvis med vilken "modern" systemkamera som helst. Om inte är det fotografen som inte kan hantera grejerna. Din Nikon kan ju leverera fantastiska bilder i händerna på en kompetent fotograf. Det har aldrig varit så lätt att ta bilder i dåligt ljus. Jämför med emulsionsfilmens vedermödor för att få bra exponeringar i sämre ljusförhållanden.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
D700

D700 är bra om man accepterar storleken & ljudnivån.
Jag har just testat AF med 20mm/2.8 och det fungerar utmärkt om man behöver
ISO6400, 1/30 och bländare 2.8-4.
Mina övriga vidvinklar är MF så det är mindre intressant..
 
ANNONS