Annons

Gammalt skal nytt hjärta i PCn

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
Mmmm
i5-8600K och Ryzen 7 2700K presterar likvärdigt men i5an är 1000kr billigare.
Nåväl, nu tog du väl i. Core i5-8600K kostar 2990 kr på komplett.se, Ryzen 7 2700X kostar 3390 kr. Skillnad 400 kr. Vill du ta ett steg upp från Intels generation 8, så kostar en i5-9600K från komplett.se 3290 kr.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nåväl, nu tog du väl i. Core i5-8600K kostar 2990 kr på komplett.se, Ryzen 7 2700X kostar 3390 kr. Skillnad 400 kr. Vill du ta ett steg upp från Intels generation 8, så kostar en i5-9600K från komplett.se 3290 kr.
Jag har inte riktigt nördat mig ner till styckpriset ännu.
Jag tittade på Kompletts uppgraderingspaket.
Moderkort, processor, minnen oftast 16, oftast kylare, o ibland en m2
 

iSolen.se

Guest
...Med tanke på att du vill ha M2-disk istället för en vanlig SSD tyder ju på att du jagar på marginalen. En M2 disk är nästan dubbla priset för inte så mycket mer kännbar fart.

...
Hur menar du? En M2 kan leverera 3000Mb/s, mångdubbelt av vad en SSD kan göra. Perfekt att lägga Photoshop, LR och alla andra krävande programs cache på. I praktiken blir det i alla fall dubbelt så snabbt idag.

En detalj, de är små, monteras direkt på moderkortet, så de tar ingen kortplats.

Edit: Körde just SSD-test, man får mycket bättre än dubbla prestandan jämfört med en vanlig SSD. Absolut max med SSD var 500MB/s, absolut max med M2 var 2500MB/s. Datorn är helt ny, klar igår kväll.
 
Senast ändrad:

iSolen.se

Guest
Det är en sådan där debatt som vi är så glada att diskutera i kamerasammanhang här på FS!

Vissa påstår att man stressar minneskontrollern i processorn mer med fler stickor och att risken för minnesfel ökar ju fler man har. Jag tror inte det har någon betydelse så länge modulerna är matchade, alltså köpta i ett paket. Fyra brukar vara dyrare än två vid högre kapaciteter och högre minneshastigheter, så det kanske är svårare att matcha för tillverkaren.

Det är ju tvåkanalsminnen till dessa system, så jag brukar köra två. Då kan man ju dessutom dubbla minnet i framtiden om man vill, även om det inte är optimalt ur matchningssynpunkt.
4 ska väl vara bättre, större chans att kunna göra saker parallellt.

Jag köpte ändå två kretsar igår eftersom jag ville kunna uppgradera. Och så kom jag ihåg alla gånger som photoshop fått problem pga minnesbrist, så jag köpte två till på en gång :)
 

alfin

Aktiv medlem
Hur menar du? En M2 kan leverera 3000Mb/s, mångdubbelt av vad en SSD kan göra. Perfekt att lägga Photoshop, LR och alla andra krävande programs cache på. I praktiken blir det i alla fall dubbelt så snabbt idag.

En detalj, de är små, monteras direkt på moderkortet, så de tar ingen kortplats.

Edit: Körde just SSD-test, man får mycket bättre än dubbla prestandan jämfört med en vanlig SSD. Absolut max med SSD var 500MB/s, absolut max med M2 var 2500MB/s. Datorn är helt ny, klar igår kväll.
Jag menade att om man vill ha en så snabb dator som möjligt och har begränsat med pengar, är det bättre att satsa pengarna på snabbare processor än en snabbare SSD. Just NVMe diskarna kostar ungefär dubbelt mot en SATA och ger bara ökad snabbhet när den skyfflar filer. Processorintensiva applikationer blir inte snabbare. Har man redan en snabb processor och har pengar över är det ett bra val. Det finns något PCIe x8 kort med 6000/6000 Mb/s för 30000 kr om man har riktigt mycket pengar över. ;)

M.2 är en kontakt som kan köra olika gränssnitt. Om den konfigureras som PCIe x4, så tar den 4 st PCIe-lanes från dina andra kortplatser.
 

alfin

Aktiv medlem
4 ska väl vara bättre, större chans att kunna göra saker parallellt.

Jag köpte ändå två kretsar igår eftersom jag ville kunna uppgradera. Och så kom jag ihåg alla gånger som photoshop fått problem pga minnesbrist, så jag köpte två till på en gång :)
Hoppas du köpte dem matchade och inte två olika paket.

Jag tror inte det fungerar så med tvåkanalsminnen, men är osäker.
 

iSolen.se

Guest
Jag menade att om man vill ha en så snabb dator som möjligt och har begränsat med pengar, är det bättre att satsa pengarna på snabbare processor än en snabbare SSD. Just NVMe diskarna kostar ungefär dubbelt mot en SATA och ger bara ökad snabbhet när den skyfflar filer. Processorintensiva applikationer blir inte snabbare. Har man redan en snabb processor och har pengar över är det ett bra val. Det finns något PCIe x8 kort med 6000/6000 Mb/s för 30000 kr om man har riktigt mycket pengar över. ;)

M.2 är en kontakt som kan köra olika gränssnitt. Om den konfigureras som PCIe x4, så tar den 4 st PCIe-lanes från dina andra kortplatser.
Skyffla filer är vad som händer när LR / PS / Win får slut på minne, eller väljer att använda cache/scratch.

Eller när man ska öppna ett program :)

Jag tycker datorn flyger och då hade jag ändå en snabb SSD tidigare som klarade 500MB/s.
 

alfin

Aktiv medlem
Dum fråga kanske, men hur menar du att man ska göra? Är visserligen ingen IT-expert men har aldrig haft några problem när jag köpt till minnen i efterhand. Är således genuint intresserad av vad du menar.
Alltid köpa minnen i paket med moduler från samma batch. Som jag skrivit tidigare här, så fungerar det i de flesta fall men det är inte optimalt. Kolla din moderkortstillverkares Approved Vendor List, så ser du vilka minnen och minneskonfigurationer de testat med sina moderkort. Titta i manualen till moderkortet, så står där tex från ASUS att minnesmodulerna ska ha samma datumkod.

Inuti minnesmodulen sitter ett antal chip som kommer från en tillverkningsbatch. Om du köper ett paket med två är de garanterat från samma batch. Köper du ytterligare två moduler ett år senare är de från en annan batch och behöver inte fungera ihop med dina gamla minnen. Vissa minnesleverantörer köper chip från olika tillverkare, så samma spec på moduler sålda vi olika tillfällen kan ha olika tillverkare av chippen.

Ju högre minneshastigheter och framför allt om man överklockar minnena, ju viktigare är det att de är matchade för att man ska få stabilitet i systemet. De minnena som klarar höga frekvenser är de bästa chippen på wafern som sorteras ut under slutmätningen. Därför kostar också minnen med höga frekvenser och låga latenser mer än andra.
 

Pippo

Aktiv medlem
Alltid köpa minnen i paket med moduler från samma batch. Som jag skrivit tidigare här, så fungerar det i de flesta fall men det är inte optimalt. Kolla din moderkortstillverkares Approved Vendor List, så ser du vilka minnen och minneskonfigurationer de testat med sina moderkort. Titta i manualen till moderkortet, så står där tex från ASUS att minnesmodulerna ska ha samma datumkod.

Inuti minnesmodulen sitter ett antal chip som kommer från en tillverkningsbatch. Om du köper ett paket med två är de garanterat från samma batch. Köper du ytterligare två moduler ett år senare är de från en annan batch och behöver inte fungera ihop med dina gamla minnen. Vissa minnesleverantörer köper chip från olika tillverkare, så samma spec på moduler sålda vi olika tillfällen kan ha olika tillverkare av chippen.

Ju högre minneshastigheter och framför allt om man överklockar minnena, ju viktigare är det att de är matchade för att man ska få stabilitet i systemet. De minnena som klarar höga frekvenser är de bästa chippen på wafern som sorteras ut under slutmätningen. Därför kostar också minnen med höga frekvenser och låga latenser mer än andra.
Ok, så om jag förstår dig rätt är det bättre att köpa det minne man ska ha från början, ex 4 * 8 GB? Hur vet man då att samtliga fyra minneskapslar kommer från samma batch?
 

alfin

Aktiv medlem
Ok, så om jag förstår dig rätt är det bättre att köpa det minne man ska ha från början, ex 4 * 8 GB? Hur vet man då att samtliga fyra minneskapslar kommer från samma batch?
Om du köper dem i ett paket från kända leverantörer ska det vara från samma batch. Hur du kan vara säker på att slutmätningsoperatören i Taiwan inte lagt chippet i fel låda blir knepigare. ;)
 

martinot

Aktiv medlem
Jaha.
Det räckte inte bara med ordet M2.

Datorer!!!!
Japp. För bästa prestanda så skall du köra M2 NVMe SSD.

Perfekt för att köra tex. OS (tex. Windows), och ibland även många appar som tex. RAW-framkallare (tex. Lr) om de får plats. Då behövs inte så stor (dyr) disk.

Sedan kan du ha bilder på en billigare och större SATA SSD eller tom. en bra snabb och riktigt stor mekanisk disk.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Om man nu väljer ngt liknande: M.2 PCIe 3.0 x4, NVMe
Vad ställer PCIe 3.0 x4 för krav på moderkortet? Hur vet jag om de passar ihop?
 
ANNONS