Fotosidans Forum > Utrustningsfrågor > Kringutrustning & Tillbehör > Minolta Dimage Scan Dual II / VueScan / Mac OS Mojave ej kompatibelt längre?

Besvara
 
Ämnesverktyg Betygsätt ämne
  #1  
Gammal 2019-02-04, 19:09
Canalog
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 294
Minolta Dimage Scan Dual II / VueScan / Mac OS Mojave ej kompatibelt längre?
Jag har kört min Minolta Dimage Scan Dual II i flera år nu tillsammans med scannermjukvaran VueScan, till min Mac laptop, och det har funkat perfekt. Men nu, sedan jag för ett par dar sedan laddade ner uppdateringen av VueScan scannermjukvara till 9 x64 (9.6.28) så funkar det inte längre - filmscannern initieras inte vid anslutning.

Däremot om jag ansluter min gamla Canon flatbäddscanner CanoScan N 1220 U så funkar uppgraderingen av scannermjukvaran utmärkt.

Har nån annan råkat ut för detta? Vad ska jag göra? Väldigt frustrerade om jag måste kassera min filmscanner nu!!
  #2  
Gammal 2019-02-04, 19:24
ErlandH
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 16 315
Förstår att detta inte hjälper dig, men det ska funka enligt Vuescan. Du har förstås startat om både dator och skanner?
  #3  
Gammal 2019-02-04, 19:37
Canalog
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 294
ErlandH skrev: Förstår att detta inte hjälper dig, men det ska funka enligt Vuescan. Du har förstås startat om både dator och skanner?
Jovisst Erland, det har jag provat. Jag har också en felrapport skickad till Vuscan-supporten, och väntar på svar därifrån. Den första rekommendationen jag fick därifrån hjälpte inte.

Enligt Fotosidans prylinfo ska det visst finnas 80 st ägare här på Fs av samma scanner, så nån fler än jag torde väl köra VueScan och Mac OS Mojave?

Tack f ditt svar ändå!
mvh
/B
  #4  
Gammal 2019-02-04, 19:59
jag&bilden
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 765
Mojave är lite restriktiv med att ge saker som kan styra datorn befogenhet att göra det.
Kolla under inställningar, säkerhet och integritet och fliken integritet.
Ibland brukar det gå bättre när man tillåtet programmet, under hjälpmedel, att styra datorn.

Bara en tanke.
  #5  
Gammal 2019-02-04, 20:53
Canalog
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 294
jag&bilden skrev: Mojave är lite restriktiv med att ge saker som kan styra datorn befogenhet att göra det.
Kolla under inställningar, säkerhet och integritet och fliken integritet.
Ibland brukar det gå bättre när man tillåtet programmet, under hjälpmedel, att styra datorn.

Bara en tanke.
Tack för ditt tips - jag har just provat, men det funkade tyvärr inte. Så jag får väl vänta på VueScan-suppotens svar. Men ditt förslag uppskattas - ha det bra!
/B
  #6  
Gammal 2019-02-05, 03:50
PMD
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 25 176
Canalog skrev: Tack för ditt tips - jag har just provat, men det funkade tyvärr inte. Så jag får väl vänta på VueScan-suppotens svar. Men ditt förslag uppskattas - ha det bra!
/B
I värsta fall behöver du stänga av System Integrity Protection (SIP). Den här websidan tipsar om hur man gör. (Jag har inte provat själv; görs på egen risk).
  #7  
Gammal 2019-02-05, 06:51
jag&bilden
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 765
Det finns ingen som helst anledning att stänga av SIP för vuescan installerar inget kext eller annat systemtillägg.
Vuescan är ju ett program du bara drar in i programmappen.
  #8  
Gammal 2019-02-05, 12:58
PMD
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 25 176
Starta programmet (appen) Console och leta efter loggmeddelanden om VueScan.
  #9  
Gammal 2019-02-06, 12:51
Canalog
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 294
jag&bilden skrev: Mojave är lite restriktiv med att ge saker som kan styra datorn befogenhet att göra det.
Kolla under inställningar, säkerhet och integritet och fliken integritet.
Ibland brukar det gå bättre när man tillåtet programmet, under hjälpmedel, att styra datorn.

Bara en tanke.
Efter att jag har kommunicerat pr mail med VueScan några gånger, utan att problemet lösts, så befarar jag att min scanner är skrotfärdig. Av logfilen som jag skickat till dom säjs framgå att att scannerluckan är öppen och måste stängas....jag har stängt den förgäves femtielva ggr så är jag benägen att ge upp...

Om någon vet om en likadan/snarlik (Minolta Dimage Dual II - IV) filmscanner till salu är jag intresserad!
mvh
/B
  #10  
Gammal 2019-02-11, 16:46
Behnam
 
Medlem sedan: feb 2016
Inlägg: 1
Har du prövat scannern på en annan dator med samma problem? Pröva även att ladda ner den äldre versionen av vuescan som fungerade och kolla om den fungerar då. Ifall du gett upp är jag iaf intresserad att köpa den! :)
  #11  
Gammal 2019-02-11, 18:21
jag&bilden
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 765
Både Minoltas Dual II och Scan Elite 5400 II fungerar ypperligt att köra via en virtuell windowsmaskin på Virtualbox.

Allt som behövs är gratis.
  #12  
Gammal 2019-02-11, 18:38
Canalog
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 294
Behnam skrev: Har du prövat scannern på en annan dator med samma problem? Pröva även att ladda ner den äldre versionen av vuescan som fungerade och kolla om den fungerar då. Ifall du gett upp är jag iaf intresserad att köpa den! :)
Tack för erbjudandet men jag har skaffat en annan scanner och kommer att behålla dem gamla som reserv-/reservdelsscanner.
Mvh
/B
  #13  
Gammal 2019-02-12, 19:22
Canalog
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 294
jag&bilden skrev: Både Minoltas Dual II och Scan Elite 5400 II fungerar ypperligt att köra via en virtuell windowsmaskin på Virtualbox.

Allt som behövs är gratis.
Nu har jag provat den nya (begagnade) scannern jag har köpt här på Fs, och den (samma märke och modell av scanner som jag hade förut, Minolta Dimage Scan Dual II)
funkar alldeles utmärkt tillsammans med Mac OS Mojave och senaste uppdateringen av VueScan 9.6.29!!
Tack för alla tips och förslag till lösning jag fått här på Fs!
/B
  #14  
Gammal 2019-02-12, 19:34
jag&bilden
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 765
Skönt att höra att det löste sig!
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:36.



Lastolite HaloCompact