Fotosidans Forum > Handla > Köpråd > Smidig, lätt objektiv-kamera, finns det?

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2020-02-08, 11:49
Bokeh

Dom flesta Micro Four Thirds kameror med en pannkaks-zoom är väldigt lätta och inte större än att dom går ner i jackfickan, är det smidighet och storlek man prioriterar så finns inget lämpligare system.
Personligen duger bildkvaliteten från M-43 alldeles utmärkt åt mig, och den lilla kompromiss det är frågan om i bildkvalitet byter jag gärna bort mot den smidighet och viktskillnad jag får med M-43 då jag tröttnat på att släpa omkring på en tung kamerautrustning.
Gammal 2020-02-08, 21:32
martinot

Sarawidell skrev: Okej, en till på listan som jag måste kolla upp då. Snabb fråga till dig som kan den: Finns även fasta objektiv till den eller vad tar man typ porträttfoto med?
Jag skulle personligen inte köpa en Sony, Nikon eller Canon APS-C, då de inte satsar seriöst på objektiv för de formaten. De är till 80% fokuserade på att ta fram objektiv för deras spegellösa fullformatshus (FF/småbild). Det är endast på fullformat som de tre tillverkarna satsar riktigt seriöst, och där de släpper sina främsta kvalitetsobjektiv.

Den enda tillverkaren som satsar seriöst på spegellös APS-C är Fujifilm.

Gällande m43 så satsar Panasonic seriöst på det (och kanske Olympus också, även om lite mer frågetecken för deras framtid).

Kan vara värt att ta med i beräkningen när man väljer att investera i ett system man vill leva med och växa med för ett antal år.

Men mitt tips för dig att besöka en bra fotobutik kvarstår.

Har du tex. någon Scandinavian Photo nära dig?

Då är det en bra start att besöka de och känna på både kamerahus och objektiven.
Gammal 2020-02-08, 22:32
c.m.s

martinot skrev: Jag skulle personligen inte köpa en Sony, Nikon eller Canon APS-C, då de inte satsar seriöst på objektiv för de formaten. De är till 80% fokuserade på att ta fram objektiv för deras spegellösa fullformatshus (FF/småbild). Det är endast på fullformat som de tre tillverkarna satsar riktigt seriöst, och där de släpper sina främsta kvalitetsobjektiv.
Respekterar din åsikt men personligen tycker den är lite hård :P

Jag kör Sony APS-C (och fullframe) och visst är det sant som du säger att de satsar mest på sina fullformats-objektiv, där pengarna finns förmodligen (även om de ju faktiskt släppte två riktigt bra om än dyra objektiv till APS-C under förra året).

Men det finns ju massa tredjepartstillverkare som gör utmärkta objektiv till Sonys APS-C. Ta till exempel Sigmas 56mm 1.4. Ett fantastiskt skarpt, vädertätat och bra byggt objektiv för 4000kr. Autofokusen lika bra som något av de Sony objektiv jag har till min A6400. Och jag har Samyang-objektiv som jag också är väldigt nöjd med.

Och man har ju även möjligheten att köra fullframe-objektiv från Sony eller andra tillverkare om man så önskar vilket är perfekt för mig som kör båda formaten.

Det jag menar är att jag tror att det för många så räcker utbudet utmärkt även om det inte når upp till Fujis sett till rena APS-C-objektiv.

Senast redigerad av c.m.s den 2020-02-08 klockan 22:49.
Gammal 2020-02-08, 23:02
Falumas

Nikon släppte sin första spegellösa DX kamera för tre månader sedan och har två renodlade Z DX objektiv redan. Hur får du det till att Nikon inte satsar på det?
Gammal 2020-02-08, 23:30
PMD

Nikon Z50 har inte IBIS. Jag blev lite imponerad av att Nikon har IBIS i sina spegelfria småbildskameror (Z6 och Z7) så en aning besvikelse över avsaknaden av IBIS i deras spegelfria APS-C-kamera infann sig. Det känns inte som en helhjärtad satsning.
Gammal 2020-02-11, 22:30
Sarawidell

Det närmar sig.. kanske
Oj vilket engagemang här finns, får börja med att tacka för det.

Trodde inte det skulle vara en sån trigger att skriva "fota med en hand" men precis som några gissat så tänkte jag inte hålla kameran jämt och ständigt med ena handen framför ögat. Det är bara det att jag har tre småbarn och åker gärna skidor eller gör någon annan aktivitet så minst en hand är upptagen, så åtminstone ibland kommer det vara praktiskt att hålla kameran i ena handen och ta upp och fota vid tillfälle. Men kan jag så ska jag såklart använda båda, dont you worry!

Har börjat luta åt Fujifilms XT200 som troligen kommer snart, vet någon när? Jag tyckte XT100 var bland de bättre förslagen och då var det bara det att XT200 verkade bli några strån vassare på snabb autofokus, så då kanske jag tummar lite på det ekonomiska.

Vad tror ni, tror ni jag som amatör kommer märka skillnad på XT100 och XT200 eller är det att kasta pengarna i sjön?
Är det bättre att lägga mellanskillnaden på ett riktigt bra objektiv?

Sara
Gammal 2020-02-12, 06:56
fotobollfoto

Jag håller min EOS-1D i ena handen ibland. Inte smidigt men det går om jag inte har för stort teleobjektiv på. Exempelvis en gång under en ridtur. Ena handen höll tyglarna, andra höll kameran. Det skumpade så mycket att det var omöjligt att titta i sökaren. Mk III som jag hade den gången saknar LiveView så det blev att chansa. Hålla upp kameran och tryck av. Tyvärr hade jag kommit åt ett inställningsvred tidigt under turen och alla bilder blev suddiga pga för lång exponeringstid.

Det hade varit najs med en lite lättare kamera med LiveView display på baksidan :-)

Du verkar ha hittat ett vettigt alternativ.
Gammal 2020-02-12, 09:14
martley

fotobollfoto skrev: EOS 100D kanske?

https://www.kamerabild.se/tester/kam...n-mindre-minst
De lite modernare uppföjarna EOS 200D och EOS 250D finns ju numera. De är fortfarande inom budget med god marginal. En fördel med dessa modeller framför lite större Canon-modeller är att i stort sett alla inställningar, inklusive av/på kan skötas med högerhanden. Med ett EF-s 24 mm får jag lätt ned min 200D i jackfickan.
Gammal 2020-02-12, 09:52
niniz

Sarawidell skrev: Oj vilket engagemang här finns, får börja med att tacka för det.

Trodde inte det skulle vara en sån trigger att skriva "fota med en hand" men precis som några gissat så tänkte jag inte hålla kameran jämt och ständigt med ena handen framför ögat. Det är bara det att jag har tre småbarn och åker gärna skidor eller gör någon annan aktivitet så minst en hand är upptagen, så åtminstone ibland kommer det vara praktiskt att hålla kameran i ena handen och ta upp och fota vid tillfälle. Men kan jag så ska jag såklart använda båda, dont you worry!

Har börjat luta åt Fujifilms XT200 som troligen kommer snart, vet någon när? Jag tyckte XT100 var bland de bättre förslagen och då var det bara det att XT200 verkade bli några strån vassare på snabb autofokus, så då kanske jag tummar lite på det ekonomiska.

Vad tror ni, tror ni jag som amatör kommer märka skillnad på XT100 och XT200 eller är det att kasta pengarna i sjön?
Är det bättre att lägga mellanskillnaden på ett riktigt bra objektiv?

Sara
Det finns mycket som blir triggers men bara låta det rinna av ;)
Precis xt200 kommer i mars om jag minns rätt. Tror det går förboka men det är ingen lång väntan iaf inte i jämförelse till annat man ibland får vänta på.
Som en del tester skrivit tror jag det är en väldigt bra startkamera och mer därtill eftersom smågrejer har förbättrats. Den fick iaf utmärkelse som det.
Känns det rätt brukar det bli rätt
Besvara

Bokmärken

Taggar
lätt , objektiv , rörliga motiv , spegellös

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:15.

Elinchrom ELB 500 TTL