Annons

Trådlös överföring kamera>dator

Produkter
(logga in för att koppla)

Jomans

Aktiv medlem
Har tröttnat på att springa med minneskortet till datorn och tanka in bilderna mellan tagningarna. Kör Lightroom på Mac, och den inbyggda Direktfångst-funktionen fungerar bra. Har testat den med USB-kabel men i dagens moderna tidevarv borde det ju gå att skippa kabeln. Har en EOS 5D Mk2 och Canons egen trådlösa manick WFT-E4 (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=WFTE42B) är både snordyr och funkar bara till just denna kamera. Den dagen jag byter kamera har jag en pryl för 8000:- som helt plötsligt blivit ganska värdelös.

Så jag söker med ljus och lykta efter en smidigare lösning.

Minneskort med Wi-fi finns ju, men bara SD-kort (?) och jag kan bara köra CF-kort.

Finns det inga tredjepartstillverkare som tagit fram lösningar för att kunna köra filer trådlöst (wi-fi, bluetooth eller annat) från kamera till dator, som inte kostar stora summor??

Helst vill jag hitta en manick som fungerar till mer än en kameramodell.
 

themajk

Aktiv medlem
Min 'mentor' brukar använda Eye-Fi korten tillsammans med en SD->CF adapter från Delock som tydligen ska fungera ganska bra. Specifikt vet jag inte exakt vilken EyeFimodell han använder, men adaptern tror jag är denna http://www.dustinhome.se/delock-compact-flash-adapter-for-sd-mmc/product/5010550307

Han använde det för att skicka bilderna till iPaden, men det ska gå lika bra att skicka till en mapp på din mac och sen ha tex lightroom på autoimport.

Googla lite efter en EyeFi som funkar med 5d2 så är det bara att köra sen. Prestandan påverkas tydligen litegrann men inte så där jättemycket.
 

themajk

Aktiv medlem
Lysande! Tack!

Tack vare ditt svar fann jag en komplett lösning: http://www.bhphotovideo.com/c/product/820679-REG/Eye_Fi_Eye_Fi_8GB_Pro_X2.html

Bara synd att min Nikon-kompis inte kan använda denna lösning... enda Nikon som stödjer denna är D3x enligt spec'en.

Men sedan finns det tydligen lösningar för detta med enligt http://forums.eye.fi/viewtopic.php?f=2&t=1098...

Får väl testa!
Se där, perfekt :)

Fast har din Nikon-polare verkligen CF? Nu är jag iofs också Canon, men har inte de flesta Nikon SD som default, och därför kan han väl använda EyeFi kortet rakt av?

EDIT: Måste lära mig att klicka på länkar, antar då att han har en D3, så ignorera min fråga. :)
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
läs reviewerna om EyeFi på Fotosidans produktsidor.

Jag provade ett EyeFi med CF-adapter på min 7D och är inte imponerad.
Det funkade så illa att jag plockade ur grejerna.

Petter ...
 

Jomans

Aktiv medlem
läs reviewerna om EyeFi på Fotosidans produktsidor.

Jag provade ett EyeFi med CF-adapter på min 7D och är inte imponerad.
Det funkade så illa att jag plockade ur grejerna.

Petter ...
Jo jag läste recensionerna, Den första negativa handlade om en EOS7D och den stöds inte enligt tillverkaren. Den andre klagade på hastigheten men säger också att han inte provat via "riktigt" trådlöst nätverk.
Så det jag får ut är att kortet inte är superbra men å andra sidan kanske det gör jobbet med att skicka över filerna från min 5D Mk2. Om än inte blixtsnabbt. Får väl prova, 100USD är trots allt bra mycket billigare än 8000:- för en riktig Canon-transmitter...
 

micke80

Aktiv medlem
Kör själv med ett Eye-fi pro X2 i min 1Dmk3 och är jättenöjd med funktionen i sig, fantastiskt smidigt att relativt snabbt kunna se bilden på en större skärm utan att behöva använda kablar. Däremot så har jag valt att köra över enbart minsta JPG-filerna via den och spara RAW enbart på kameran eftersom det blir rätt segt att dra över stora RAW-filer via Eye-fi. Att du sedan har en 5Dmk2 som har ungefär dubbelt så stora filer lär ju knappast snabba upp det hela. Vill jag absolut ha RAW direkt till datorn blir det kabel.

Sammanfattat så rekommenderar jag lösningen varmt men endast för "previews" på datorn om man inte har bra med tid att undvara. Framförallt är lösningen otroligt prisvärd jämfört med "original-lösningar". Enligt cyberphotos modell ger jag den helt klart ett "BRA KÖP" ;o)

/Micke
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Jo jag läste recensionerna, Den första negativa handlade om en EOS7D och den stöds inte enligt tillverkaren. Den andre klagade på hastigheten men säger också att han inte provat via "riktigt" trådlöst nätverk.
Så det jag får ut är att kortet inte är superbra men å andra sidan kanske det gör jobbet med att skicka över filerna från min 5D Mk2. Om än inte blixtsnabbt. Får väl prova, 100USD är trots allt bra mycket billigare än 8000:- för en riktig Canon-transmitter...
Om det inte var så att du bodde i Skåne (alltså långt från Uppsala/Stockholm) så kunde du få prova min innan du springer åstad och handlar. Den ligger bara här i en låda, med adapter och CF-allt

Petter ...
 

Candersson

Aktiv medlem
Jag använder också Eye-Fi Pro X2 och det fungerar fint i 1D4 men sämre i en 5DII med CF->SDHC adaptern.
Som tidigare nämnts så är det bara aktuellt att överföra jpg med lägsta kvalitet om man ska få något ut av det...

Vad jag däremot skulle vilja se är trådlös USB med lite längre räckvidd.
Här finns några produkter

Länk till Datagubben

Problemet är räckvidd och naturligtvis strömförbrukning när det är kopplat i kameran
Någon som testat?
 
Senast ändrad:

Maabse

Aktiv medlem
Lysande! Tack!

Tack vare ditt svar fann jag en komplett lösning: http://www.bhphotovideo.com/c/product/820679-REG/Eye_Fi_Eye_Fi_8GB_Pro_X2.html

(/QUOTE]

Wow, det här låter jättespännande och ska alltså funka även med min Canon 50D. Finns det någon som kan förklara hur man gör rent praktiskt för att sända från kortet med adapter till datorn? Jag tycker det vore toppen om man kunde skicka bara mindre JPG trådlöst och senare föra över de stora RAW med sladd/kort i datorn. Men hur gör man det?!
 
ANNONS