Annons

Canon 600D med studioblixt

Produkter
(logga in för att koppla)

magnus1979

Ny medlem
Hej,
rätt ny på det här med fotografering. Har införskaffat http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-120ws-smart-233.html
från kaffebrus för att fotografera prylar i studio. Har en Canon 600D och undrar nu hur jag ska få dom att synka med varandra med hjälp av radiosändaren? Båda blixtarna funkar när jag trycker på sändaren. Om jag går in i inställningarna i kameran (blixtstyrning) så kan jag inte komma i inställningarna för extern blixt, kanske dock inte har med det att göra. Kan det va så enkelt att man bara behöver inhandla en blixtadapter? Trodde att man inte skulle behöva en sådan om man hade en radiosändare.

En till fråga, om jag nu lyckas få igång det här tar jag gärna emot förslag för en bra grundinställning för kameran i studiomiljö.

Tacksam för all hjälp.
 

gedjan

Aktiv medlem
Glöm blixt inställningar i kameran, sätt den på M och börja med 1/200s och f/11.
Och skruva ner effekten på blixtarna till lämplig styrka.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Hur sitter radiosändaren fast på kameran?

Sådana blixtar går också att trigga med ljus, men om du använder din kameras interna blixt kommer den skicka ut en förblixt innan kameran tar bild vilket kommer innebära att allt smäller av innan du tar bilden.
 

Fstop

Aktiv medlem
Hej. Jag har fotat med just den kombinationen. Samma kamera och samma studiopaket. Det funkade fint. Dock vill jag minnas att det stundtals var lite strul med själva utlösningen av blixtarna (med radiosändaren). Minns inte om det var någon form av glappkontakt eller allmän "racklighet" hos produkten.

Och inställningar. Som tidigare sagts. Testa med läge M, 125-200/sek och bländare 8-11 och justera blixtljuset därefter. Det är ju lätt att ta några provexponeringar tills man hamnar rätt.
 
ANNONS