Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skapa panorama av HDR-bilder i LR?

Produkter
(logga in för att koppla)

LinsLucas

Aktiv medlem
(Ber på förhand om ursäkt för ett förvirrat inlägg. Jag hoppas att ni förstår hur jag menar)


Var ute i Stockholm i dag och fångade lite vår-vinter-bilder.
Testade för mig två nya tekniker, HDR och Panorama. Hade stativet med mig och även en fjärrutlösare.
Allt gick bra och när jag kom hem importerade jag bilderna till Lightroom.

Men nu till min fråga: Att skapa HDR och panorama i Lightroom är ju busenkelt. (Var för sig) Men kan man inte kombinera dessa två?
Jag har ett panorama på en bro som består av fyra "delbilder". (Vad kallas det egentligen?) Varje "delbild" har jag tagit med tre olika slutartider för att kunna göra en HDR-bild. Alltså består bron av totalt 12 bilder.

I datorn letar jag reda på de fyra "delbilder" som har samma slutartid och skapar ett panorama av dessa, alltså bild det totalt tre stycken panoramor av bron.
Men ska jag inte nu kunna slå ihop dessa tre panoramor till en HDR-bild? När jag försöker så säger LR att "Det gick inte att sammanfoga bilderna. Avbryt och kontrollera dina val."
Detta tolkar jag som att LR tycker att bilderna är för olika varandra? Men kameran har stått på stativ och inte rört sig en millimeter, ingenting har heller rört sig på bron, så bilderna kan inte vara helt olika varandra.
Vad är det som kan vara fel? Eller kan man inte skapa en HDR-bild av panorama-bilder?

Hoppas att någon förstår och kan ge mig en hjälpande tass.
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Att skapa HDR först och sen sammanfoga dem till panorama?
Jo jag har också funderat på det. Men då en del av bron är i skugga och en annan del i solen så går jag väl då miste om själva HDR-effekten om jag behandlar varje delbild för sig? Då vet ju inte datorn var de ljusaste och mörkaste partierna i panoramabilden hamnar när jag sedan sammanfogar bilderna till panorama?
 
ANNONS