Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batchredigering med "resultat" som mål...

Produkter
(logga in för att koppla)

Seabaz

Aktiv medlem
Hej

Jag har fotat en hel drös (100+) med porträttfoto som skall upp på en vägg. De är nästan likadana i exponering och färginställningar osv, men eftersom fotograferingen gjordes över flera veckor med olika förhållanden, är det små skillnader.

Finns det något enkelt sätt (helst i Bridge / PS CS ) att batch-redigera alla bilder att likna en utvald. Att ställa in ett macro, som fixar ett problem, fungerar ju bara om alla bilder har "samma fel".

Jag frågar helt enkelt om en genväg för mig att 1. Peka på en bild , 2. Säga till datorn att göra bilderna X likadana.

Tack på förhand!
 

Kijana

Aktiv medlem
Jag har faktiskt råkat upptäcka möjligheten att batchredigera många rawbilder åt gången med Bridge och Photoshop. Jag öppnade flera bilder samtidigt och markerade dessutom alla bilder i Photoshop när jag ändrade vitbalans och andra grundläggande saker.
Man kanske inte kan jobba med lika många som i Lightroom, men visst går det att redigera ett mängd bilder i taget i Photoshop.
 

johnzzon

Medlem
Jag har inte testat, men om bilderna är väldigt lika varandra kanske man kan autokorrigera samtliga bilder för att få dem identiska. Jag vet att LR har en funktion för att ändra en batch lika mycket oavsett utgångsläge. Då kan du kanske komma i mål.

skickat med Tapatalk
 

martinator

Aktiv medlem
ACR är det ju bara att öppna alla bilder. Korrigera en valfri bild och sedan välja att applicera samtliga dessa korrigerade parametrar på de övriga. sen kan man finlira lite i efterhand om någon avviker för mycket. Om man inte kan öppna alla på en gång så kan man öppna säg 10 först. och göra ovan nämnda moment. Sen öppna 10 nya PLUS en av de i den tidigare batchen. För att sedan applicera inställningarna (som då automatiskt finns med i den från första omgången) på de tio nya.
/m
 

johnzzon

Medlem
Justerar man inte alla bilder lika mycket då? Önskemålet var väl att bilderna skulle justeras olika mycket, för att de färdiga bilderna skulle bli identiska.

Anders

skickat med Tapatalk
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Justerar man inte alla bilder lika mycket då? Önskemålet var väl att bilderna skulle justeras olika mycket, för att de färdiga bilderna skulle bli identiska.

Anders

skickat med Tapatalk
Jo det stämmer och uppfattar som du att det ska justeras olika mycket.
Vad jag vet finns ingen så sofistikerad program än.

/stefan
 
ANNONS