Annons
Gammal 2019-06-24, 14:26
ErlandH

iSolen.se skrev: Ett krav från bildbyråerna är f ö att man inte interagerat med personerna i bild.

Det beror lite på uppdraget, är det dokumenterande (kommer du ihåg haitiflickan?) får man t ex inte flytta något i bild eller be om lov innan.
Vilka bildbyråer förbjuder dig att interagera med personerna i bild?

Att pressfotografer inte skulle få ”be om lov” är förstås fullständig nonsens. Det gör man i princip alltid när det är möjligt. Och seriös press är mycket återhållsam med att publicera bilder på igenkännbara personer (både barn och vuxna) utan att de gått med på det.
Gammal 2019-06-24, 15:05
iSolen.se

ErlandH skrev: Vilka bildbyråer förbjuder dig att interagera med personerna i bild?
Getty, Istock, Shutterstock, Fotolia. Nu är de ju inte polisen så ordet regler låter bättre?

Att pressfotografer inte skulle få ”be om lov” är förstås fullständig nonsens.
Om man inte får påverka personer eller motiv är det självfallet svårt att be om lov.

Sen är det knappast någon som kommer och slår paragrafer i huvudet på dig om du ber lite vänligt ändå före, och definitivt inte om du gör det efter bilden är tagen. Iden är att man inte ska arrangera nyhetsbilder som du säkert egentligen listat ut.

Så, be om lov men på ett sätt så att du inte påverkar bilden, eller hellre, be om lov efter bilden är tagen.

Det gör man i princip alltid när det är möjligt. Och seriös press är mycket återhållsam med att publicera bilder på igenkännbara personer (både barn och vuxna) utan att de gått med på det.
Finns det någon oseriös press? Är tex Aftonbladet oseriöst? Att de är återhållsamma är bra men de får absolut publicera utan modellrelease, även om bilderna kommer från en bildbyrå. Tex gatubilder är vanligt.
Gammal 2019-06-25, 19:55
martinator

iSolen.se skrev: Getty, Istock, Shutterstock, Fotolia. Nu är de ju inte polisen så ordet regler låter bättre?

Om man inte får påverka personer eller motiv är det självfallet svårt att be om lov.

I princip alla bilder föreställnaden igenkännbara människor på bildbyråerna ovan är mer eller mindre jättearrangerade - med modelreleas och tydliga regler gällande användning.

Har du ens besökt exempelvis Getty?
https://www.gettyimages.se/fotografi...t=best#license

Gammal 2019-06-25, 21:26
iSolen.se

martinator skrev: I princip alla bilder föreställnaden igenkännbara människor på bildbyråerna ovan är mer eller mindre jättearrangerade - med modelreleas och tydliga regler gällande användning.

Har du ens besökt exempelvis Getty?

Du måste skilja på redaktionella bilder och kommersiella bilder.

Om jag besökt Getty? Det är de jag jobbar med. Jag levererar bilder till dem dagligen och har 1000-tals bilder där.
Gammal 2019-06-26, 02:33
ErlandH

iSolen.se skrev: Om man inte får påverka personer eller motiv är det självfallet svårt att be om lov.
Varför skulle man inte få ”påverka personer”? Hur tror du egentligen det går till när pressfotografer jobbar?
Gammal 2019-06-26, 07:00
iSolen.se

ErlandH skrev: Varför skulle man inte få ”påverka personer”? Hur tror du egentligen det går till när pressfotografer jobbar?
Menar du på fullt allvar att nyhetsfotografer arrangerar dokumenterande bilder utan att få kritik?

Jag trodde du jobbat på tidning och kunde skilja på de olika bildtyperna.

Varför tror du det blev sånt liv om haitiflickan och det döda 3-åriga flyktingbarnet i Medelhavet?
Gammal 2019-06-26, 07:29
Qiwi

jag gillar inte att fota människor så jag slipper ofta detta problem, men det finns undantag. Numera drar till folk allt möjligt för "slippa" vara med på bild eller påtvinga andra att inte avbildas, därbland inte för sällan också barn.

Ett tips någon gav mig var att helt enkelt inte publicera bilderna på ett par år.
Vid diskussion, informera om det är fotograferande i konstens form, dokumentation. Ett barn växer och förändras massor på bara ett år, så jag tvivlar på det skulle skada någon att man visar ett par år gammal bild.

Segt men sen jag själv började med den tonen har jag haft positiv bemötande.
Ibland erbjuder jag att dela med mig bilden, det brukar också gå hem
Gammal 2019-06-26, 11:48
ErlandH

iSolen.se skrev: Menar du på fullt allvar att nyhetsfotografer arrangerar dokumenterande bilder utan att få kritik?
Ja, det gör de hela tiden. Och det är inte så att det finns två helt skilda typer av bilder, som du tycks tro (”dokumentära” och andra). Om/hur mycket det är okej att arrangera beror givetvis på kontexten.
Gammal 2019-06-26, 12:07
iSolen.se

ErlandH skrev: Ja, det gör de hela tiden. Och det är inte så att det finns två helt skilda typer av bilder, som du tycks tro (”dokumentära” och andra). Om/hur mycket det är okej att arrangera beror givetvis på kontexten.
Så du är medveten om att det räknas som manipulation ändå, bra. Tänkte väl att du måste ha koll på detta efter 30 år på tidning.

Den som flyttar på soldater för nyhetsfoto blir inte långlivad om det upptäcks.

Läste du på om de två fallen ovan, du kommenterade dem inte alls trots att de är typexempel?
Gammal 2019-06-26, 13:17
ErlandH

iSolen.se skrev: Så du är medveten om att det räknas som manipulation ändå, bra. Tänkte väl att du måste ha koll på detta efter 30 år på tidning.
Ett av mänsklighetens äldsta och sämsta retoriska knep – att försöka förklä ett falskt påstående till en fråga ("har du slutat slå din fru?") eller låtsat instämmande. Det säger förstås mer om den som använder det än den som utsätts ...

Nej, det räknas inte som manipulation. Att pressfotografer interagerar med de personer de fotograferar är normalfallet och är inget hinder för publicering. Den som tror något annat har nog aldrig tittat i en tidning.

Hur mycket och på vilket sätt man interagerar med motivet, och huruvida det är okej, beror förstås på kontexten. Eller, enklare uttrtyckt: man får inte ljuga. Om man påstår att en bild föreställer t ex "X lämnade mötet i vredesmod" duger det inte att ha en bild då X går igenom en dörr på väg IN till mötet (även om påståendet skulle vara sant).

För övrigt är det 40 år, inte 30.
Gammal 2019-06-26, 13:43
iSolen.se

ErlandH skrev: Ett av mänsklighetens äldsta och sämsta retoriska knep – att försöka förklä ett falskt påstående till en fråga ("har du slutat slå din fru?") eller låtsat instämmande. Det säger förstås mer om den som använder det än den som utsätts ...
....
Jepp och det är inte en slump att jag använder knepet mot just dig ;-). Du har ett helt batteri med retoriska knep, tex smalar du av frågor så att svaret blir värdelöst, använder "inte" och "alla" generöst så att andras påståenden blir försvanskade och motståndaren måste lägga energi på att förklara sånt som du borde kunna räkna ut... men Erlands Verktygslåda är ett ämne värdigt en egen tråd.

Jag tror du mycket väl förstår vad jag avser men inte tänker lägga två strån i kors för att få saken utredd.

Tex genom att förklara konkret med tydlig regel varför hatitibilden var katastrof men att flytta stadsministern är helt ok :-)
Gammal 2019-06-26, 13:47
ErlandH

iSolen.se skrev: Jag tror du mycket väl förstår vad jag avser men inte tänker lägga två strån i kors för att få saken utredd.
Det kanske är korkat, men jag förutsätter att du "avser" det du skriver. Nämligen att det "räknas som manipulation" när pressfotografer interagerar med det/dem de fotograferar. Vilket förstås är ett helt verklighetsfrämmande påstående.

Om du egentligen menar något helt annat får du gärna förtydliga det.
Gammal 2019-06-26, 14:49
iSolen.se

ErlandH skrev: Det kanske är korkat, men jag förutsätter att du "avser" det du skriver. Nämligen att det "räknas som manipulation" när pressfotografer interagerar med det/dem de fotograferar. Vilket förstås är ett helt verklighetsfrämmande påstående.

Om du egentligen menar något helt annat får du gärna förtydliga det.
Se tråden om bildrättigheter. Det är skillnad, dokumentärt så får man inte interagera. Man får aldrig missleda bildbetraktaren. Man får inte iscensätta bilder utom om det är uppenbart, tex porträtt.

Du kan tydligen inte förklara dokumentärt nyhetsfoto och var gränsen går enligt dig för vad som får påverkas, det är synd, det tror jag alla är nyfikna på.
Gammal 2019-06-26, 14:58
iSolen.se

ErlandH skrev: Varför det? Vilka regler du tror att Gettys eventuellt har berör ju inte den här diskussionen.
Du skriver där också.

Jag väntar med spänning på en tydlig förklaring om varför man inte får interagera med saker och folk i haitibilden men det är ok när man tar ett porträtt och var gränsen går.
Gammal 2019-06-26, 15:03
ErlandH

iSolen.se skrev: Se tråden om bildrättigheter.
Vilka regler du tror att Gettys eventuellt har berör inte den här diskussionen.

iSolen.se skrev: Det är skillnad, dokumentärt så får man inte interagera. Man får aldrig missleda bildbetraktaren. Man får inte iscensätta bilder utom om det är uppenbart, tex porträtt.
Att man inte får missleda bildbetraktaren är ju precis det jag hävdat hela tiden; det är helt enkelt den enda regel man behöver bry sig om. Att bilder inte skulle kunna anses vara "dokumentära" (ett begrepp som för övrigt inte används inom pressfotografi) för att man har interagerat med motivet är bara trams.

Tvärtom har mycket av den bästa och viktigaste dokumentärfotografin producerats av fotografer som tillbringat väldigt mycket tid tillsammans med dem de dokumenterat.

iSolen.se skrev: Du kan tydligen inte förklara dokumentärt nyhetsfoto och var gränsen går enligt dig för vad som får påverkas, det är synd, det tror jag alla är nyfikna på.
Det har jag ju gjort flera gånger och gett exempel: man får inte luras. Men det verkar som om du inte bryr dig så mycket om vad jag (eller du själv) har skrivit i tråden, utan bara fortsätter att fäktas mot dina väderkvarnar.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:11.

Lastolite HaloCompact