Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad och var ska man handla i Korea?

Produkter
(logga in för att koppla)

mounte

Aktiv medlem
Hej, har hastigt och lustigt hamnat i Korea i ca 2 månader på jobb.
Kamera-tarmen börjar suga efter något nytt då jag haft min 20D i 5år nu.

Vad för prylar skulle ni köpa om ni vore här?

t.ex. ska det gå att få tag på en 1D mk III för runt 22000:- (visserligen bara koreansk garanti)
eller 85 1.8 usm för 2500:-
16-35 2.8L för 8000:-
24-105 IS för 6700:-

Jag har mest kikat på Canons egna objektiv men jag är inte främmande att köpa Sigma, Tamron eller något annat märke, men tipsa mig gärna om vilka objektiv som är vettiga.

Det jag har nu i min väska är:
20D
canon 50mm 1.8
canon 10-22mm
canon 28-70mm 2.8L
canon 70-200mm 4.0L

kom gärna med tips på ställen att besöka för att hitta bra prylar till bra pris.


Tack på förhand /
nyfiken fotograf
 

mounte

Aktiv medlem
Tänkte bara meddela att jag skaffat ett Canon 24-105mm objektiv nu. Landade på 7200 inkl uv-filter.
Nu är frågan om man ska skaffa något mer här borta ;)
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Manuellt så finns ju Samyang 85F/1.4Asph. för ca 270US$ att tänka på.... :) Minns att jag såg någon rekommendation om ett ställe att handla på, men kan inte komma på exakt VAR just nu. I övrigt.... Handla det du har råd till/vill helt enkelt...!

Ta en skål kimchi för mig också - det var länge sedan.
 

Mafnus

Medlem
Jag ska till Korea på utbytestermin nu i höst och efter en stund på google så hittade jag den här affären som ska ligga i Seoul.

http://hcamera.co.kr/

Priserna är klart lägre än i Sverige så jag hoppas på att att ha såpass med pengar kvar när jag åker så jag kan inhandla mig lite rolig optik.

Vart har du handlat? Jag letar också efter tips på fotoaffärer i Korea. Både i Seoul och Daegu är intressant eftersom jag kommer starta mitt äventyr med en vecka i Seoul och sedan spendera 4 månader i Daegu.
 

Mafnus

Medlem
Kom att tänka på en sak till. Hur funkar det med garanti på objektiv köpta i till exempel Korea eller Japan? För när jag var i USA så fick jag lägga till för att få garanti utanför USA. Är det samma sak i Asien eller är det något som enbart gäller för den Amerikanska marknaden?
 

solvargen

Aktiv medlem
"Mounte" skrev
t.ex. ska det gå att få tag på en 1D mk III för runt 22000:- (visserligen bara koreansk garanti)



Hhum...en Canon 1D Mark III för 22000:-.... ny?? Knappast. Var har du fått priset ifrån??
Mvh Thomas
 

goneaway

Aktiv medlem
"Mounte" skrev
t.ex. ska det gå att få tag på en 1D mk III för runt 22000:- (visserligen bara koreansk garanti)



Hhum...en Canon 1D Mark III för 22000:-.... ny?? Knappast. Var har du fått priset ifrån??
Mvh Thomas
http://hcamera.co.kr/ kanske?

Med dagens valutakurs blir det väl tom närmare 18800:-

Fast min koreanska är ju lite rostig men det är ungefär det jag får det till när jag kollar på sidan iallafall. Eller så är det beg. priser.

//Fredrik
 

solvargen

Aktiv medlem
http://hcamera.co.kr/ kanske?

Med dagens valutakurs blir det väl tom närmare 18800:-

Fast min koreanska är ju lite rostig men det är ungefär det jag får det till när jag kollar på sidan iallafall. Eller så är det beg. priser.

//Fredrik
Kollade upp med forex. Jo, tydligen 22000:-. Hur som helst..något stämmer inte..visst...jag kan ha fel men när erkänt billiga platser som Hongkong resp. Bangkok tar 29000:- för 1D Mark III börjar man undra varför det är 7000:- billigare i Syd-Korea???
Mvh Thomas
 

mounte

Aktiv medlem
Upptäckte också att många av priserna jag skrev var för begagnade prylar.
Det är trevligt här iaf att man kan prova i princip allt innan man köper. Begagnade prylar är i väldigt bra skick, inte ens motljusskydd och liknande attiraljer som inte har någon direkt påverkan på bildkvalitet är i topklass.

Har nyss beställt en Wacom Intuos4 medium-storleken, landade på ca 2200:- vilket känns helt ok!
 
ANNONS