Annons

någon som har info om denna kamera? (erabox)

Produkter
(logga in för att koppla)

ojanson

Aktiv medlem
Den tillverkades under senare halvan av trettiotalet. BII innebär att du skall stoppa 120-film i den. Så fort som möjligt. :)
"Erabox" låter som ett släktskap med Ernemann, som var en av de tillverkare som slogs ihop till Zeiss Ikon 1926. Den påminner däremot i utseende mycket om "Tengor", som ursprungligen kom från Goerz, och som levde vidare en tid under Zeiss Ikon.
På en del lådkameror med spak löser slutaren ut åt båda hållen.
http://www.pacificrimcamera.com/pp/zeiss/erabox/erabox.htm
 
Senast ändrad:

lyfalix

Aktiv medlem
ok, men då måste jag alltså hålla nere spaken tills jag vill ta nästa kort, för den fjädrar ju tillbaks automatiskt. eller är det någon funktion för att få skarpa bilder?

och spaken som man kan flyta mellan 11 och 16 då? är det bländar tal? vad kan man tänka sig för slutare på sej ungefär, så man kan planera hur exponeringen blir.

Hur dyrt är det med 120 film då? jag har idag inga möjligheter att framkalla hemma.
 

Olle

Aktiv medlem
Från min lådkamera (Kodak) hörs ett knäpp när jag trycker ned avtryckaren och ytterligare ett när jag släpper den. Vid det första knäppet exponeras filmen, vid det andra spänns slutaren igen för att vara beredd för nästa bild. Om din kamera fungerar på samma sätt är det alltså precis som det skall vara.

11 och 16 är säkert bländarvärden. Slutartiden brukar på lådkameror vara runt 1/30 eller något kortare, men jag vet inte vad som gäller för just din kamera. Det är dessutom sällan som tillverkarna anger slutartiden för den här typen av kameror.

Olle
 

lyfalix

Aktiv medlem
Ok, takc för all info. men hur "vet "jag att kortet kommer bli bra. eller får det bli 2rullar skit så jag vet sedan hur det blir?
 

joroka

Aktiv medlem
Det blir att pröva dig fram, ladda med en 400 ISO-film och se hur det blir under olika ljusförhållanden och med olika bländare. Tycker du bilderna blir för ljusa så prövar du en film med lägre ISO-tal. Det är ganska kul och lärorikt i fråga om att lära sig exponera bra med en kamera som saknar automatik.

Jag började också med att pröva mig fram med olika ljuskänsligheter på filmen när jag skaffade en Holga (den är lite som en lådkamera t.o.m enklare), första filmen var på hela 800 ISO men det var alldeles på tok för högt! Nu har jag trappat ned till 100 och 160 ISO-film i Holgorna , Lubiteln och lådkamerorna. Pröva och testa så kommer du snart underfund med det hela!

Mvh Johan
 

ojanson

Aktiv medlem
11 resp 16 är utan tvekan bländarvärden. Som nämnts längre upp i tråden är exponeringstiden förmodligen 1/30s, ev nedåt 1/50.
Om du inte har en lös exponeringsmätare kan du ju använda digitalkameran, om du ställer in den på samma "film"-känslighet..
 

blj

Aktiv medlem
11 resp 16 är utan tvekan bländarvärden. Som nämnts längre upp i tråden är exponeringstiden förmodligen 1/30s, ev nedåt 1/50.
Om du inte har en lös exponeringsmätare kan du ju använda digitalkameran, om du ställer in den på samma "film"-känslighet..
Min Box Tegnor har 1/30 dels sek slutar tid och bl-11-16-22
samt avstånd inst 1-2m 8-2m-oändl-8m det stämmer som du skriver
att Eraboxen är en Z-I.På en Boxkamera sida står det att Era Box är Acheaper version of Box Tegnor finns en med måtten w 7xh 7xd 9
med bildformatet 4x5.5cm och den som tar 6x9cm.Linsen är samma som på Tegnor
 

lyfalix

Aktiv medlem
det är en sak som jag funderade lite på... Var har jag fokuset? det går ju inte att ställa, så det måste ju finnas et givet antal meter där det är bra?

Edit: Den är laddat nu btw, har till och med lyckats gort två exponeringar =D man kan inte ana hur roligt det är att fota med så gamla "skit" saker innan man provar =P
 

ojanson

Aktiv medlem
Den har fixfokus.
Eftersom den största bländaröppningen är så liten (11), så blir det skarpt från några (kanske tre) meter till oändligt.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Zeiss Ikon Erabox (1934-38) är enklare än Box Tengor, men har samma tvålinsiga objektiv, och hör till de lite bättre lådkamerorna.

Kameramodellen gick även under namnet "Baldur" efter den då populäre ledaren för Hitlerjugend, Baldur von Schirach, för att antagligen sälja mer kameror till ungdomar. Namnet "Erabox" gick kanske bättre hem hos vissa konsumenter, och vid export.
 

meldert

Aktiv medlem
Lämplig film

Du ska nog inte köra snabbare film än 100-125 ISO i den kameran och med bra ljus. Kanske upp till 200 om du kör i sämre ljus.
 
ANNONS