Annons

Justera en Rolleiflex

Produkter
(logga in för att koppla)

A.Dent

Aktiv medlem
Jag har en Rolleiflex modell 622, även kallad old standard. Jag köpte den för 8 år sedan men inte testat den förrän nu.
När jag ställer in fokus på oändligt så har jag fokus på ca 2,5-3m avstånd och närgränsen är på 0,5m. Först trodde jag att sökarlinsen kommit på sne så jag har tagit en serie provbilder där jag mätt upp avståndet och ställt fokusratten på det samma. Tyvärr är inte en enda bild skarp och motivet blir suddigare ju längre bort man kommer fast jag ställer fokusen på rätt metertal.

Jag har lagt en hel del tid på att söka efter hur man skulle kunna justera detta men inte hittat något vettigt. Är det någon här vet hur man gör eller var jag kan hitta info om det?
 

J. Patric

Aktiv medlem
Kolla med mattskiva i filmläget så att du ser om oändligt ligger rätt för tagningsoptiken. En mattskiva kan du lätt tillverka genom att skära till en bit transparent plast (t.ex. från ett cd-fodral) som du tejpar matt tejp på ena sidan (den sidan som du sedan trycker mot filmläget).

Förhoppningsvis ligger oändligt rätt.

Rolleiflex Standard har två små lås-skruvar på var sin sida om sökarobjektivet, som du skruvar ut ett par varv (inte helt!). Då kan du skruva sökaroptiken fritt. Se till att fokusratten är på oändligt, och sedan tittar du på mattskivan i sökaren med lupp medan du justerar sökarobjektivet till oändligt och låser sedan skruvarna igen.

Byggnader eller lyktstolpar några hundra meter bort fungerar bra som motiv för oändligt.

Lås-skruvarna för sökarobjektivet ligger ju ytligt på frontpanelen, så det är ganska vanligt att någon testat att "experimentera" genom att skruva lite här och där under de nästan 80 år som kameran funnits. ;-)
 

A.Dent

Aktiv medlem
Jag tog ett par bilder där jag ställde skärpan i sökaren. På de bilderna sitter skärpan rätt. Eftersom jag inte kunde ställa den längre bort än än ett par meter så trodde jag att sökarlinsen inte var rättjusterar och eftersom jag redan hade film i kameran så tog jag testbilderna där jag ställde skärpan med avståndskalan.

Det kanske är någon som har justerat den till en makro-rolliflex :)
 

J. Patric

Aktiv medlem
Så du kan inte alls fokusera på oändligt i sökaren?

Är du säker på att den inte har försättslinser på? Du vet väl att oändligt skall vara där fokusratten är tillbakaskruvad så långt det går? (Jag frågar bara för att vara säker, eftersom på Rolleiflex Standard så kan man skruva fokusratten ungefär ett och ett halvt varv, så man passerar oändligtmarkeringen en gång till när man fokuserar på ca 1,5 meter)

Det är möjligt att någon skruvat av fronten för att rengöra spindelkuggarna i fokusmekanismen. Fronten är nästan för lätt att ta isär, och det ökar risken för klåfingriga klåpare. ;-)

Kan du posta en bild på kameran?
 

A.Dent

Aktiv medlem
Några försättslinser sitter det inte på. Jag tog en serie bilder där jag ställt ratten på oändligt och fronten är max ihopförd med kameran. Frågan är om det borde gå att få ihop längre?
Ställd på oändligt: http://imgur.com/hEsciLu,bxKXRUp,dhnX3As,XI56Mcp#3
Ställd på närgräns: http://imgur.com/hEsciLu,bxKXRUp,dhnX3As,XI56Mcp#2

Jag tejpade en fryspåse i filmplanet och fotade två bilder.
Närmsta möjliga fokus ca 65cm: http://imgur.com/hEsciLu,bxKXRUp,dhnX3As,XI56Mcp#0

Samma bild på oändligt. Det som är ca 170cm bort är skarpt. Gatlampan ligger 7m bort oh huset i bakgrunden 25m och ovanför huset syns en trädkrona ca 100m bort.
http://imgur.com/hEsciLu,bxKXRUp,dhnX3As,XI56Mcp#1

Skärpan ser ut att ligga i samma plan när man tittar i sökaren.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Ah, jösses. Där har du felet. "Glipan" skall bara vara ca 1 mm när fokus är ställd på oändligt. Någon har säkert haft av fronten och gjort ren mekanismen och sedan satt tillbaka spindelkuggarna fel.

Kolla på den här bilden så ser du hur det fungerar:
http://image.space.rakuten.co.jp/lg01/07/0000037907/62/img0fb701d0zik0zj.jpeg

Fokusratten är kopplad till det stora kugghjulet i mitten, och den driver de fyra mindre kuggarna, som i sin tur får fyra skruvstänger att röra sig ut och in, och därmed också fronten med objektiven. Otroligt stabilt system.

Det du får göra är helt enkelt att ta loss fronten (skruva loss de fyra stora skruvarna) och sedan ta ut och justera ner de fyra skruvstängerna var för sig. Det är viktigt att de alla har exakt samma höjd och att urtagen hamnar i lägena för klackarna på fronten.

Tillverka en mattskiva av plexi eller utskuren bit från ett cd-fodral, med matt tejp på sidan mot filmplanet, så kan du kolla när du når oändligt.

När du är klar med det så kolla om fokus i sökaren stämmer överens med tagningsoptikens. Om inte, så justerar du den som jag beskrev den 19:de mars.
 

A.Dent

Aktiv medlem
Ah, jösses. Där har du felet. "Glipan" skall bara vara ca 1 mm när fokus är ställd på oändligt. Någon har säkert haft av fronten och gjort ren mekanismen och sedan satt tillbaka spindelkuggarna fel.
Det är det jag misstänkt att objektivplattan inte har kunnat flyttas tillräckligt långt tillbaka. Men om man inte vet hur det ska se ut så är det svårt att se vad som är fel. Här är en bild på en old standard som troligen är ställd på oändligt. Min "glipa" är säkert 3mm större.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Här är en bild på en old standard som troligen är ställd på oändligt. Min "glipa" är säkert 3mm större.
Du fick inte med bilden/länken? Här är i alla fall en bild på en av mina, och "glipan" är ungefär 1 mm. Det ser likadant ut på mina andra två av samma modell. (jag har de tre versionerna med 4,5 och 3,8 samt 3,5 Tessar).

När de satte ihop kamerorna lär nog skruvstängerna haft exakt samma höjd i förhållande till de omslutande kuggringarna. De sattes på plats med rätt kuggposition så att stängerna passade in med klackarna i fronten, som skruvades på plats. I nästa skede kollimerades tagningsobjektivet och fokusratten låstes fast i rätt position.

Jag tvivlar på att den klåfingrige förre ägaren ändrat rattens position, så det räcker antagligen med att du skruvar ned stängerna till rätt position.
 

Bilagor

A.Dent

Aktiv medlem
Jag missade visst länken :). Men den bilden visade precis det du visar med din bild, en mycket liten glipa.

Tack så jättemycket för "felsökningen", det verkar finnas hopp för min makro-Rollei.
 

A.Dent

Aktiv medlem
Ikväll har jag skruvat av fronten och lossat lite på det stora kugghjulet och vridit tillbaka fokuseringsratten en bit. Det hela hade nog varit fixat på några minuter om jag hade sett hur skruvstängerna fungerat och hur de fäste mot fronten. Den korta versionen är att jag kunde se månen i skärpa men nu måste jag kollimiera skruvstängerna. Men det är ju alltid kul att lära sig något nytt ;-)
 
ANNONS