Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Meyer-Optik Görlitz

Produkter
(logga in för att koppla)

A.Dent

Aktiv medlem
Jag har köpt en Praktica med tre Meyer-Optik Görlitz objektiv.-
Domiplan 2,8/50
Lydith 3,5/30
Orestegor 4/200

Objektiven och kameran är i absolut nyskick, och det är ju kul. Men det känns som ett problem. Objektiv som är ca 50 år gamla utan spår av användning. Är det jag som ska som ska använda dom och göra märken och repor i den blanka svarta metallytan? Det känns inte bra.
En tanke som slog mig är att göra ett byte med någon samlare som vill ha riktigt fina exemplar och kan ge mig objektiv som används och en summa emellan.
 

A.Dent

Aktiv medlem
Samlarvärdet är inte stort, kanske 1500-2000kr totalt i så här bra skick. Det är mer känslan av att sätta spår av användning på objektiven som har klarat sina första 50 år utan ett märke.
 

PMD

Aktiv medlem
Domiplan 50/2.8 tror jag knappast att det är speciellt mycket samlarvärde i. (Annars gjorde jag ett rejält kap när jag köpte en Praktica Super TL med ett Domiplan 50mm f/2.8 för fyra kronor. :)

Lydith 3,5/30 kan man kanske få en slant för. Rätt köpare kan nog betala ett par hundralappar för ett fint exemplar. Jag betalade 145 kr för mitt exemplar i hyfsat skick.

Orestegor 4/200 borde det dock gå att lite mer pengar för. Även om det inte är fullt lika kultförklarat som Orestor 2.8/135 så tycker jag mig ha märkt ett ganska stort intresse för det när det då och då dyker upp. (Har inget exemplar själv. Än.)
 
ANNONS