Annons

Sigma ART vs Nikon 1.8G, samt 20 mm vs 24 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
En sak som ändå talar för Nikon 20mm även om det är 1.8 är att jag såg att det inte var jättestor skillnad i T-värde mellan dem. T1,8 mot T2,1 har jag för mig.
Jämför du Sigma 20/1.4 med Nikkor 20/1.8 nu?

T1.8 förhåller sig till T2.1 ungefär som f/1.4 till f/1.8 (borde vara T2.2 för att vara närmare samma förhållande). Jag tror inte att den marginellt bättre transmissionen för Nikonobjektivet märks i praktiken.
 

lofling

Aktiv medlem
När du nu har ett 20/1,4 hemma så fotografera av en sedel med 1,4-4 och jämför med ditt 14-24 i läge 20 med bländare 2,8-4. Kan ju vara intressant att se hur de olika presterar med större öppningar
Det skulle vara intressant (även om jag har för mig jag sett det gjort någonstans) men jag har inte öppnat asken. Det är öppet köp i 7 dagar endast vid obruten förpackning. Resultatet borde i alla fall vara till fördel för 20/1,4. Sigmas 24/1,4 ska vara skarpare och mer kontrastrikt än Nikons motsvarighet, vilket ändå är ett av de skarpaste!
 

PMD

Aktiv medlem
Nikons 1.8-serie

De har utöver denna fördel också vädertätning.
Nikons 1.8-serie tycks vara alldeles utmärkta objektiv som får bra recensioner (själv har jag 50/1.8G som jag gillar skarpt(!) men jag kan inte personligen bedöma övriga).

Objektiven har visserligen en gummitätning i fattningen, men Nikon marknadsför dem inte som vädertätade, så viss försiktighet i ösregn är nog att rekommendera.
 

lofling

Aktiv medlem
Kan meddela att efter jag fotat mer hemma med 14-24 på mest 20 och 24 mm och 24-70 på mest 35 så tycker jag att 35 mm ofta är för långt inne. 20 mm är en bra och rolig brännvidd. Blir svårt att bestämma vad jag ska köpa av 24 och 20 när det väl gäller :-D
 

pdahlen

Aktiv medlem
Att använda 14-24 o 24-70 kan ju också vara en möjlighet, en zoom är ju inte så dumt inne :)

Du tycker inte att det kan bli besvärande förvrängningar om du nu fotograferar barn med 20mm? Om du går nära
 

lofling

Aktiv medlem
Att använda 14-24 o 24-70 kan ju också vara en möjlighet, en zoom är ju inte så dumt inne :)

Du tycker inte att det kan bli besvärande förvrängningar om du nu fotograferar barn med 20mm? Om du går nära
En zoom är rätt bra inne men har också klarat mig rätt bra med bara en brännvidd. Om de rör på sig hinner man oftast ändå inte zooma för de rör sig ganska oberäknelig :-D

Distortion har inte varit så farligt så länge jag hållt huvuden eller annat borta från kanterna.
 
ANNONS