Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

reflexskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Jag tänkte försöka lära mig lite mer om porträttfoto. Den utrustning jag använt tidigare är en digitalare med extern blixt monterad på kamerna. Jag tänkte köpa en reflexskärm och vill höra med er vad ni tror att man behöver för min. mått på skärmen? Vilken färg tycker ni man ska börja med? Finns det något annat som jag med små medel kan införskaffa för att få bättre bilder?

En novis på porträttfoto.
 

Peter-L

Aktiv medlem
Jag köpte en Lastolite TriGrip 6:1, tror jag att den är.... Man får alltså 6 olika ytor i samma skärm. Och den funkar väldigt bra. Och, det är bra med att kunna byta yta mht till miljö och ljus.
Kollade runt och läste, och fastnade för 75cm..... Lagom stor för porträtt och halvkropp. Och för att kunna sköta den själv i plåtningen.
Mindre, då tror jag att man ganska snart vill köpa en större. Lite tankar..... Lycka till!
 

J-Bq

Aktiv medlem
t.ex. kaffebrus har 5-in-1 reflexskärmar, dvs man kan byta färg på den. Jag har en sån och den funkar riktigt bra. Jag minns inte exakt måtten men den borde vara kring 100 cm. Om du har hjälp eller stativ åt skärmen så är den storleken riktigt bra, ska du hålla den själv med handen så blir det lite krångligare med så stor.

Jag har för mig att en större skärm ger mjukare skuggor än en mindre, rätta mig gärna om jag har fel.
 

tannler

Aktiv medlem
Trixa inte med handhållet - Du kommer bara att öka frustrationen och blodtrycket. Skaffa så stor Du har råd med med så många utbytbara ytor som Du kan komma över. Skaffa också stativ/hållare.

Detta är ett exempel på en tänkbar lösning från Kaffebrus. Det finns andra varianter som är minst lika bra. OBS att stativet inte ingår - det finns dock att köpa separat.
 

Peter-L

Aktiv medlem
Trixa inte med handhållet - Du kommer bara att öka frustrationen och blodtrycket. Skaffa så stor Du har råd med med så många utbytbara ytor som Du kan komma över. Skaffa också stativ/hållare.
Jag kan nog både hålla med dig och inte. Visst, handhållet kräver lite träning, men ger efter det i mina ögon en god flexibilitet. Sedan beror det sig ju på var man plåtar, utomhus med en stor skärm och stativ och vind..... Även det kan höja blodtrycket.

Jag tror nog att det är värt och viktigt att fundera på hur och var man plåtar mest.
Inne, ute, ansikte, halvkropp, helkropp...... ?? Och, ju större skärm ju otympligare att ha med sig. Jag får ner min i fotoväskan. Men det har som sagt sin begränsning till ansikte/halvkropp....
 

kidroyale

Aktiv medlem
Vill du bara prova på lite innan du bestämmer dig kan du experimentera med vad som helst som är vitt eller har en ljus ton (har det någon slags färg kommer det såklart påverka bilden på sitt sätt också). Det är ju inte säkert att du gillar effekten eller själva arbetet med att ha med en reflexskärm i ekvationen.

Jag använder nog lika ofta det jag hittar i närheten som jag använder en "riktig" reflexskärm, vit papp är ju rätt billigt om man vill prova på. Eller frigolit. Eller tyg. Eller vad som helst.

En gång var det en vit häst, men det var mer tur än skicklighet.
 

Jonas Eldred

Aktiv medlem
t.ex. kaffebrus har 5-in-1 reflexskärmar, dvs man kan byta färg på den. Jag har en sån och den funkar riktigt bra. Jag minns inte exakt måtten men den borde vara kring 100 cm. Om du har hjälp eller stativ åt skärmen så är den storleken riktigt bra, ska du hålla den själv med handen så blir det lite krångligare med så stor.

Jag har för mig att en större skärm ger mjukare skuggor än en mindre, rätta mig gärna om jag har fel.
Mindre ljuskälla = hårdare skuggor
Större ljuskälla = mjukare skuggor

Så med andra ord behöver du inte rättas ;)
 
reflex skärm

Jag tänkte försöka lära mig lite mer om porträttfoto. Den utrustning jag använt tidigare är en digitalare med extern blixt monterad på kamerna. Jag tänkte köpa en reflexskärm och vill höra med er vad ni tror att man behöver för min. mått på skärmen? Vilken färg tycker ni man ska börja med? Finns det något annat som jag med små medel kan införskaffa för att få bättre bilder?

En novis på porträttfoto.
hei dom bästa portretten får du idom flesta fall me enkla medel,kolla lennart nilssons bok om porträtt fotografering,där skriver han bland annat många gånger räcker de me en enkel paraplyblixt som du riktar snett mot en reflexskärm,om du råkar ha en projektor duk hemma som är vit,så duger den minst lika bra som en reflex skärm som du köpar testa nån gång ,men om du ska köpa testa me guld de gär et mycket behagligt ljus lycka till hör gärna av dig me resultatet hälsningar harald
 
ANNONS