Annons

Mitt första set, bra kombination?

Produkter
(logga in för att koppla)

ludberg

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Jag ska äntligen slå till och köpa mig en systemkamera. De prylar jag funderar på är följande:

Kamera med objektiv: Nikon D7000 + 18-200/3,5-5,6 VR II
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=716221

Minnen: 2x SanDisk Extreme Pro SDHC 32GB
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=807469

Ryggsäck:
Alternativ 1: Lowepro Flipside 300 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=619135)
Alternativ 2: Lowepro Fastpack 250 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=549935)


Mina funderingar:
Om jag nu tittar på denna kamera med objekt, borde jag även överväga en annan kombination?
Inga problem att få plats med kamera och objektiv i någon av ryggsäckarna?
Bör jag avvakta och köpa då någon tillverkare är på väg att släppa en ny variant som kommer konkurrera med det jag har tittat på här?

Tack på förhand
 

J-Holst

Medlem
Har inget att klaga på i dina val men jag hade skaffat ett fast objektiv med bra ljusstyrka som komplement, Nikkor 35mm eller 50mm, 1,8. De får du för under 2000kr styck.

Jag hade hellre köpt fler mindre minneskort än bara 2 så stora, till exempel 3 x 8GB och kanske 1 x 32GB. Så kan du byta kort i fack 1 ofta och ha 32BG-kortet i fack 2 som som automatisk backup. På sätt så löper du mindre risk för förlust av material om något kort går sönder.

Hoppas att detta är till någon hjälp.
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Har inga direkta kommentarer på kamerakittet då jag inte har någon erfarenhet av de prylarna.. Men testa väskan först. Jag fick hem en flipside 400aw idag, modellen större förvisso men om man bara ska ha kamera + objektiv och tillbehör klarar man sig nog med mindre väska än 300aw.

Det blir såklart en annan femma om du planerar att utöka utrustningen inom en snar framtid!
 

Kempor

Aktiv medlem
D7000 är en riktigt bra kamera! Tänk över dock vad du tror att du vill fota för ett 18-200 är alltid en kompromiss (distorsion och ljussvagt). Vet du inte vad du ska fota kan det ju 18-105 eller 16-85 vara bra alternativ som är billigare och kanske ger utrymme i budget för ett 35mm 1.8 eller en sb700 blixt. Dock är ju 18-200 väldigt smidigt allt i ett optik och just nikons en av de bättre. Ryggsäckarna rymmer detta och en hel del mer därtill.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
...
Bör jag avvakta och köpa då någon tillverkare är på väg att släppa en ny variant som kommer konkurrera med det jag har tittat på här?

Tack på förhand
Nej du bör inte avvakta. Men du ska vara medveten om att detta bara är din första kamera - inte din sista. Trots att du lägger ner ansenligt mycket pengar i din investering är det bara början.
Nya modeller kommer ständigt att dyka upp. Nya finesser, nya förmågor, nya möjligheter. Alltid något nytt att dregla över. Och alltid undran om man ska vänta ett tag till.
Några uppdaterar sig med några få års mellanrum, andra lite mer sällan. Men stilla står man inte. - om, man inte tröttnar och lägger alltihop på hyllan förstås.

Petter ...
 

Rickenbacker

Aktiv medlem
Det är bra grejor, som någon annan redan sagt kan ett ljusstarkt objektiv vara en bra komplettering. Själv älskar jag Nikons 35mm f/1,8G, och billigt är det också! Funkar perfekt som normalobjektiv på en DX-kamera.

Sedan har jag aldrig fattat vad man ska ha en fotoryggsäck till, förutom kanske på långresor, men det är ju jag det :).
 

WildBoar

Aktiv medlem
Jag tycker det ser bra ut. 18-200 är ett kanonobjektiv att ha för allmän fotografering. Jag har det själv och det får sitta på för det mesta under den ljusa delen av året. Visst är det en optisk kompromiss men är du inte en riktig finsmakare när det gäller bildkvalitet så tror jag inte du kommer att bli besviken.

Om det ryms i budgeten så är 35/1.8 ett utmärkt och prisvärt komplement.

64 gb minnesutrymme är massor. Ska du bara plåta raw och filma mycket så visst. Jag har kombon 4+32 och har aldrig ens lyckats fylla 4gb kortet trots att jag plåtar en del sport i RAW..

Blixt tycker jag att du kan vänta med tills du känner ett behov.

Kombinationen D7000 och 18-200 tar inte så mycket plats.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
D7000 är en riktigt bra kamera! Tänk över dock vad du tror att du vill fota för ett 18-200 är alltid en kompromiss (distorsion och ljussvagt). Vet du inte vad du ska fota kan det ju 18-105 eller 16-85 vara bra alternativ som är billigare och kanske ger utrymme i budget för ett 35mm 1.8 eller en sb700 blixt. Dock är ju 18-200 väldigt smidigt allt i ett optik och just nikons en av de bättre. Ryggsäckarna rymmer detta och en hel del mer därtill.
Hej!

Jag håller med förre talaren. Jag anser att 16-85 är bättre än 18-200 vad gäller optisk kvalitet såsom, distorsion, vinjettering och skärpa över bildplanet. 18-200 motsvarar ”bara” ca 135 mm när du närmar dig närgränsen vilket är ganska irriterande, jag anser också att de extra 2 mm i vidvinkel vara mer värt än alla de 115 mm i teleänden. Jag har precis bytt bort en 18-200 till ett 16-85 och är mkt nöjd. Allra ”bäst” är väl 18-105 med tanke på den stora prisskillnaden som medger en blixt och annat i stället för ”maximal” optisk kvalitet/zoomomfång. Då kan du verkligen fota loss! ;-)

Hans
 

pdahlen

Aktiv medlem
Är det inte så att man absolut måste ha ett 18-200 för vara helt allround så hade jag valt ett 18-105 istället som är betydligt billigare och minst lika bra inom sitt område. Från detta så kan man ju köpa ett 35/1.8, man kan också titta på ett Sigma 50-150/2.8 om man vill ha ljusstarkt eller Nikkor 70-300VR om man vill täcka ett större område. Det finns såklart en hel del andra konfigurationer man kan ha. Jag kör mycket fast och har 12-24, 35, 60, 150 och 300 som min normal serie. Jag har dock kvar mitt startset av 18-105 och 70-300 också

Väska så tycker jag en liten axelväska som klarar kamera med det längsta objektiv man har (den jag har klarar då att ha alla objektiv jag har förutom mitt 300/4 (men den funkar med mitt 70-300), väska i typ enligt denna som ett exempel http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=10779783

Ska man sedan ha med sig mer så gillar jag ryggsäck av något slag, köp då så att man kan ha någon blixt och ett 2-3 objektiv etc i ryggsäcken samt att den är smidig när man vill skifta objektiv
 
ANNONS