Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 600d, Objektiv-hjälp behövs.

Produkter
(logga in för att koppla)

Oggan

Medlem
Tjena har haft min canon 600d i 2 år nu, jag har alltid använt objektivet man fick med till kameran när man köpte den och ett telezoom som jag köpt i efterhand. Men nu funderar jag på att köpa ett
Canon EF 17-40 mm L USM. Men jag undrar om detta objektiv funkar till min kamera? Eftersom jag hört om ''full-frame'' kameror osv, så jag blev lite osäker.

Har länge funderat på ett vid-vinkel objektiv eller ska man istället inrikta sig på ett ett ''jack-of-all-trades'' - objektiv (objektiv som funkar till det mesta)? med tanke på att jag alltid fotat med objektivet man får med till kameran hela tiden.

Tacksam för svar :)

(Eller ska man skippa objektiv-köp och köpa en canon 80d istället?)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ungefär

Vet inte vilket objektiv du har men 17-40 är förmodligen bara ungeför lika mycket vidvinkel som det du har. Dock kanske något bättre skärpa. Ska du ha vidare vinkel så bör du leta efter objektiv under 15 mm på korta sidan. 17-40 funkar i övrigt utmärkt på din kamera. Ska du få något vettigt råd på objektiv bör du uppge vad du fotar samt budget.
 

Oggan

Medlem
Vet inte vilket objektiv du har men 17-40 är förmodligen bara ungeför lika mycket vidvinkel som det du har. Dock kanske något bättre skärpa. Ska du ha vidare vinkel så bör du leta efter objektiv under 15 mm på korta sidan. 17-40 funkar i övrigt utmärkt på din kamera. Ska du få något vettigt råd på objektiv bör du uppge vad du fotar samt budget.
Tack för svaret!
Jag fotar mycket av allt, men när jag tänker efter fotar jag mycket natur och i städer t.ex dock har jag ingen exakt budget, men runt 6000 iallafall.
 
ANNONS