Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv-Hjälp behövs, canon 600d

Produkter
(logga in för att koppla)

Oggan

Medlem
1.Tjena jag söker ett bra och skarpt objektiv som funkar att fota till det mesta med. Jag fotar mest natur/djur men letar efter ett objektiv som klarar det mesta, jag har kollat en del efter ett
vid-vinkelobjektiv men alla förslag är varmt välkomna.

Just nu använder jag en Canon 600d med kit objektiv 18-55mm så om ni ger förslag på vidvinkel objektiv vill jag ha ett objektiv som går till 18mm eller lägre men inte lägre än 16mm.

(PS. Jag har en budget på cirka 5-6 tusen)

2. Eller ska man skippa objektiv-köpet och köpa en ny kamera istället? och vilken i så fall?(Har funderat endel på canon 80d) Men det känns som om jag skulle kunna få ut mer av min kamera med ett bättre objektiv, men jag kanske har fel?

Tacksam för svara! (svara mer en gärna på både fråga 1 och 2!).
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Om det är vilda djur du fotograferar så är det inte ett vidvinkelobjektiv du behöver. Bra allround objektiv för crop Canon är EF-S 15-85 USM, kanske ligger en ny utöver din budget, men en lätt begagnad borde du kunna få under 6KSEK.

Köper du ett nytt objektiv så kan det användas även med en nyare kamera som du kan köpa senare, 600D är inte så gammal. Du måste kanske välja om du skall hålla dig till crop eller om du köper redan nu objektiv som passar full format. Jag skulle satsa på ett nytt objektiv först.
 

Oggan

Medlem
Om det är vilda djur du fotograferar så är det inte ett vidvinkelobjektiv du behöver. Bra allround objektiv för crop Canon är EF-S 15-85 USM, kanske ligger en ny utöver din budget, men en lätt begagnad borde du kunna få under 6KSEK.

Köper du ett nytt objektiv så kan det användas även med en nyare kamera som du kan köpa senare, 600D är inte så gammal. Du måste kanske välja om du skall hålla dig till crop eller om du köper redan nu objektiv som passar full format. Jag skulle satsa på ett nytt objektiv först.
Tack för svaret! Har kollat på det här innan och vet inte riktigt vad jag ska tro, det kostar 6000 många säjer att det är bra medans vissa säjer att man inte ska förvänta sig något mer än ''semesterbilder'' och fota på fester osv.?
 

larjo

Aktiv medlem
1.Tjena jag söker ett bra och skarpt objektiv som funkar att fota till det mesta med. Jag fotar mest natur/djur men letar efter ett objektiv som klarar det mesta, jag har kollat en del efter ett
vid-vinkelobjektiv men alla förslag är varmt välkomna.

Just nu använder jag en Canon 600d med kit objektiv 18-55mm så om ni ger förslag på vidvinkel objektiv vill jag ha ett objektiv som går till 18mm eller lägre men inte lägre än 16mm.

(PS. Jag har en budget på cirka 5-6 tusen)

2. Eller ska man skippa objektiv-köpet och köpa en ny kamera istället? och vilken i så fall?(Har funderat endel på canon 80d) Men det känns som om jag skulle kunna få ut mer av min kamera med ett bättre objektiv, men jag kanske har fel?

Tacksam för svara! (svara mer en gärna på både fråga 1 och 2!).
För att fota djur behöver du lite längre brännvidd. EF-S 55-250 är ett bra objektiv och du kommer lite närmare djuren. Autofokusen är inte snabb, men räcker till om du inte ska jaga flugande fågel.

Eller har du tänkt att ett objektiv ska klara allt?
Tyvärr finns inga bra objektiv som år bra på både vidvinkel och tele. Fanns det så skulle de vara dyra och tunga. Visst finns det någorlunda skapliga superzoomar so kan duga till "semesterfoton". Men det är inget jag rekommenderar.

Byta kamera är kul. Men vet man inte varför man vill ha en ny kamera så är det bättre att satsa pengarna på ett nytt objektiv. Håller man sig till samma kameramärke och format så funkar de på en ny kamera.
 

Oggan

Medlem
För att fota djur behöver du lite längre brännvidd. EF-S 55-250 är ett bra objektiv och du kommer lite närmare djuren. Autofokusen är inte snabb, men räcker till om du inte ska jaga flugande fågel.

Eller har du tänkt att ett objektiv ska klara allt?
Tyvärr finns inga bra objektiv som år bra på både vidvinkel och tele. Fanns det så skulle de vara dyra och tunga. Visst finns det någorlunda skapliga superzoomar so kan duga till "semesterfoton". Men det är inget jag rekommenderar.

Byta kamera är kul. Men vet man inte varför man vill ha en ny kamera så är det bättre att satsa pengarna på ett nytt objektiv. Håller man sig till samma kameramärke och format så funkar de på en ny kamera.
Tack för svaret! Jo, jag har redan ett telezoom, så jag kollar på ett objektiv som är i mellan ungefär 16~100mm (inte nödvändigtvis dessa två tal men något där imellan)
 
Tack för svaret! Jo, jag har redan ett telezoom, så jag kollar på ett objektiv som är i mellan ungefär 16~100mm (inte nödvändigtvis dessa två tal men något där imellan)
Vad är det för telezoom du har?

55-250 mm är ett väldigt prisvärt objektiv och eftersom du skriver att objektivet ska kunna "fota det mesta" är det objektivet det tveklöst bästa sett till sitt låga pris och goda prestanda.
 

apersson850

Aktiv medlem
Men om du redan har någon version av EF-S 18-55 mm, och dessutom en telezoom, vad är det då du vill ha mellan 16 och 100 mm? Det känns ju som om du redan täckt in det, förutom just 16-18 mm.

Om du verkligen vill till kortare brännvidder än 18 mm är det ju ner mot 10 mm du ska gå, exempelvis genom att skaffa EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM, eller dess nyare kompis på 10-18 mm. Eller om du vill ha ett bättre objektiv som annars gör samma sak, kanske EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM.

Om du vill ha mer räckvidd i samma objektiv blir det kompromisser typ 18-135 mm eller liknande. Men som sagts ovan finns det ett motsatsförhållande mellan universal å ena sidan och bra å den andra.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Tack för svaret! Jo, jag har redan ett telezoom, så jag kollar på ett objektiv som är i mellan ungefär 16~100mm (inte nödvändigtvis dessa två tal men något där imellan)
Om det nu är djur du är ute efter skulle du kanske behöva ganska mycket längre tele. Du borde faktiskt kunna hitta ett begagnat 400/5.6 inom budget om du har tur.
 

Oggan

Medlem
Om det nu är djur du är ute efter skulle du kanske behöva ganska mycket längre tele. Du borde faktiskt kunna hitta ett begagnat 400/5.6 inom budget om du har tur.
Tack för svaret!
Vad ska man tänka på när man köper ett begagnat objektiv? Typ om det är något särskilt som är viktigt att tänka på?
 

Oggan

Medlem
Men om du redan har någon version av EF-S 18-55 mm, och dessutom en telezoom, vad är det då du vill ha mellan 16 och 100 mm? Det känns ju som om du redan täckt in det, förutom just 16-18 mm.

Om du verkligen vill till kortare brännvidder än 18 mm är det ju ner mot 10 mm du ska gå, exempelvis genom att skaffa EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM, eller dess nyare kompis på 10-18 mm. Eller om du vill ha ett bättre objektiv som annars gör samma sak, kanske EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM.

Om du vill ha mer räckvidd i samma objektiv blir det kompromisser typ 18-135 mm eller liknande. Men som sagts ovan finns det ett motsatsförhållande mellan universal å ena sidan och bra å den andra.
Tack för svaret!
Jo jag tängte på det du sa om ett objektiv som gör samma sak fast bättre. Vad tror du om ett begagnat Canon 24-105mm?
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Tack för svaret! Jo du länkade canons 50mm jag har funderat på ett fast objektiv men har då kollat på canons 40mm/2.8 som många säger ska vara bättre skärpa i.
Jo jag har den också, men tveksam till att den är skarpare än 50/1.8, däremot är det en pannkaka vilket är tacksamt på fetDSLR.
 

fredlund88

Aktiv medlem
Skulle jag vara dig skulle jag satsa på ett macro objektiv eller canons 2,8l 200mm :)
macro objektiven går även att använda till porträtt.
 

rronnbac

Aktiv medlem
När det gäller Canons APS-C så tycker jag man kan tänka såhär, att antingen så är man ute efter ett bra allround-objektiv, och räcker då inte omfånget hos normalzoomen så kan man fundera på 15-85 (bättre) eller 18-135 (flexiblare, men optiskt inte lika bra)

Är man ok med att byta objektiv och ha med sig alla så, men ändå vill ha flexibilitet så köper man

10-18
18-55
55-250

Alla i STM-versionerna och med IS. De är bilaga, lätta och faktiskt långt mycket bättre än vad många tror om "kit-objektiv"

Prioriterar man ner flexibilitet och prioriterar upp optisk kvalitet så finns det jäkligt prisvärda fasta objektiv, t.ex.

EF-S 24 mm, liten, låt, billig och knivskarp pannkaslins med bra närgräns – supertrevligt objektiv.
Yongnuo's EF 35mm f/2, eller Canons gamla motsvarighet
EF 40mm pannkaksobjektiv, skarpt, men en lite ovanlig brännvid
EF 50mm f/1.8 STM, det är lika skarpt som EF 40mm i centrum, och även i periferin när man bländar ner lite. Fördelen är att du har en större blöndaröppningen och det blir lite mer av tele så det lämpar sig väl för t.ex. Porträtt
EF-S 60mm f/2.8 Makro, ett härligt objektiv, skarpt, raktecknande, fina färger, bra förstås till makro, och minst lika bra till porträtt, även om man inte har riktigt samma möjlighet att öppna upp som i EF 50mm


Skulle jag själv ha APS-C så hade jag haft alla de hår, utom kanske EF 40. Ev hade jag också bytt normalzoomen mot ett sigma 17-50, alternativt 17-70 (de nyaste versionerna)
 

Oggan

Medlem
Canon 50mm eller Canon 40mm?

Hej
Hade tänkt köpa ett fast objektiv till min canon 600d.
Jag har kommit fram till att jag ska köpa canons 40mm eller 50mm men nu är frågan vilket av dem man ska köpa?

Eller finns det något annat fast objektiv jag borde köpa istället?

(Budget på 5-6 tusen, väljer en av dessa för att köpa canons 10-22mm också men alla förslag är välkomna)

Tacksam för svar!
 

AFJ

Aktiv medlem
Det är omöjligt att ge några råd när du inte kan precisera mer vad du verkligen skall använda objektivet till.

För att kunna ge råd måste du redogöra för vad du har för objektiv idag och vad det är du saknar med dessa objektiv, vilken typ av motiv du prioriterar etc.

Eller så gör du som jag brukar göra, klickar i en betsällning på nätet och hoppas att den nya gluggen skall ge den där extra kicken i fotandet! Det funkar ibland, men oftast är effekten kortvarig! :)

Lycka till!
 
ANNONS