Annons

Kamerakombinationer till björngömslet?

Produkter
(logga in för att koppla)

henriknilsson

Aktiv medlem
Jag kommer åka upp i Augusti för björnåskådning, en natt hos Vargas, och tre nätter hos Norrigården.

Jag har dock svårt att bestämma mig för vilka kombinationer av min utrustning som är bäst för björnåskådningen, där björnarna ju kan befinna sig på varierande avstånd (går runt en del) och säkert 10-80 meter, men mer troligt 20-45 meter. Sedan är det augustimörkret som ska in i ekvationen för att få en bra bild. Detta har gett mig ordentlig huvudvärk.

De variabler som jag spelar med är:

Nikon D7000 Kamerahus (1,5x-sensor)
Nikon D4 Kamerahus (Fullformatsensor)

Tamron SP 150-600 mm f/5-6.3
Nikon AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II
Telekonverter 1.4x


Just nu lutar det åt att sätta på Tamron-objektivet på D4-huset då jag inte vill bli utan närbilder om björnen skulle hålla sig på avstånd. Å andra sidan är Tamronobjektivet inte lika ljusstarkt som Nikkor 70-200 mm vilket kommer tvinga mig till högre ISO-tal/längre slutartider. Gör jag bättre i att köra Nikkor 70-200 mm + 1,4x telekonverter på D4-huset och sen eventuellt beskär? Den skenbara brännviddsförlängningen på D7000 skulle ju i kombination med Nikkor 70-200 + 1,4x telekonverter ge en ordentlig inzoomning, men då kanske kvaliteten går ner så mycket att man lika gärna kan köra på kombinationen D4 + Tamron 150-600 mm? Vad tycker ni?

Tack på förhand!
 

Johan.76

Aktiv medlem
Hej.

Är absolut inget proffs men har själv varit och fotat björn. Och hade precis den kombon du funderar på. Ett Tamron 150 - 600 och ett 70 - 200. Dock hade jag tyvärr inget fullformat hus utan endast ett APS-C hus och en äldre modell.

Men själva kombon tyckte jag va kanon. Hade båda husen uppställda och det funkade fint att växla mellan dom. Beroende på vart björnen befann sig.

Ska kanske nämnas att jag fotar med Canon, men som sagt just objektiv kombon va kanon tyckte jag.
Andra har säkert andra förslag/råd.

Mvh Johan

Ska tilläggas att jag inte va dit du ska åka, utan i Finland. Kanske förutsättningarna är annorlunda dit du ska.
 

microo

Aktiv medlem
D 4an blir ju bra sen har du rätt att valet är svårt men skulle nog köra med 70 - 200 och converter när ljuset tillåter. Du sitter ju 2 nätter varför inte den ljstarka dag ett får du bild då tar du längre kväll 2

Bilden nedan Nikon 200-400 f4 D300
Tagen hos Vargas



Jag kommer åka upp i Augusti för björnåskådning, en natt hos Vargas, och tre nätter hos Norrigården.

Jag har dock svårt att bestämma mig för vilka kombinationer av min utrustning som är bäst för björnåskådningen, där björnarna ju kan befinna sig på varierande avstånd (går runt en del) och säkert 10-80 meter, men mer troligt 20-45 meter. Sedan är det augustimörkret som ska in i ekvationen för att få en bra bild. Detta har gett mig ordentlig huvudvärk.

De variabler som jag spelar med är:

Nikon D7000 Kamerahus (1,5x-sensor)
Nikon D4 Kamerahus (Fullformatsensor)

Tamron SP 150-600 mm f/5-6.3
Nikon AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II
Telekonverter 1.4x


Just nu lutar det åt att sätta på Tamron-objektivet på D4-huset då jag inte vill bli utan närbilder om björnen skulle hålla sig på avstånd. Å andra sidan är Tamronobjektivet inte lika ljusstarkt som Nikkor 70-200 mm vilket kommer tvinga mig till högre ISO-tal/längre slutartider. Gör jag bättre i att köra Nikkor 70-200 mm + 1,4x telekonverter på D4-huset och sen eventuellt beskär? Den skenbara brännviddsförlängningen på D7000 skulle ju i kombination med Nikkor 70-200 + 1,4x telekonverter ge en ordentlig inzoomning, men då kanske kvaliteten går ner så mycket att man lika gärna kan köra på kombinationen D4 + Tamron 150-600 mm? Vad tycker ni?

Tack på förhand!
 

Bilagor

henriknilsson

Aktiv medlem
ok jag kommer nog primärt testa D4 + Tamron-objektivet, med tamron-objektivet kan jag inte ha lika stor bländaröppning men inzoomningen finns där och D4ans möjligheter till att skruva upp ISO-talet kmr nog till viss del kunna kompensera detta.

I något av gömslena kan möjligheten till extra kameraglugg dyka upp så där funderar jag just nu på att placera ut min D7000 med en ultravidvinkel Tamron 10-24MM SP AF 3.5-4.5 DI-II LD IF alternativt nikons objektiv 24-70 mm f/2.8 och sedan låta den få stå på och videofilma hela händelseförloppet om jag väljer att fota med D4an. Man skulle ju också kunna fjärrstyra D7000 med vidvinkelsobjektiv om man placerar den ute på björnfältet nära åteln.

Tack för svaren
 

Sten Ch

Aktiv medlem
Jag förstår inte ditt dilemma. Tag med båda och låt situationen avgöra vad som passar bäst. Själv har jag plåtat björn några gånger från gömsle och har använt allt från 70-200/2.8 till 600 mm med 2x extender. Mest nytta har jag de två senaste åren haft av mitt 200-400 mm/4 med inbyggd extender 1,4x. Men 600/4 skulle jag aldrig lämna hemma. 70-200 tog jag inte ens med mig i år.
 

henriknilsson

Aktiv medlem
Jag förstår inte ditt dilemma. Tag med båda och låt situationen avgöra vad som passar bäst. Själv har jag plåtat björn några gånger från gömsle och har använt allt från 70-200/2.8 till 600 mm med 2x extender. Mest nytta har jag de två senaste åren haft av mitt 200-400 mm/4 med inbyggd extender 1,4x. Men 600/4 skulle jag aldrig lämna hemma. 70-200 tog jag inte ens med mig i år.

Om du nu har varit i björngömsle tidigare torde du känna till att man inte kan byta objektiv när man väl har tagit ett beslut, det skapar alldeles för mycket oljud och är för otympligt. Således sätter man oftast upp kameran vid 17 trots att björnen kommer vid 02, och då är det inte läge att se "vad som passar bäst". Men självklart skall grundutrustning tas med norrut i sin helhet. Sen kan man naturligtvis låna ytterligare kameragluggar om det finns att tillgå, då minskar besvären :)
 

Sten Ch

Aktiv medlem
Om du nu har varit i björngömsle tidigare torde du känna till att man inte kan byta objektiv när man väl har tagit ett beslut, det skapar alldeles för mycket oljud och är för otympligt. Således sätter man oftast upp kameran vid 17 trots att björnen kommer vid 02, och då är det inte läge att se "vad som passar bäst". Men självklart skall grundutrustning tas med norrut i sin helhet. Sen kan man naturligtvis låna ytterligare kameragluggar om det finns att tillgå, då minskar besvären :)
Nja, så känsliga har mina björnar (något tiotal) inte varit. Däremot är jag mycket försiktig när jag har varg eller järv i sökaren. Men jag ser ändå inte riktigt ditt problem. Jag riggar upp två objektiv bredvid varandra i två av gömslets gluggar och byter sedan kamerahus på dem som det passar mig med tanke på deras förmåga att hantera höga ISO osv.
 

henriknilsson

Aktiv medlem
Nja, så känsliga har mina björnar (något tiotal) inte varit. Däremot är jag mycket försiktig när jag har varg eller järv i sökaren. Men jag ser ändå inte riktigt ditt problem. Jag riggar upp två objektiv bredvid varandra i två av gömslets gluggar och byter sedan kamerahus på dem som det passar mig med tanke på deras förmåga att hantera höga ISO osv.
mm järv och varg är ju besvärliga rackare jämfört med björnen, men jag skall nog vara redo för de olika scenariorna :)
 

microo

Aktiv medlem
Nja, så känsliga har mina björnar (något tiotal) inte varit. Däremot är jag mycket försiktig när jag har varg eller järv i sökaren. Men jag ser ändå inte riktigt ditt problem. Jag riggar upp två objektiv bredvid varandra i två av gömslets gluggar och byter sedan kamerahus på dem som det passar mig med tanke på deras förmåga att hantera höga ISO osv.
Min erfarenhet är att björnarna i Sverige är betydligt känsligare än de i Finland. Dock när de väl äter vid åter är det lugnt.
En fjärrstyrd kamrater är Colt använder en gammal D300 till det kan fås.för.en överkomlig slant på bege marknaden.
 

henriknilsson

Aktiv medlem
Min erfarenhet är att björnarna i Sverige är betydligt känsligare än de i Finland. Dock när de väl äter vid åter är det lugnt.
En fjärrstyrd kamrater är Colt använder en gammal D300 till det kan fås.för.en överkomlig slant på bege marknaden.

Intressant iakttagelse, björnarna i östra Finland är till min kännedom mer skyddade mot människan och dess jakt på djuret så det kanske kan vara en förklaring till den minskade känsligheten/räddslan mot människan. Sedan har Finlands Björnturism hållit på längre så det är ju en anpassning som skett från djuren över tid. Dock borde skillnaderna i björnarnas känslighet vara relativt små då det ändå rör sig om en och samma art
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Om du nu har varit i björngömsle tidigare torde du känna till att man inte kan byta objektiv när man väl har tagit ett beslut, det skapar alldeles för mycket oljud och är för otympligt. Således sätter man oftast upp kameran vid 17 trots att björnen kommer vid 02, och då är det inte läge att se "vad som passar bäst". Men självklart skall grundutrustning tas med norrut i sin helhet. Sen kan man naturligtvis låna ytterligare kameragluggar om det finns att tillgå, då minskar besvären :)
Är det verkligen så känsligt med björn? Har själv fotat kungsörn från gömsle och visst måste man vara tyst och försiktig, men att tyst byta kamerahus låter ju knappast mer än vad slutaren/spegeln låter på en stor systemkamera(D4an låter väl förskräckligt).

Däremot ska man ju under inga omständigheter flytta objektiven, dvs objektiven sitter där de sitter på stativfästen ut genom gluggarna, och sedan får man flytta kamerahusen (+ev konvertera) mellan dem.
 

henriknilsson

Aktiv medlem
Är det verkligen så känsligt med björn? Har själv fotat kungsörn från gömsle och visst måste man vara tyst och försiktig, men att tyst byta kamerahus låter ju knappast mer än vad slutaren/spegeln låter på en stor systemkamera(D4an låter väl förskräckligt).

Däremot ska man ju under inga omständigheter flytta objektiven, dvs objektiven sitter där de sitter på stativfästen ut genom gluggarna, och sedan får man flytta kamerahusen (+ev konvertera) mellan dem.
Att byta kamerahus är ingen fara, det var inte det jag menade. Detta kan ju ske innanför kameragluggen utan större synliga rörelser utifrån. D4 är rätt kamerahus helt klart framför D7000, däremot gick snacket om själva objektivet, och jag tror man tar en rejäl risk om man ska försöka byta objektiv framför björnen, inte minst då den lätt kan få vittring av människa av det lufthål som skapas när man drar ur objektivet ur kameragluggen. För att detta byte ens ska ha en teoretiskt chans att lyckas bör väl björnen känna sig trygg med ens närvaro och fokuserad på åteln
 

bjorso

Aktiv medlem
Jag förstår inte ditt dilemma. Tag med båda och låt situationen avgöra vad som passar bäst. Själv har jag plåtat björn några gånger från gömsle och har använt allt från 70-200/2.8 till 600 mm med 2x extender. Mest nytta har jag de två senaste åren haft av mitt 200-400 mm/4 med inbyggd extender 1,4x. Men 600/4 skulle jag aldrig lämna hemma. 70-200 tog jag inte ens med mig i år.
Jag förstår inte heller problemet. Alla lämpliga prylar som man äger kan gå åt.

Jag har suttit i björngömsle i östra Finland med två kamerahus (FF) och använt både fast 300/2.8 och 70-200/2.8 med eller utan konvertar 1.4 och 2.0. Det gick hur bra som helst att byta kamerahus och konvertrar beroende på vad som hände utanför gömslet. Inget objektiv behöver bytas utan allt sker inifrån och det tror jag är det bästa, att inga förändringar syns utifrån för djuren är naturligtvis det rätta.

I juli nära sommarsolståndet är ISO inget bekymmer men i augusti är det mörkt på nätterna och då är en FF bättre.
 

Sten Ch

Aktiv medlem
Jag förstår inte heller problemet. Alla lämpliga prylar som man äger kan gå åt.

Jag har suttit i björngömsle i östra Finland med två kamerahus (FF) och använt både fast 300/2.8 och 70-200/2.8 med eller utan konvertar 1.4 och 2.0. Det gick hur bra som helst att byta kamerahus och konvertrar beroende på vad som hände utanför gömslet. Inget objektiv behöver bytas utan allt sker inifrån och det tror jag är det bästa, att inga förändringar syns utifrån för djuren är naturligtvis det rätta.

I juli nära sommarsolståndet är ISO inget bekymmer men i augusti är det mörkt på nätterna och då är en FF bättre.
Jag är helt enig.
 

henriknilsson

Aktiv medlem
Jag kommer ta och fundera lite till och eventuellt konsultera en expert i ämnet, men jag tackar för era synpunkter och hoppas ni har en fortsatt trevlig sommar!
 

månis

Aktiv medlem
Jag kommer ta och fundera lite till och eventuellt konsultera en expert i ämnet, men jag tackar för era synpunkter och hoppas ni har en fortsatt trevlig sommar!
Hej Henrik!!
Jag var nyss i Finland och fotade björn.Där använde jag två gluggar 200/1,8 och 70-200/2,8 samt två extenders 2x 1,4x och det räckte för mej.Men ska du till Vargas där blir avståndet lite längre kanske 300-400 blir bättre.Men gärna f2,8 i augusti blir ju kvällarna mörkare!!
God tur//Per Månsson
 
ANNONS