Annons

Tips för att fota "matporr"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Obsessiv

Ny medlem
Hej! Jag vill ta schyssta bilder på maten jag lagar, särskilt fina köttbitar. Har ni några tips på hur man får till det riktigt bra? :) Kan leta upp exempel om det behövs.

PS. jag är ingen proffsfotograf.
 

lofling

Aktiv medlem
Bra utrustning och framförallt bra ljussättning ;-)

Vad har du att fota med? Och specifika exempel på vad du vill åstadkomma är nog bättre än att säga schyssta bilder för det är lite ospecifikt.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Såg precis en film på youtube om matfotografering. Det absolut viktigaste är att du måste antigen vara eller anlita en matstylist. Du måste se till att maten ligger rätt på tallriken och ha rätt tillbehör till maten. Både färgmässigt och komposition. Sen använder dom en miljon olika kemikalier som som sprutar och penslar på för att få perfekt glans och liknande saker.
Du behöver verkligen ingen superutrustning.
Sök på B&H på youtube. Dom har många filmer om matfotografering.
Lycka till. Tycker själv det verkar kul med matfotografering. men gav upp det eftersom jag inte kan laga fin mat och än mindre lägga upp det fint.
 

CMattsson

Medlem
Nu har jag aldrig fotograferat mat överhuvudtaget, men det är ju alltid intressant att sätta sig in i en ny genre. Så ta det jag skriver med en nypa salt ;-)

Om man tittar på konventionella matbilder så är det genomgående kort skärpedjup, fokus på huvudingrediensen, tillbehören i det ofokuserade området framför och bakom fokus och enkla bakgrunder som inte är röriga. Man kan i det ofokuserade området antyda en miljö som tex kök, restaurang, grillplats etc. Så stor bländare och stor sensor gör det enklare att skapa typiska bilder i matfotogenren.


Ljussättningen verkar också vara jätteviktig. Matfotografi kan väl ses som en del av produktfotografi i stort, skulle jag tro. Som amatör utan en massa belysningsattiraljer så är det viktigaste att inte brassa på med kamerans inbyggda blixt utan hellre använda befintligt ljus. Mjukt naturligt ljus från flera håll verkar vara populärt. Ett fönster och ett vitt papper som reflexskärm eller en Ipad som visar en helt vit bild funkar också bra som ljuskälla. Ju närmare motivet ljuskällan ställs desto mjukare ljus blir det. Fotografera i Raw och ställ vitbalansen sedan efter behag.


Sen kan man ju matcha mat och miljö. Rustik mat i rustik miljö. "Fin" mat i "fin" miljö. Tex grillat kött på en grov ekplanka med mörk bakgrund och kanske lite sken från öppen eld. Fin fransk mat i restaurangmiljö med vita nymanglade linnedukar och linneservetter etc. En fin miljö kan rädda tråkig mat, verkar det som så lägg krutet på miljön. Det är den som skiljer agnarna från vetet.

Vill man sedan ha likes på Instagram eller Facebook så gäller det att slaviskt följa konventionerna i genren. Och projektet att marknadsföra sig själv och sin familj och visa upp en bild av lyckad svensk medelklass följer stenhårda och outtalade riktlinjer och regler. Det gäller att inte trampa utanför normerna ;-)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Skärpedjupet brukar vara en utmaning för de tallrikar jag fotograferat om man tar från sidan, men har egentligen inget bra råd om det är bättre att ta något mer vidvinkligt eller lite mer tele? Men försöka en något mindre bländare utan att försämra skärpan
 
För länge sedan....

Jag är uppvuxen i ett provkök, mina föräldrar jobbade som matjournalister och skrev kokböcker.
Så det fotograferades mycket mat när jag var liten :)

Och det var mycket pyssel för att det skulle se vackert ut. Olja för att få en vacker yta, salt i ölglaset så att det bubblade fint och förstås lite hushållspapper om man behövde bygga upp maten på tallriken.
Och som nån skrev, det var inte så gott att äta maten efter det att den stått framför en kamera i en timme eller så..... Men det viktigaste var att det blev en bra bild.

Efter den uppväxten är jag alltid fundersam till varför man ska fotografera maten man ska äta? För mig är det viktigare att njuta av maten, när den är klar.
 

renobo

Medlem
Jag har fotat mat kommersiellt många gånger. Detta behöver man:
- Macroobjektiv. Pga du behöver komma nära och kunna ha kort skärpedjup (om man vill)
- Reflekterat ljus + motljus.
-Ficklampa med vars ljus du speglar in i maten med ett foliepapper eller dyligt, guld är finemang!
-Stativ
-Lämpliga bakgrunder

Bildmässigt är det som med alla macrobilder att bakgrunden är lika viktig som huvudmotivet.

Lycka till!
/Krister
 

Erik X

Aktiv medlem
Tydligen är det numera softbox som gäller för professionell matfotografering, att döma av demo på fotomässan och alla matbilder i ICA-blad, på muslipaket mm. Själv tycker jag det blir rätt tråkiga bilder som ser ut att vara tagna en gråmulen dag. Lite varmt effektljus typ kvällssol/spotlight skulle enligt min mening göra det hela mycket mer spännande. Men då kanske man äter onyttigt mycket mer ;-)
mvh Erik
 

renobo

Medlem
Softbox är oundbärligt vid matfoto. Och sedan plussar man på med lite spottar, lite motljus o små reflexskärmar. Det finns inga regler för hur man skall göra. Ögat o huvudet får jobba! Det är väldigt rolig fotografering, som landskap i miniatyr.
/Krister
 

Bilagor

Surgeon

Aktiv medlem
Bra matfoto beror på vad du eller din kund vill att bilderna ska framhäva.

skit i råd som att det MÅSTE vara softboxar, spottar, flags och etc etcetc

A & O är Ljuset i bilden oavsett om du fotar med studioblixtar eller väljer naturligt ljus.

Jag fotar mat med både studioblixtar och naturligt ljus tillsammans med erfarna matkreatörer som sätter upp maten så att den ser aptitlig ut, min roll som fotograf är att se till att det ser bra ut på bild och passar syftet med fotograferingen.

Naturligt ljus gör oftast att maten ser naturlig ut----hmm konstigt va?

Studioblixtar med softboxar, spottar flags och reflektorer funkar också då de kan leverera bilder med mer kontrast så vad du väljer är upp till dig.

https://mikaelsundberg2.myportfolio.com/mat-1

Tips
Kör med stativ
Ta flera bilder på varje objekt
Var kritisk (lättare att ta bort en skugga från ett salladsblad IRL än i PS)
Kan du så fota direkt till en dator med stor skärm (så ser du resultatet direkt)

Lycka till
 

irrbloss

Aktiv medlem
Jag har hållit på lite med blixtar från och till men inte riktigt skaffat de tillbehör man kanske bör ha (softboxar, blixtstativ, paraply med mera). Det jag har i dagsläget är kamera + objektiv och (en) extern blixt av typen "speedlight". Jag har bouncat blixten i taket osv och fått ganska ok ljus, men ser ju långt ifrån proffsigt ut.

På senare tid har jag blivit förtjust i matfotografering och vet inte riktigt vad nästa steg är för att få det resultat jag vill ha. Har kollat lite på tutorials på youtube med mera men blir inte helt klok på vad jag kan göra med det jag redan har. Vissa använder befintligt ljus, andra kör med fastljus, och ytterligare personer kör med studioblixtar. Har sett några som kör med en speedlight + softbox + reflektor och det har sett ganska bra ut (helt i nivå med vad jag är ute efter). Skulle behöva tips på vilken typ av utrustning som skulle funka med en speedlight-liknande blixt (en Godox V860II för att vara mer specifik).

Behöver man en jättestor softbox? Är det ens softbox man ska ha? Finns octaboxar och tusen varianter. Funkar det bra med vitt paraply? Reflektorparaply? Tänker i stort sett enbart ta närbilder på tallriken, och kanske lite rekvisita runt omkring, dock inga stora översiktsbilder med interiör och liknande :). Eventuellt kommer jag komplettera med 1-2 ytterligare speedlights längre fram, men det är en senare fråga.

Är detta något som skulle hjälpa mig?
https://www.kamda.se/startpaket-for-speedlight

Eller är det för sneak? Det är ju många tillbehör, men kanske av lite sämre kvalité och för smått för att funka till det jag vill? Köper hellre EN bra sak än ett paket med lite halvmesyrer.
 
ANNONS