Annons

Gammalt skal nytt hjärta i PCn

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Om du kör fjärrskrivbord är åldern inget problem, det är ju kraften i din skrivbordsdatorn som du använder.

Men du behöver nog inte någon win pro som det låter :)
Det är väl om man vill kunna skjuta upp funktionsuppdateringar lite, vilket ju M$ på nåder tillåter i Win10 Pro. Med tanke på deras lågexcellenta historik när det gäller kvaliteten på vissa uppdateringar så kan det ju finnas en poäng.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag är mycket tacksam för all hjälp jag har får.

Så... vad blev det?
Jo
Sonens kamrat skall byta ut sitt innehåll o jag köper det för 1000kr.
2 generationer nyare processor än den jag hade men inte så snabbt som om jag skulle köpa nytt. Och 24GB RAM vilket är 8 mer än i den gamla uppsättningen.
Till det köper jag en M2 på 500GB.
Troligtvis denna: https://www.komplett.se/product/1007100/datorutrustning/lagring/haarddisk/ssd-m2/wd-black-500gb-m2-ssd#

Och en Windowslicens 10 Home om jag måste.
Kanske går det använda den gamla Win7-Home-licensen och uppgradera till Win10.
Det största misstaget med WIn7 Home är att den max hanterar 16GB minne.

Min gamla i5a och 16GB har jag tänkt skänka bort om ngn vill ha det.
Så om ngn är intresserad av:

Intel Core i5 2500 3,3GHz LGA1155 Socket
4x4GB DDR3 1600MHz CL9 (trodde faktist jag hade 2x8 men det ser inte ut så när jag letar i orderhistorik)

så hör bara av er.
/Tacksam
 

EJM68

Aktiv medlem
2 generationer nyare processor än den jag hade men inte så snabbt som om jag skulle köpa nytt. Och 24GB RAM vilket är 8 mer än i den gamla uppsättningen.
Till det köper jag en M2 på 500GB.
Om det är en Intel CPU av fjärde generation är det inte helt säkert att moderkortet har stöd för m2, men din sons kamrat kanske har använt ett sådant?

2,5" SATA3 SSD har samma prestanda som det du länkade till, men det kanske du visste.
 

iSolen.se

Guest
Hade du inte stoppat i 64 GB minne? LR/PS lär väl inte cacha så ofta med den minnesmängden? Hur vet du om det är SSDn eller RAM-minnet som sköter cachen?
Jo men för en vecka sen hade jag inte det och när ovan två program får slut på minne cachar de mot disk. Då går det förstås snabbare om disken kan leverera 500Mb/s istället för 130Mb/s ...för att inte tala om 3000Mb/s.
 

EJM68

Aktiv medlem
Nej då, en NVMe disk är 5 ggr snabbare, men det är mest när den skyfflar stora filer man märker någon påtaglig skillnad.
Måste läst fel på den länkade sidan. Tyckte det var länkat till en m2/SATA SSD.

Hur som helst, var det först med Intels 6:e generation m2 slots började vara standard på moderkort. Risken att ts nya begagnade dator fungerar med Nvme SSD är ganska liten.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Måste läst fel på den länkade sidan. Tyckte det var länkat till en m2/SATA SSD.

Hur som helst, var det först med Intels 6:e generation m2 slots började vara standard på moderkort. Risken att ts nya begagnade dator fungerar med Nvme SSD är ganska liten.
Helt rätt
Det finns ingen M2 slot på moderkortet jag köper.
 

alfin

Aktiv medlem
Helt rätt
Det finns ingen M2 slot på moderkortet jag köper.
Du kan ändå köra en NVMe disk med en M.2 adapter i PCIe bussen. Dock är det inte säkert du kan boota från den. Om moderkortet inte är för gammalt och kör UEFI istället för gamla BIOS, kan du kolla om det finns stöd för NVMe boot.
 

EJM68

Aktiv medlem
Du kan ändå köra en NVMe disk med en M.2 adapter i PCIe bussen. Dock är det inte säkert du kan boota från den. Om moderkortet inte är för gammalt och kör UEFI istället för gamla BIOS, kan du kolla om det finns stöd för NVMe boot.
Det lär finnas några Z97 chipade moderkort med support för Nvme boot, men Z87 är det sämre med.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det är sagt att det inte går med det specifika moderkortet av återförsäljaren.
Positiva är att man inte behöver lägga ut 2000kr på det.
 
ANNONS