Annons

Canon EF 28-300/3.5-5.6 + Kenko telekonverter

Produkter
(logga in för att koppla)

Torleif

Aktiv medlem
Hej

Canon EF 28-300/3.5-5.6 L IS USM kan inte använda Canons egna 1,4x o 2x telekonvertrar, men är det någon som känner till om t.ex. Kenkos konvertrar passar?

mvh Torleif
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Canons egna konvertrar har utstickande linselement. Det är mycket bättre än den vanliga konstruktionen som vanliga standardkonvertrar har. Nackdelen är att bakre elementet i optiken måste sitta ganska långt fram, för annars krockar linserna. Det är anledningen till att canons egna inte passar till alla objektiv.

Soligor och Kenko har en konstruktion med linser som INTE sticker ut. Är det bara rätt bajonett så passar dessa till all optik.
Blir inte lika skarpt, men både soligors och kenkos är dock väldigt skarpa.
Det har ryktats länge om att det är exakt samma konverter, fast med olika namn. Titta på bilder av dem så ser du att dom är väldigt lika =)
Skillnaden förut var att kenko hade annan elektronik som "pratade" med EXIF-infon, så att det framgick att du använt konverter på bilden.
Enligt den senaste recensionen på soligors, verkar soligor ha ordnat fram även denna funktion.

Sigmas konverter har också utstickande element om jag inte missminner mig.
Tamron vet jag inte.
 

Torleif

Aktiv medlem
Tack för ditt svar. Det var lite det jag hade för mig, att Kenko-typen av telekonvertrar fungerar, men att bildkvaliteten kan bli lidande.

mvh Torleif
 
ANNONS