Annons

Mål för CMOS-sensorer - först bättre än film, sedan bättre än den mänskliga synen...

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
.
Här är två intressanta papper från halvledarkonferensen ISSCC 2010 7-11 februari i San Francisco.

Huvuddokumentet har titeln "Challenges of Images Sensor Development" av Tomoyuki Suzuki.

"Exceeding film quality and then exceeding human vision. Towards a world of sensational imaging."

http://www.sony.net/Products/SC-HP/cx_news/vol60/pdf/sideview60.pdf

Därefter en mycket intressant interview:
"We Hope to Speak Even More Strongly to the Human Heart by Surpassing the Human Vision"


Det ger lite perspektiv. Vi har ju i flera år gormat på Sony för att de inte fixade till bättre hög-ISO-prestanda i sina sensorer (vilket de ju har gjort nu, med besked), medan dessa utvecklare närmast jobbar ihjäl sig för att lösa alla de andra 5 miljoner problem som måste lösas för att få till en bra sensorplatta...


Och det verkar inte precis handla bara om "mycket snack och lite verkstad" i det här fallet. Såg nyss att Sony ökar sin kapacitet genom att investera 40 biljoner yen (ungefär 3.500 miljarder SEK) i sin bildensorproduktionsanläggning.
 

taz_k

Aktiv medlem
.
Och det verkar inte precis handla bara om "mycket snack och lite verkstad" i det här fallet. Såg nyss att Sony ökar sin kapacitet genom att investera 40 biljoner yen (ungefär 3.500 miljarder SEK) i sin bildensorproduktionsanläggning.
3500 miljarder SEK låter som mer än Sveriges BNP :), bäst att räkna efter en gång till: 40 biljoner yen = 3.5 miljarder SEK och inget annat
 

mikgus

Avslutat medlemskap
Our current goal is to achieve 1000 frame/s high-speed imaging at under 0.1 lx
with a 4K × 2K-pixel frame.

Jag vill ha en sån kamera, så länge jag inte behöver betala minneskorten.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Hahaha! Men eftersom kapaciteterna ökar och priserna sjunker på minneskorten hela tiden, så får du väl hålla tummarna för att dessa jätteminneskort inte ska vara alltför blodigt dyra den dag en kamera med sådan kapacitet kommer ut på marknaden - för det lär nog dröja ett tag till skulle jag tro... :)
 

FlyerOne

Aktiv medlem
3500 miljarder SEK låter som mer än Sveriges BNP :), bäst att räkna efter en gång till: 40 biljoner yen = 3.5 miljarder SEK och inget annat
Så rätt så!

Jag var precis färdig med inlägget, och hade då först skrivit 3,5 miljarder SEK. Sedan fick jag för mig att jag skulle ändra detta till 3500 miljoner SEK istället. men precis när jag hade ändrat på siffrorna fick jag se att klockan var 19:59. Detta innebar att biblioteksdatorn precis vilket ögonblick som helst skulle komma att helt brutalt slås ifrån, utan att det jag redan skrivit skulle komma att sparas. För att rädda detta tryckte jag därför kvickt på "Skicka svar" till Fotosidan, och omedelbart därefter på "Redigera". Hann att ändra 'miljarder' till 'miljoner', men precis innan jag skulle trycka på "Skicka svar" igen, så släcktes datorn ner.

Livet är hårt ibland...
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Hahaha! Men eftersom kapaciteterna ökar och priserna sjunker på minneskorten hela tiden, så får du väl hålla tummarna för att dessa jätteminneskort inte ska vara alltför blodigt dyra den dag en kamera med sådan kapacitet kommer ut på marknaden - för det lär nog dröja ett tag till skulle jag tro... :)
Jag vill hellre ha en kamera med internetanslutning som kan fota direkt till hårddisken i min stationära burk där hemma.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Vad skall ni ha en hårddisk hemma till? Den är snart helt passé. Allt finns i molnet
Det tror jag då inte. En hårddisk (eller motsvarande) direkt kopplad till moderkortet kommer alltid vara snabbare, framför allt vad gäller access-tid - Även när saker och ting närmar sig ljusets hastighet!
 

Danlo

Avslutat medlemskap
*suck* Ge mig bara en digital sensor kan ge bildkvalite i klass med analog film nån gång.. Haha, det kommer nog aldrig komma tyvärr..
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Hm.. så någon erkänner att digitalt alltså fortfarande är sämre? Helt otroligt, men ack så behövligt.
Mja, inte i alla avseenden. Digitalkamerorna överträffar I EN HEL DEL avseenden film rätt ordentligt. Men när det gäller känsla och struktur så tycker jag själv att den kemiska filmen fortfarande ligger före (åtminstone förutsatt att man kör hela processen analogt).
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Mja, inte i alla avseenden. Digitalkamerorna överträffar I EN HEL DEL avseenden film rätt ordentligt. Men när det gäller känsla och struktur så tycker jag själv att den kemiska filmen fortfarande ligger före (åtminstone förutsatt att man kör hela processen analogt).
Vill du efterlikna film så finns goda möjligheter i PS
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Säg mig Daniel Högberg kopierar du själv ditt material eller hur går du till väga för att översätta filminformation till en bild
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
*suck* Ge mig bara en digital sensor kan ge bildkvalite i klass med analog film nån gång.. Haha, det kommer nog aldrig komma tyvärr..
Det kommer alltid att finnas de som anser att tändkulemotor, sidventil-V8, vinyl-LP, Elvis, religion och silverbaserad fotografisk film är bäst. Det betyder inte att de har rätt.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
.
Här är två intressanta papper från halvledarkonferensen ISSCC 2010 7-11 februari i San Francisco.

Huvuddokumentet har titeln "Challenges of Images Sensor Development" av Tomoyuki Suzuki.

"Exceeding film quality and then exceeding human vision. Towards a world of sensational imaging."

http://www.sony.net/Products/SC-HP/cx_news/vol60/pdf/sideview60.pdf

Därefter en mycket intressant interview:
"We Hope to Speak Even More Strongly to the Human Heart by Surpassing the Human Vision"


Det ger lite perspektiv. Vi har ju i flera år gormat på Sony för att de inte fixade till bättre hög-ISO-prestanda i sina sensorer (vilket de ju har gjort nu, med besked), medan dessa utvecklare närmast jobbar ihjäl sig för att lösa alla de andra 5 miljoner problem som måste lösas för att få till en bra sensorplatta...


Och det verkar inte precis handla bara om "mycket snack och lite verkstad" i det här fallet. Såg nyss att Sony ökar sin kapacitet genom att investera 40 biljoner yen (ungefär 3.500 miljarder SEK) i sin bildensorproduktionsanläggning.

Om man är intresserad av vad som händer inom cmos läs gärna Eric Fossum som medverkar på dpreview och svarar på diverse frågor http://www.dpreview.com/members/9381744517
http://ericfossum.com/
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Men när det gäller känsla och struktur så tycker jag själv att den kemiska filmen fortfarande ligger före (åtminstone förutsatt att man kör hela processen analogt).
Känsla? Det är inte direkt en kvantifierbar egenskap. Nog får du komma på nåt mindre flummigt för att övertyga mig i alla fall. Eller är det känslighet du menar?
Jag vet inte riktigt vad du syftar på när du säger struktur, så det får du gärna utveckla.
 

stefohl

Aktiv medlem
Mja, inte i alla avseenden. Digitalkamerorna överträffar I EN HEL DEL avseenden film rätt ordentligt. Men när det gäller känsla och struktur så tycker jag själv att den kemiska filmen fortfarande ligger före (åtminstone förutsatt att man kör hela processen analogt).
Känsla är ju en rätt svår faktor att mäta. Men jag har gjort försök genom att ta fram printar från neg och sedan utskrifter från digitala filer. Bilderna var gjorda vid samma tillfälle så klart och också med samma sorts objektiv. Sedan lät jag en grupp välja vilka bilder de gillade mest. Gruppen bestod av rätt rutinerade bildbetraktare.

Resultatet blev en rätt jämn fördelning i rösterna på analog eller digital, men å andra sidan var detta rätt många år sedan jag gjorde detta. Bilderna var tagna med en Canon EOS-1Ds, alltså första generationen av dessa kameror. Skulle vara intressant att göra om testet och är rätt övertygad om att vi numera skulle se en övervikt för den digitala bilden.

Stefan
 
ANNONS