Annons

Vad är detta för insekt?

Produkter
(logga in för att koppla)

salt

Aktiv medlem
Såg denna lilla krabat på väggen till mitt hotellrum på Korfu (Grekisk ö). Den var SJUKT snabb så jag undrar vad det kan vara för någon sak.
Det är en sorts tusenfoting i familjen spindelfotingar. Lustigt nog har jag också en bild på en spindelfoting som sitter på väggen till ett hotellrum på Korfu! :)
/Mahnus
 

casting

Aktiv medlem
Kanske vanliga just där :)
Häftigt djur var det iaf, Snabbt så in i h-e :)
Min kusins gubbe är grek, jag frågade honom vad det var för något, men han sa att han inte visste det engelska/internationella namnet, men att dom tydligen kunde bitas/stingas så att det gjorde rejält ont. Vet du om det är en skröna eller ligger någon sanning i?
 

salt

Aktiv medlem
Enkelfotingarna, som spindelfotingen tillhör, är rovdjur och vissa av dom kan bitas rejält, vissa är dessutom giftiga. En kompis blev biten av en stor enkelfoting när han duschade i Japan, och han hade fruktansvärt ont, länge! Jag är dock osäker på om spindefotingen kan ge bett som gör ont, det kanske någon annan vet mer om?
/Magnus
 

casting

Aktiv medlem
Lite mer googling

med ledning av ditt svar gav att det sannolikt är en Scutigera coleoptrata.



"The house centipede is capable of biting a human, but this seldom occurs. When it does, it is no worse than a minor bee sting. The worst one can usually expect from a house centipede's bite is some pain and a slight swelling at the location of the bite."

Dom kan tydligen bita, men det är sällan dom tar sig genom skinnet enligt vissa källor.
 
ANNONS