Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D200

Produkter
(logga in för att koppla)

Heléne89

Medlem
Jag står idag men en Nikon D200 och vill veta om det är fler som har en D200 som hänger sig, överexponerar och trots på låg ISO är väldigt brusig.
Efter fotografering idag på ett stuteri kom jag hem och insåg att inga bilder gick att använda och ser sedan en otrolig bild tagen av stuteri ägaren med en canon från 2005.

Ska jag helt enkelt lämna Nikon de verkar ju inte ens hålla måttet mot canon.

Behöver lite hjälp med att reda ut detta då jag känner att min gamla Nikon D50 leverar 10 ggr bättre än Nikon D200.

mvh Heléne
 

Mesch

Aktiv medlem
Jag står idag men en Nikon D200 och vill veta om det är fler som har en D200 som hänger sig, överexponerar och trots på låg ISO är väldigt brusig.
Efter fotografering idag på ett stuteri kom jag hem och insåg att inga bilder gick att använda och ser sedan en otrolig bild tagen av stuteri ägaren med en canon från 2005.

Ska jag helt enkelt lämna Nikon de verkar ju inte ens hålla måttet mot canon.

Behöver lite hjälp med att reda ut detta då jag känner att min gamla Nikon D50 leverar 10 ggr bättre än Nikon D200.

mvh Heléne
Låter som om det fel på din D200.
 

keckax

Aktiv medlem
Klart att din D200 ska hålla måttet mot en motsvarande Canon från samma tid. Det kanske är dags att lämna in den på service. Det är trots allt inte bara bilar som behöver servas.

/K
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag står idag men en Nikon D200 och vill veta om det är fler som har en D200 som hänger sig, överexponerar och trots på låg ISO är väldigt brusig.
Efter fotografering idag på ett stuteri kom jag hem och insåg att inga bilder gick att använda och ser sedan en otrolig bild tagen av stuteri ägaren med en canon från 2005.

Ska jag helt enkelt lämna Nikon de verkar ju inte ens hålla måttet mot canon.

Behöver lite hjälp med att reda ut detta då jag känner att min gamla Nikon D50 leverar 10 ggr bättre än Nikon D200.

mvh Heléne
Hej!

Det låter till att börja med som om något är fel eller konstigt med din D200. Den skall ge bättre bilder än en D50, dels tack vare en lite modernare sensor, dels tack vare bättre exponeringsmätning. Jag körde D200 i ett par år och den går helt klart att få mycket bra bilder med :)

Den stora skillnaden om du jämför drygt fem år gamla kameror (D200 dök upp hösten 2005) med de som säljs idag är framför allt prestanda på höga iso: moderna kameror sköter detta mycket bättre.

Då för runt 5 år sedan var Canon bättre på det här med foto i svagt ljus. Idag är det ganska jämnt mellan de två märkena, men om något så är det snarare Nikon som är bättre på det numera.

Men som sagt, huvudproblemet verkar helt enkelt vara att din D200 helt enkelt är trasig.
 

Heléne89

Medlem
Hej!

Det låter till att börja med som om något är fel eller konstigt med din D200. Den skall ge bättre bilder än en D50, dels tack vare en lite modernare sensor, dels tack vare bättre exponeringsmätning. Jag körde D200 i ett par år och den går helt klart att få mycket bra bilder med :)

Den stora skillnaden om du jämför drygt fem år gamla kameror (D200 dök upp hösten 2005) med de som säljs idag är framför allt prestanda på höga iso: moderna kameror sköter detta mycket bättre.

Då för runt 5 år sedan var Canon bättre på det här med foto i svagt ljus. Idag är det ganska jämnt mellan de två märkena, men om något så är det snarare Nikon som är bättre på det numera.

Men som sagt, huvudproblemet verkar helt enkelt vara att din D200 helt enkelt är trasig.
Jag säger verkligen tack och åter tack för alla svar, härligt!

Jag känner att de inte är objektivet de fungerar glasklart. När jag fotar känns det som att bilderna blir "bullriga" och skärpan samt fokusen sitter inte riktigt som den ska vilket är väldigt frustrerande. Detta är min 3de Nikon D200 som inte fungerar som den ska.

Kameran ska in på service så fort lönen kommer. I dagsläget känns det som jag ger upp måste ta upp gamla d50 för att leverera bilder som håller och trots samma inställningar de varierar lite och förhållanden får jag inte D200 att fungera mycket jobbigt och jag hittar inga fel har läst manualen 20 ggr.

Frågar därför har ni några tips på kamera som klarar av att fotografera hästar "stilla stående" i dörröppning i monligt/soligt ljus ?

mvh Heléne
 

Herr_Berg

Aktiv medlem
D7000 om du inte har något emot ett lite mindre hus och har pengarna, annars så är ju D200ans efterföljare D300(s) ett alternativ, finns ju begangnat.
 

Ratatoskr

Aktiv medlem
Jag har D200 också och har haft den sen den kom ut. Inga fel här för min förutom att jag TROR att kontakterna inte är riktigt som dom ska, annars har den varit en bra kamera.
Men, brushanteringen är inget vidare. 100 är bra och 200 går också oftast bra men redan vid 400 så är det mycket sällan som det blir bra.

Jag kollade min D200 samtidigt som ett stort objektiv och det visade sig att min fokuserade fel på 5cm på ca 5m distans. Det fixade dom åt mig. D200 kan ju inte kalibreras utan särskild utrustning.
 

Thulin

Aktiv medlem
Lägg gärna upp en eller flera bilder som du inte är nöjd med, med alla EXIF Data, så kan säkert de kloka komma med lite ytterligare ideér om vad som inte står rätt till.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag säger verkligen tack och åter tack för alla svar, härligt!

Jag känner att de inte är objektivet de fungerar glasklart. När jag fotar känns det som att bilderna blir "bullriga" och skärpan samt fokusen sitter inte riktigt som den ska
Ok, det var tyvärr en lite oklar problembeskrivning ... :) Vet inte om "bullriga" är en översättning av engelskans "noisy", eller det vi oftast kallar brusiga ... Ett bildexempel vore bra så är det enklare att lista ut vad det är för problem vi pratar om :)

vilket är väldigt frustrerande. Detta är min 3de Nikon D200 som inte fungerar som den ska.
Det där låter väldigt underligt ...? D200 är en av Nikons storsäljare och på det stora hela känd som en både bra och tillförlitlig kamera. I stort sett samma bildsensor har för övrigt suttit i några av de mest sålda Nikon-kamerorna genom historien: D80, D60 och D3000 ... Plus några Sony-kameror (det är en Sony-sensor).

Har det varit samma fel hela vägen?

Kameran ska in på service så fort lönen kommer. I dagsläget känns det som jag ger upp måste ta upp gamla d50 för att leverera bilder som håller och trots samma inställningar de varierar lite och förhållanden får jag inte D200 att fungera mycket jobbigt och jag hittar inga fel har läst manualen 20 ggr.
Det vore bra att få beskrivet vilka inställningar du kör med och som sagt en mer utförlig beskrivning av hu bilderna blir - allra bäst om du kan lägga upp ett par av de misslyckade bilderna.

Frågar därför har ni några tips på kamera som klarar av att fotografera hästar "stilla stående" i dörröppning i monligt/soligt ljus ?
Som någon annan svarade: det skall vilken kamera som helst - och definitivt en D200 - klara utan problem. Det är ingen speciellt utmanande bildsituation ...

Man kan säga att allt du kan göra med en D50 kan du göra lika bra och oftast en aning bättre med en D200.
 

Maverick

Aktiv medlem
Det är inte så att du glider lite på exponeringsläran och underexponerar när du är inne i stallet? Min D200:a har funkat fint, men de är rätt känsliga för underexponering kan jag tycka. Då brusar de mycket. Fast lägger man exponeringen rätt så är det inga problem. För tryck har jag kört
D200 upp till ISO 3200 utan att folk har klagat.

/Maverick
 

Heléne89

Medlem
Det är inte så att du glider lite på exponeringsläran och underexponerar när du är inne i stallet? Min D200:a har funkat fint, men de är rätt känsliga för underexponering kan jag tycka. Då brusar de mycket. Fast lägger man exponeringen rätt så är det inga problem. För tryck har jag kört
D200 upp till ISO 3200 utan att folk har klagat.

/Maverick
Nej jag står inte inne i stallet. Kameran skickades in på service och är nu helt okej, har även testat att använda olika minneskort och den svarar bättre nu. Ska in på sensorrengöring innan den sätts ut igen för försäljning. Så jag kan köpa en Canon av min handledare.

Tack igen för alla svar.
 

J-Bq

Aktiv medlem
Märkligt att 3 D200 på raken har tillverkningsfel.

Posta gärna exempelbilder här med EXIF, om inte annat för framtida läsare.
 
ANNONS