Annons

Spara bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

silfwerax

Aktiv medlem
Hur länge brukar ni spara bilder som ni tex tagit på brudpar, porträtt? Jag tänker på de bilder de inte köpt vid första tillfället, eller att de kanske vill komma tillbaks och ha ytterliggare förstoringar.
1½-2 år kan det vara en rimlig tid?
 

BeriJan

Aktiv medlem
Tror inte det finns något lagstadgat men ska man uppfylla Bildleverantörernas Förenings (BLF) rekommendationer för digital leverans så ska den "obearbetade kamerafilen" arkiveras så länge som överenskommit, dock minst ett år från fototillfället.
 

KGS

Aktiv medlem
Jag kommer aldrig att kasta filer från betaljobb, tfp-plåtningar eller hobby/familjefoton heller för den delen. Ser till att jag har bilderna på minst två ställen. När det blir fullt bygger jag ut utrymmet. Varför kasta bilder?
 

iSolen.se

Guest
Hur länge brukar ni spara bilder som ni tex tagit på brudpar, porträtt? Jag tänker på de bilder de inte köpt vid första tillfället, eller att de kanske vill komma tillbaks och ha ytterliggare förstoringar.
1½-2 år kan det vara en rimlig tid?
Varför någonsin kasta? Hårddiskar blir dubbelt så rymliga och billigare varannat år. Du kommer aldrig få slut på plats.
 

silfwerax

Aktiv medlem
Tror inte det finns något lagstadgat men ska man uppfylla Bildleverantörernas Förenings (BLF) rekommendationer för digital leverans så ska den "obearbetade kamerafilen" arkiveras så länge som överenskommit, dock minst ett år från fototillfället.
Tack hade för mej att det var två år
 

Anders Östberg

Guest
Blev lite nyfiken på varför du vill kasta bilder, bortsett från sådana som är rent dåliga förstås - diskutrymme är som sagt billigt idag? Det har hänt mig mer än en handfull gånger att tidigare köpare kommer tillbaka flera år senare för att köpa igen eller för att fråga om jag har fler bilder än de dom sett tidigare. Eller att andra frågar efter bilder långt senare för att t.ex göra en present till den som är på bilden.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det har hänt mig mer än en handfull gånger att tidigare köpare kommer tillbaka flera år senare för att köpa igen ...
Just när det gäller bröllopsbilder är det väl inte ovanligt att ett visst intresse väcks i samband med t ex silverbröllop. Eller att barnen vill ha kopior efter att föräldrarna gått bort (och då kanske de ursprungliga papperskopiorna är i för dåligt skick).
 

silfwerax

Aktiv medlem
Blev lite nyfiken på varför du vill kasta bilder, bortsett från sådana som är rent dåliga förstås - diskutrymme är som sagt billigt idag? Det har hänt mig mer än en handfull gånger att tidigare köpare kommer tillbaka flera år senare för att köpa igen eller för att fråga om jag har fler bilder än de dom sett tidigare. Eller att andra frågar efter bilder långt senare för att t.ex göra en present till den som är på bilden.
Jag kommer inte att slänga de de redan beställ. Bara de som de sett och inte brytt sej om. Men som ni säger diskutrymme är billigt. men hårddiskar kan gå sönder och då står man där.
Känner lite att jag ville ha på fötterna så man inte står där och det kanske var 5 år....
 

iSolen.se

Guest
Jag kommer inte att slänga de de redan beställ. Bara de som de sett och inte brytt sej om. Men som ni säger diskutrymme är billigt. men hårddiskar kan gå sönder och då står man där.
Känner lite att jag ville ha på fötterna så man inte står där och det kanske var 5 år....
Om hårddisken kraschar spelar det väl ingen roll om du sparar en handfull eller alla.
 

Anders Östberg

Guest
Jag kommer inte att slänga de de redan beställ. Bara de som de sett och inte brytt sej om.
...
Sådana bilder har jag fått användning för några gånger som lite utfyllnad i kollage som beställts senare; en eller ett par av dom bra bilderna som huvudfokus och ett gäng bilder som bara är hyfsat bra men som fungerar som komplement runtomkring.
 
ANNONS