Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträttobjektiv til Canon 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

-nadine-

Medlem
Hej!

Jag vill köpa ett nytt objektiv till min Canon EOS 550D som är bra till porträttfotografi och jag hade tänkt mig ett pris på under 3000 kr.

Jag tycker bäst om att fota utomhus och använder inte så mycket annan utrustning så jag vill att objektivet ska ha goda möjligheter att utnyttja ljuset på egen hand.

Finns det någon kunnig som har bra tips? :)
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
EF 50mm 1,8

Hej!

Jag vill köpa ett nytt objektiv till min Canon EOS 550D som är bra till porträttfotografi och jag hade tänkt mig ett pris på under 3000 kr.

Jag tycker bäst om att fota utomhus och använder inte så mycket annan utrustning så jag vill att objektivet ska ha goda möjligheter att utnyttja ljuset på egen hand.

Finns det någon kunnig som har bra tips? :)
För mindre än tusenlappen köper du ett optiskt mycket bra objektiv som är ljusstarkt. Det är plastigt och klarar inte att tappas i golvet, men för försiktiga fotografer är det det mest prisvärda objektivet i EF-familjen.
 

ZinneD

Aktiv medlem
Canons 50mm f/1,8 II är super.

Det är plastigt och lite skramligt men sedan kostar det inte mer än 800-900 kr heller och bilderna blir kanon.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Alternativ - bättre

DEt fins ett annat mycket bra objektiv för porträtt OSH makro (1:2).

Canon EF 50/2,5 Macro 1:2

Det är suveränt och bättre än 50/1,8 mekaniskt och du får på köpet ett halvmakro för riktiga närbilder om än inte 1:1 skala. Jag har använt det till det mesta och förutom att fokusering är lika långsam som på 50/1,8 så är det en förbisedd pärla. Kostar under 3000 nytt så för 2000 borde du hitta ett begagnat. Dock inte mitt som blir det sista jag säljer.
Det är litet, med inbyggt motljusskydd, mycket skarpt och desutom raktecknande - mer än många andra makroobjetiv. Jag har haft föregångaren FD 50 mm 3,5 makro (1:2) på en analog F1:a och det objektivet användes av fotopressen som referensobjektiv pga sin skärpa. Dagens EF-objektiv ligger inte långt efter.
 

ZinneD

Aktiv medlem
DEt fins ett annat mycket bra objektiv för porträtt OSH makro (1:2).

Canon EF 50/2,5 Macro 1:2

Det är suveränt och bättre än 50/1,8 mekaniskt och du får på köpet ett halvmakro för riktiga närbilder om än inte 1:1 skala. Jag har använt det till det mesta och förutom att fokusering är lika långsam som på 50/1,8 så är det en förbisedd pärla. Kostar under 3000 nytt så för 2000 borde du hitta ett begagnat. Dock inte mitt som blir det sista jag säljer.
Det är litet, med inbyggt motljusskydd, mycket skarpt och desutom raktecknande - mer än många andra makroobjetiv. Jag har haft föregångaren FD 50 mm 3,5 makro (1:2) på en analog F1:a och det objektivet användes av fotopressen som referensobjektiv pga sin skärpa. Dagens EF-objektiv ligger inte långt efter.
Men då är vi genast uppe i en del mer pengar.

För 3000 kr hade jag nog hellre köpt Canon 50mm f/1,4 som också ligger under 3000 kr.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Visst

Men då är vi genast uppe i en del mer pengar.

För 3000 kr hade jag nog hellre köpt Canon 50mm f/1,4 som också ligger under 3000 kr.
Men då är ju 50/1,8 faktiskt väl så bra eftersom 1,4 är rätt mjukt på 1,4. Meningen med 50/2,5 makrot är att man faktiskt får en suverän närgräns om än inte full makro. Jag har både 1,4 och makrot och har haft 50/1,8 (innan det föll i golvet) och jag väljer 50/2,5 före de andra pga mångsidigheten.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Men då är ju 50/1,8 faktiskt väl så bra eftersom 1,4 är rätt mjukt på 1,4. Meningen med 50/2,5 makrot är att man faktiskt får en suverän närgräns om än inte full makro. Jag har både 1,4 och makrot och har haft 50/1,8 (innan det föll i golvet) och jag väljer 50/2,5 före de andra pga mångsidigheten.
Jag har haft båda (1.8 och 1.4).

Ja, 50/1.4 är rätt mjuk på 1.4, men jämför vi med 50/1.8 på f1.8 så tycker jag 50/1.4 ger bättre färger, snyggare oskärpa, tystare autofokus och framför allt betydligt snabbare autofokus.

Så, som porträttobjektiv tycker jag 50/1.4 är bättre av dom två.
50/2.5 har jag ingen egen erfarenhet av, men har för mig att tidningen FOTO hade det som referensobjektiv under många år.

Just nu i helgen säljer Cyberphoto 50/1.4 för 2490:-, vilket är riktigt prisvärt. Men erbjudandet gäller väl bara 2 timmar till..
 
ANNONS