Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

KKV utreder inte fri entré till statliga museer

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Konkurrensverket har fattat beslut att inte vidare utreda den av Fotografiska och Stockholms handelskammare anmälda fria entrén till statliga museer. I sak är detta inte ett ställningstagande om den fria entrén, men man anser att det är ett lågt prioriterat ärende då t ex tydlig skada inte kan visas.

Beslutet finns här:
http://www.konkurrensverket.se/globalassets/aktuellt/nyheter/20160422-beslut-statliga-museer.pdf

Vill Fotografiska gå vidare får de försöka sig på att väcka talan själva.
 

Måns H

Aktiv medlem
Lågnivåbeslut

Bra info!

Beslutet togs en bra bit ner i organisationen. Jag tolkar det som att dom funderat en stund, bedömt att detta är inget för GD eller ens enhetschefen, och sen skrivit ett icke överklagningsbart beslut att inte ta upp ärendet.

I sak har jag svårt att tänka mig att staten ska vara förhindrad från att utöva kulturpolitik genom gratis inträde till statliga muséer. Det har tillämpats av och till så länge jag kan minnas.

Men Sverige är ett avvikande land och man kan aldrig vara tvärsäker.
 
ANNONS