Annons

Gravidfoto, ljustips

Produkter
(logga in för att koppla)

mimmione

Aktiv medlem
Hej min dotter väntar barn och jag hade tänkt försöka fota henne och hennes fina mage, helst hade jag ju velat vara ute då jag tycker det är lättast att fota i befintligt ljus, men årstiden är ju nu fel för utefoto med bar mage. Jag har en vit/ljusgrå vägg hemma jag hade tänkt att använda mig av som bakgrund. Har en även en blixt en CANON BLIXT SPEEDLITE 430EX II, men har ingen fjärr utlösning till den. Har ni lite tips på hur jag kan få till ett bra ljus. Finns ett relativt stort fönster precis intill, men är lite osäker på hur jag kan få till det, både med blixt och ljus.
 

defiant

Aktiv medlem
kör med fönstret och någon form av reflexskärm. då kan du leka med kortare skärpedjup enklare och så blir det snyggare

om ljuset är för starkt från fönstret så häng ett lakan eller något över så blir det lite mjukare


strunta helt i blixten..
 

mimmione

Aktiv medlem
Ja nu äger jag tyvärr ingen reflexskärm heller funker det med nått vitt tygstycke(lakan) eller en vit pappskylt? Sätter jag isåfall den på motsatt sida om fönster så ljuset från fönster riktas mot dottern?
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Reflexskärm kan du köpa billigt på närmaste byggvaruhus, fast de kallar det inte för reflexskärm utan för frigolitskiva. Det är kanske inte helt idealiskt, men det fungerar. Och går skivan sönder så kostar det inte så mycket att köpa en ny.
 

mimmione

Aktiv medlem
haha ok ska testa det, men vad tror ni om ISO vad är bäst för innefoto vid fönster? Jag har stativ och har tänkt använda det.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Min personliga inställning till ISO är att jag alltid håller den så låg som möjligt, för att slippa brus i bilden. För det mesta står den på 100, och det är sällan jag ökar den. Å andra sidan så är kameran inte särskilt ny: första generationens 5D.

-------

Ett litet PS om reflexskärmar: om du vill kan du fixa en fullt vikbar skärm själv. Det tar lite tid men kostar inte mycket. Du börjar med ett utslitet cykeldäck, från vilket du skär bort sidorna och slitbanan. Det du vill ha är nämligen den i gummit inkapslade ståltråden som löper runt innerkanten på däcket.

Men denna ståltråd som "hållare" syr på på ett passande tyg, de flesta tygaffärer har något passande silvrigt tyg. Se bara till att spänna ut tyget, så det inte blir veck i det. Mina egna experiment i detta får mig att tro att det är bäst med båda stålvajrarna från ett däck som "ram" för reflektorn, med bara en ståltråd blir reflektorn lite väl ranglig.
 

lasse-p

Aktiv medlem
Ska du köra med blixten så kan du ju rikta den åt sidan som inte har fönster om det finns en vägg ljuset kan studsa i. Antingen vrider du blixthuvudet helt 90 grader åt sidan eller riktad lite snett framåt. Har du en Bouncer att sätta på så är det bra så blir det mjukare ljus.
Grundprincipen är ju ändå att då mycke sidoljus så magen träder fram och inte blir platt i sin form. Sen om du kör bara fönsterljus eller blandat med blixtljus är ju en smaksak, blandat kan ju funka bäst i svartvitt då det annars kan bli problem med färgtempen på dagsljus/blixtljus.
Kör så lågt ISO det går för att få bäst skärpa.
 

mikael.b.roos

Aktiv medlem
Blixten kan du utlösa trådlöst från din kamera så länge det är en canon :) står utförligt i instruktionsboken hur man gör :)

men det bästa är nog som sagt att ha blixten på kameran och slå blixten åt sidan så att den studsar mot någon vägg eller nåt annat vitt... Man kan få underbara bilder med kameramonterad blixt så länge man vet hur man ska vinkla den och förstår sig på hur ljus studsar :)
 

lasse-p

Aktiv medlem
TACK alla för era tips, tog i befintiligt ljus och så solen sken in drog jag för mina tunna gardiner, vill ni se resultatet se kolla gärna in mitt foto här (hoppas jag får den att funka. Tack för tipset om att den är trådlöst om jag har canon, ska se om jag kan leta upp det.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2872315.htm#comments
Fin bild men jag skulle gärna sett mer av armen som håller om magen, synd att den är kapad.
Ang att styra blixten från kamera, alla modeller klarar inte det men hur det är med just din vet jag inte, har du tur så funkar det.
 

mimmione

Aktiv medlem
jo kan hålla med om det, valde denna bild just för att min dotters ansikte inte framträder så mycket på denna bild, har andra där armen syns mer men då ser man även mer av hennes ansikte.
 
ANNONS