Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använda gamla objektiv (minolta, pentax osv) till canon eos 600d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Frillsan

Medlem
Hejsan!
Jag har en canon eos 600d. Jag har fått ett par gamla objektiv från min svärfar och undrar nu ifall det är möjligt att använda dessa på min 600d? Väldigt tacksam för svar.

Objektiven är följande:

Minolta AF ZOOM 75-300mm 4.5-5.6
Pentavision super wide af macro 0.42x
Asahi pentax super-multi-coated takumar 2.8/105
Chinonflex auto reflex 1:2.8mm
 

Bilagor

ErlandH

Aktiv medlem
Rent teoretiskt går det säkert att hitta fungerande adaptrar, men det är nog inte värt besväret.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Om vi glömmer svammel och faktiskt svarar på din fråga: du kan använda Pentax och Chinonobjektiven på din kamera med lämplig adapter, inte Minoltazoomen och den andra vet jag inte. Köpt billig Pentax K till Eos på ebay så funkar det. Det är mer roligt än praktiskt och bra.
 

Frillsan

Medlem
Om vi glömmer svammel och faktiskt svarar på din fråga: du kan använda Pentax och Chinonobjektiven på din kamera med lämplig adapter, inte Minoltazoomen och den andra vet jag inte. Köpt billig Pentax K till Eos på ebay så funkar det. Det är mer roligt än praktiskt och bra.
Tack för svar! Okej, då vet jag. Vet du vad chinon och pentaxen är för slags objektiv?
 

renobo

Medlem
Hej!
Pentax 105 har förmodligen en "skruvgängad" fattning. Dvs man skruvar fast objektivet som en vanlig skruv. Lätt att se om man kollar. Det kan även vara en Pentax K. Det är en bajonettfattning. Ser inte ut som skruv. Adapter till skruv heter M42 till Canon. Det är förresten ett helt OK objektiv. Jag har ett sånt. Fint till porträtt.

Pentavision är ett "påhängsobjektiv", man skruvar (som den ovan beskrivna) fast det utanpå ett annat objektiv. Oftast ett "normalobjektiv" Din ger en vidvinkeleffekt. Dessa är extremt dåliga på ett roligt sätt. Testa att hålla den mot din kamera! Det finns steppringar som kan få den att passa. Själv har jag lekt en del med ett sånt! Blir coola porträtt.

De andra objektiven kan ha vilken fattning som helst. De gjordes till olika kameror. Det kan dock stå någon markering på själva fattningen eller på bakre skyddslocket.


Lycka till!
/Krister
 

Frillsan

Medlem
Hej!
Pentax 105 har förmodligen en "skruvgängad" fattning. Dvs man skruvar fast objektivet som en vanlig skruv. Lätt att se om man kollar. Det kan även vara en Pentax K. Det är en bajonettfattning. Ser inte ut som skruv. Adapter till skruv heter M42 till Canon. Det är förresten ett helt OK objektiv. Jag har ett sånt. Fint till porträtt.

Pentavision är ett "påhängsobjektiv", man skruvar (som den ovan beskrivna) fast det utanpå ett annat objektiv. Oftast ett "normalobjektiv" Din ger en vidvinkeleffekt. Dessa är extremt dåliga på ett roligt sätt. Testa att hålla den mot din kamera! Det finns steppringar som kan få den att passa. Själv har jag lekt en del med ett sånt! Blir coola porträtt.

De andra objektiven kan ha vilken fattning som helst. De gjordes till olika kameror. Det kan dock stå någon markering på själva fattningen eller på bakre skyddslocket.


Lycka till!
/Krister
Hejsan! Tack för utförligt svar. Tog en bild på hur pentax och chinon ser ut på undersidan. Det är inte skruv va?
Ang pentavision, vet du var man kan hitta steppring så att den passar?

Med vänlig hälsning, Frida
 

Bilagor

Smw

Aktiv medlem
Hejsan! Tack för utförligt svar. Tog en bild på hur pentax och chinon ser ut på undersidan. Det är inte skruv va?
Ang pentavision, vet du var man kan hitta steppring så att den passar?

Med vänlig hälsning, Frida
Hej !

Jag hade köpt mej tv sådana här adaptrar, en till varje objektiv, programerat dem med aktuell bränvidd och bländare 5,6.
Sen alltid haft objektiven på 5,6, de är i allmänhet skarpast där och AF-indikeringen
fungerar. Sen kan det vara lite pill att justera skärpeläget i adaptern rätt.
Det finns de som är några tior billigare men då utan möjlighet till programering.

http://www.ebay.com/itm/EMF-AF-Confirm-Adapter-Ring-for-Pentax-K-PK-Lens-to-Canon-EOS-550D-DSLR-DC740-/401242933310?hash=item5d6bf1483e:g:Dq0AAOSwnHZYUaS5


Vidvinkelmojängen, jag har en liknande med annat namn, är mer kul än kliniskt
exakt, ger lite mellanskarpa ibland drömska bilder, min sitter på ett
första gen 18-50 kitzom viket gör att all auto fungerar.

Se för övrigt bilden, den är tagen med den kombinationen ( snygg soptunna ).
Av någon anledning ser den mycket skarpare ut än vad som är i verkligheten,
men det går att göra en anständig A4 ( om man inte är för petig )
Vad som behövs där vet bara du, förhoppningsvis står det något på, annars linjal, likaså på det du vill sätta den på, men här några förslag:

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=penax+k+eos+adapter+af+confirm&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xstep+up+ring.TRS0&_nkw=step+up+ring&_sacat=0
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Tog en bild på hur pentax och chinon ser ut på undersidan. Det är inte skruv va?
Jag tycker att det ser ut som M42 skruvgänga på båda objektiven, men det går inte att se helt tydligt på bilden. Kan du ta en bild lite närmare och lite snett från sidan så att man ser fattningen bättre?
 

Smw

Aktiv medlem
Jag tycker att det ser ut som M42 skruvgänga på båda objektiven, men det går inte att se helt tydligt på bilden. Kan du ta en bild lite närmare och lite snett från sidan så att man ser fattningen bättre?
Hej !

Du har nog rätt, den rörliga tappen på det högra ob. lurade i så fall mej.
Se: http://aflenses.net/reviews/a-subjective-look-at-asahi-super-takumar-12-8105-m42-fujifilm-x-pro1/


I så fall annan adapter:

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=M42+To+Canon+EOS+emf&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.TRS0&_nkw=M42+To+Canon+EOS+emf&_sacat=0

//MW
 

PMD

Aktiv medlem
Det högra objektivet är förmodligen ett SMC Takumar. På dessa sena M42-objektiv introducerade Pentax lite småkrafs i bakänden av objektivet så att man kunde få fullöppningsmätning med kompatibla kameror. Objektiven passar förstås också på alla äldre kameror med M42-fattning, men då med nedbländad ljusmätning.

Inget av ovanstående är speciellt relevant om man ska använda objektivet med en adapter. En M42-till-Canon-adapter, vilken som helst går bra, men givetvis är det en fördel med en adapter med AF-bekräftelsechip eftersom det underlättar fokusering.
 

Smw

Aktiv medlem
Inget av ovanstående är speciellt relevant om man ska använda objektivet med en adapter. En M42-till-Canon-adapter, vilken som helst går bra, men givetvis är det en fördel med en adapter med AF-bekräftelsechip eftersom det underlättar fokusering.
Inte bara det, utan info om inställd bländare gör Canon en felaktig
ljusmätning, varför vet jag inte, men det verkar som om systemet inte
är linjärt mot inställd bländare.

//MW
 

Smw

Aktiv medlem
Aha okej, hehe klurigt detta. Vilket ska jag ha så man kan få vettig ljusmätning?
Vilken som helst i EB länken inl 10 bör fungera.
De svarta brukar vara av aluminium, de blanka kromad mässing el dyl.

Det viktiga är att det antingen är en inställd bl som finns på objektivet,
eller som de med EMF-chip, de går att programera till önskad.

Jag har valt 5,6 på mina adaptrar, ob är oftast skarpa där och AF fungerar.

En annat alt är att välja fullt öppen, mäta, blända ner till önskad, korrigera tiden
efter nerbländningen vilket jag tycker är omständigare.

Är det ingen vettig så får man provfota, kolla histogrammet och göra en ny exp.

//MW
 

Frillsan

Medlem
Vilken som helst i EB länken inl 10 bör fungera.
De svarta brukar vara av aluminium, de blanka kromad mässing el dyl.

Det viktiga är att det antingen är en inställd bl som finns på objektivet,
eller som de med EMF-chip, de går att programera till önskad.

Jag har valt 5,6 på mina adaptrar, ob är oftast skarpa där och AF fungerar.

En annat alt är att välja fullt öppen, mäta, blända ner till önskad, korrigera tiden
efter nerbländningen vilket jag tycker är omständigare.

Är det ingen vettig så får man provfota, kolla histogrammet och göra en ny exp.

//MW
Ok! Nu beställde jag en sådan istället. Det där minolta objektivet är bara att glömma eller? :)
 

Smw

Aktiv medlem
Ok! Nu beställde jag en sådan istället. Det där minolta objektivet är bara att glömma eller? :)

Jag vet inget om just det ob.

Minolta tilsammans med Konica är eller var den "tunnaste" spegelreflexen, dvs objektivfattningen
sitter närmre filmen/sensorn än andra, så att göra en fungerande adapter
går inte utan någon form av lins.
Det finns utan, men då går det inte att få focus till oandligt.

Äldre zoomar är inte bra, det finns säkert något sällsynt undantag.


Det finns adaptrar, pröva om du vill, men jag tror inte
du blir nöjd med resultatet.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xminolta+eos+adapter.TRS0&_nkw=minolta+eos+adapter&_sacat=0

//MW
 
ANNONS