Annons

Reflexskärm - hur vika ihop??

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Nu tror jag jag kommer med årets pinsammaste fråga. :)

Jag köpte en reflexskärm silver/guld diameter 100 cm på Kaffebrus som levererades idag.

Glad i hågen öppnade jag den lilla runda "påsen" och ut sprätte den fina skärmen med en väldig fart!

Så nu är problemet - hur fasen får jag ihop den igen så jag kan stoppa tillbaka den i sitt fodral?

Jag klurade lite men fattade inte alls. Jag försökte böja och bända lite men vågade inte ta i för mycket av rädsla för att knäcka den "ram" som går runt skärmen.

Jag gissar att det är busenkelt - bara man vet hur....
 

afe

Aktiv medlem
Vrid ihop den till typ en åtta - lite svårt att förklara, men när man förstår hur den viker ihop sig blir det solklart :)
 

AFJ

Aktiv medlem
Tack - videon var uppmuntrande, nu skall jag nog få in den rackaren i påsen igen!

PS. Borde förstått att det fanns en video där ute någonstans.... :)
 

cls

Aktiv medlem
Nu tror jag jag kommer med årets pinsammaste fråga. :)

Jag köpte en reflexskärm silver/guld diameter 100 cm på Kaffebrus som levererades idag.

Glad i hågen öppnade jag den lilla runda "påsen" och ut sprätte den fina skärmen med en väldig fart!

Så nu är problemet - hur fasen får jag ihop den igen så jag kan stoppa tillbaka den i sitt fodral?

Jag klurade lite men fattade inte alls. Jag försökte böja och bända lite men vågade inte ta i för mycket av rädsla för att knäcka den "ram" som går runt skärmen.

Jag gissar att det är busenkelt - bara man vet hur....
Jag gissar att vi är många som småler lite igenkännande här. I mitt fall var en softbox 60×60 min första erfarenhet. Efter att jag öppnat dragkedjan på fodralet halvvägs hoppade den ut och lade sig snyggt utfälld på golvet. Men hallå - hur i hela friden ska det gå att stoppa in den kolossen i den där lilla påsen?

Efteråt studerade jag "manualen" - en liten vit papperslapp - där det fanns dels bra info om att man skulle hålla i ramen ordentligt när man öppnar påsen, dels en fullständigt obegriplig skiss med pilar som visar hur den skulle fällas ihop. Men, som sagt, google och youtube löser många problem.
 

revox

Aktiv medlem
:)
Dom kan skrämmas rätt bra dom där reflexskärmarna också... Jag hade min ihopvikt men ej i fodral liggande i vardagsrummet, sen när jag minst anade det på kvällen var det plötsligt en stor vit sak som hoppade upp och skulle anfalla mig :)
 

Atropine

Avslutat medlemskap
Vika ihop en liten reflexskärm? Prova att fälla ihop en Lastolite 2x2x2m fototält. Fem ihopsydda sidor som skall vikas ihop enligt samma princip samtidigt. Där har ni en utmaning värd namnet! ;-)
 

AFJ

Aktiv medlem
Kan meddela att efter att ha sett videon gick det som en dans att vika ihop och stoppa in i påsen. Tack för all hjälp och jag känner mig något mindre korkad efter alla glada inlägg.

Ha en trevlig helg!

Anders
 

Frolicc

Aktiv medlem
Hehe, fick ett paket med en 80*120 reflexskärm som jag fällde upp på jobbet för att kolla hur stor den är. Trots hjälp från fotointresserande och reflexskärmsägande kollegor fick vi inte ihop den så det fick plats i påsen =) Youtube är lösningen på alla problem.
 

andreassofus

Aktiv medlem
haha har haft exkt samma problem med min reflexskärm. Fick kolla youtube. Har även en bakgrund på 2x2 meter som man också ska vika ihop. Det är lite jobbigare men det går ibland om man har tur . :)
 

Scratchen

Aktiv medlem
Prova att fälla ihop ett Ameristep Doghouse-gömsle (det är STORT) första gången, tog mig ett tag och många svordomar....
 

srojoh

Aktiv medlem
Buteo Aquila Mark II

Har försökt att fälla ihop ett gömsle - Buteo Aquila Mark II - utan att lyckas. Fick den i alla fall till en halvmåne, som jag kunde stalla i baksätet i bilen. Knixigt att se på filmen som finns på cyberphotos hemsida, hur han gör. Vet att det skall kröngas som en åtta typ, men lyckas inte riktigt med det. Rädd att bryta sönder det.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Själv har jag brottats med en sådan här några gånger.
Första gången varje säsong är en utmaning. Men sedan är det lätt.

Quechua Base Seconds

https://youtu.be/IybmL9aftBQ

En gång fick vi in ett helt elvamannalag i tältet för eftersnack när vädret var piss.
 

Heimerdinger

Aktiv medlem
Har försökt att fälla ihop ett gömsle - Buteo Aquila Mark II - utan att lyckas. Fick den i alla fall till en halvmåne, som jag kunde stalla i baksätet i bilen. Knixigt att se på filmen som finns på cyberphotos hemsida, hur han gör. Vet att det skall kröngas som en åtta typ, men lyckas inte riktigt med det. Rädd att bryta sönder det.
Haft exakt samma problem fast med en billig kinamodell från Jula.
Jag försökte snurra och vika i typ 30 minuter för att den skulle få plats i medföljande förvaringspåse, ett tiotal scouter hånade mig för att jag var "en 08 för långt ut i skogen..." Jag erbjöd dom 500kr för jobbet, efter en timmer hade alla scouterna svurit högt och lämnat mig utan att ha lyckats.

Blev samma resultat som för dig sen, en fulvikning bara för att få komma hem.
 

iSolen.se

Guest
Nu tror jag jag kommer med årets pinsammaste fråga. :)

Jag köpte en reflexskärm silver/guld diameter 100 cm på Kaffebrus som levererades idag.

Glad i hågen öppnade jag den lilla runda "påsen" och ut sprätte den fina skärmen med en väldig fart!

Så nu är problemet - hur fasen får jag ihop den igen så jag kan stoppa tillbaka den i sitt fodral?

Jag klurade lite men fattade inte alls. Jag försökte böja och bända lite men vågade inte ta i för mycket av rädsla för att knäcka den "ram" som går runt skärmen.

Jag gissar att det är busenkelt - bara man vet hur....

Den ska vikas tre varv? Det är ett klassiskt problem, om den är rund håller jag händerna 120 grader, dvs en tredjedels varv, och vrider i olika riktningar samtidigt som jag blundar. Tittar jag blir jag förvirrad och gör lätt fel. Brukar lämna jobbet till assistenten, alltid kul att se vad som händer.
 
ANNONS