Annons

Analogt, vad ska man köpa.

Produkter
(logga in för att koppla)

Bandyadde

Aktiv medlem
Jag har planer på att ge det analoga fotograferandet en rejäl chans. Vad har ni att föreslå ska jag hålla mig till 35mm eller är det mellanformat som gäller? Jag vill använda kameran inom /utomhus både till porträtt och naturbilder! Jag kommer att lämna in filmerna för scanning till digitalt! Storleken har ingen betydelse utan jag är ute efter att komma in i det lugna eftertänksamma fotograferandet där planering och tålamod är viktigt, Jag har noll koll på vilka märken som är mest prisvärd detsamma gäller format men kvaliteten är viktig! Märken som jag tittat på är Hasselblad 500, Hasselblad Xpan, Mamiya 7 Pentax 67 och 645 och 35 mm utrustningar som Contax, Pentax, Nikon FM. Etc. Etc. Jag har max 10 000 att lägga ut så Leica blir väl diskvalificerad, tyvärr. Vad har ni erfarna filmfotografer för förslag vad ska jag köra på?
 

majortom

Aktiv medlem
Jag har planer på att ge det analoga fotograferandet en rejäl chans. Vad har ni att föreslå ska jag hålla mig till 35mm eller är det mellanformat som gäller? Jag vill använda kameran inom /utomhus både till porträtt och naturbilder! Jag kommer att lämna in filmerna för scanning till digitalt! Storleken har ingen betydelse utan jag är ute efter att komma in i det lugna eftertänksamma fotograferandet där planering och tålamod är viktigt, Jag har noll koll på vilka märken som är mest prisvärd detsamma gäller format men kvaliteten är viktig! Märken som jag tittat på är Hasselblad 500, Hasselblad Xpan, Mamiya 7 Pentax 67 och 645 och 35 mm utrustningar som Contax, Pentax, Nikon FM. Etc. Etc. Jag har max 10 000 att lägga ut så Leica blir väl diskvalificerad, tyvärr. Vad har ni erfarna filmfotografer för förslag vad ska jag köra på?
Eftersom du redan verkar ha både digitala Nikon och Olympusutrustningar, dessutom med några hyfsat bra objektiv, varje fall på Nikonsidan, så skulle jag rekommendera dig att leta efter en Nikon FM2, FM3, F3, F100 eller F5 på begagnatmarknaden. Med F100 och F5 får du professionella kamerahus där du mer en väl känner igen dig från den digitala miljön . En beg F100 eller F5 tror jag nästan du kan få gratis idag, eller i varje fall långt under din budget. Jag skulle leta efter en F100 med tanke på de Nikonobjektiv du har listade på din sida.

Om du vill ha en mellanformatera så går det att få en Hasselblad C500 med ett C80 mm objektiv och A12 magasin i hyfsat skick från ca 3500-4000 kr om du har lite tålamod och tur.

För övrigt behöver en leica inte vara oöverkomlig, hittade denna på tradera

http://www.tradera.com/item/302007/203997764/leicautrustning
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag älskar Mamiyas stora RZ- och RB-system. Utifrån din beskrivning av behov är det det vettigaste jag kan komma på. Jag föredrar det framför Pentax därför att närgränsen blir så mycket bättre med bälgfokuseringen. Tror du får ett fräscht system med ett par objektiv för max 6-7000. Mamiya 7 ärett jättefint system också, men vill du gå nära får du problem.

Pentax 645 hade jag något år. Trevlig kamera, men 6x4,5 är lite för nära småbild tycker jag, och motorframmatning kan kännas lite onödigt. Ändå saknar jag den rätt ofta.
 

apersson850

Aktiv medlem
Rent tekniskt håller jag med om tanken att köpa ett hus som passar till objektiven du har.
Men filosofiskt... Fotografera på film (det är förresten kemisk bildlagring - har inget med analog elektronik att göra) och sen scanna den så slutresultatet blir detsamma? Det förstår jag inte finessen med. Mitt tips är att du köper en rulle svart tejp för tjugo kronor och så tejpar du för displayen på digitalkameran du redan har. Då blir resultatet detsamma, alltså att du inte ser just resultatet förrän du kommer hem. Skillnaden är att du har 9980 kr kvar i plånboken.
Du får gärna skicka hälften som tack för tipset! :)
Jag förstår bättre om du vill göra hela jobbet, för att stå i mörkrummet och se bilden växa fram har ju sin tjusning. Men halvvägs känns bara sämre.
Du får förstås göra precis som du vill - detta var bara min åsikt.
 

vFrost

Aktiv medlem
Rent tekniskt håller jag med om tanken att köpa ett hus som passar till objektiven du har.
Men filosofiskt... Fotografera på film (det är förresten kemisk bildlagring - har inget med analog elektronik att göra) och sen scanna den så slutresultatet blir detsamma? Det förstår jag inte finessen med. Mitt tips är att du köper en rulle svart tejp för tjugo kronor och så tejpar du för displayen på digitalkameran du redan har. Då blir resultatet detsamma, alltså att du inte ser just resultatet förrän du kommer hem. Skillnaden är att du har 9980 kr kvar i plånboken.
Du får gärna skicka hälften som tack för tipset! :)
Jag förstår bättre om du vill göra hela jobbet, för att stå i mörkrummet och se bilden växa fram har ju sin tjusning. Men halvvägs känns bara sämre.
Du får förstås göra precis som du vill - detta var bara min åsikt.
Tycker att det är intressant det du är inne på. Själv gillar jag analogt och då speciellt mellanformat. Jag tycker att analogt ger en helt annan bild än digitalt, även om den är inscannad. Här är ett exempel på en bild som är så där härligt analog i looken. http://www.flickr.com/photos/captmouffette/6461316653/in/faves-44246400@N03/
Men förutom känslan analoga bilder ger så skapar min Mamiya bilder 62 Mpx bildfiler när de är scannade i 3200 dpi. Som du förstår är det ganska dyrt ifall man ska ha ett digitalt bakstycke med samma upplösning. Dock kostar varje bild från min Mamiya 11 kronor styck(!). Bara det gör ju att man blir i princip tvungen att köra digitalt.

Men i slutändan handlar det bara om tycke och smak. Båda formaten har för / nackdelar och det gäller bara att jämföra och se vad som passar en bäst.

För att svara på frågan! Antingen kör du mediumformat som är ganska klumpigt och framför allt dyrt (när bilden ska bli till, inte kamerorna i sig).

Eller så kör du 35mm som är ett smidigare format där du kan ta fler bilder per "magasin" och ofta större objektivutbud. Roligt att du nämner Leica, jag har en till salu inom din prisklass med eller utan objektiv. Kolla in den!

Hoppas jag hjälpte lite grann.
 

MattiasL

Aktiv medlem
De där 11 kronorna per bild kan dock vara väl investerade. Hur rationellt jag än försöker tänka, så kan jag aldrig komma ifrån att det är en annan grej att plåta med dessa jättekameror. Särskilt när det gäller porträtt. Jag har gjort porträttjobb på 6x7 parallellt med en bra digitalkamera, och trots att jag inte har något vettigt skäl till att det är så, så brukar ca åtta av tio bilder sitta, medan det blir mycket att rensa från digitalkameran. Naturligtvis kan jag sätta en snabb porträttplåtning på några få digitala knäpp också om det kniper, men koncentrationen och högtidligheten när det tar en stund och innebär ett visst mått av osäkerhet lägger trots allt till en viss magi.
 

apersson850

Aktiv medlem
Fotografera på film, vad ska man köpa

Fina bilder, men inte ser jag något speciellt "filmiskt" i dem.

Att man kanske skärper till sig mer när man inte kan kolla resultatet bums, det kan jag tänka mig, men det felet (eller begränsningen ska man kanske säga) ligger inte i utrustningen, utan i fotografens skalle. Vore ju smidigt om man kunde rätta till sin knäppa skalle genom att skaffa lite annorlunda prylar, men jag tror inte på den tanken. Och i så fall kan man använda tejpmetoden jag föreslog.
Om det är kostnaden som skapar tillnyktringen går det ju an att skänka elva kronor till Barncancerfonden varje gång man trycker på knappen. Känns för mig mer meningsfullt.

Att man kan scanna en stor bild och få en förskräcklig massa pixlar förstår jag, fast personligen har jag ingen nytta av alla dem. Men det kan ju vara olika.

Som sagt, fotografera gärna med film, fast jag hade i alla fall tagit ytterligare en funderare på vad det är jag vill uppnå i så fall.
 

Fatherof4

Aktiv medlem
Jag har planer på att ge det analoga fotograferandet en rejäl chans. Vad har ni att föreslå ska jag hålla mig till 35mm eller är det mellanformat som gäller? Jag vill använda kameran inom /utomhus både till porträtt och naturbilder! Jag kommer att lämna in filmerna för scanning till digitalt! Storleken har ingen betydelse utan jag är ute efter att komma in i det lugna eftertänksamma fotograferandet där planering och tålamod är viktigt, Jag har noll koll på vilka märken som är mest prisvärd detsamma gäller format men kvaliteten är viktig! Märken som jag tittat på är Hasselblad 500, Hasselblad Xpan, Mamiya 7 Pentax 67 och 645 och 35 mm utrustningar som Contax, Pentax, Nikon FM. Etc. Etc. Jag har max 10 000 att lägga ut så Leica blir väl diskvalificerad, tyvärr. Vad har ni erfarna filmfotografer för förslag vad ska jag köra på?
Att fotografera analogt 2014 går inte att försvara med rationella argument. Jag gör det ibland för att jag gillar det, på samma sätt som att jag tänder en brasa i öppna spisen ibland, istället för att justera termostaten via appen i telefonen. Eller grillar ute. Däremot tror jag inte att du behöver lägga ner så mycket pengar på kameror i steg ett, om du inte just vill samla på kameror. Jag har köpt en Fuji GW 690 för 1800:- en Yashica 124 G för 700:- samt en Yashica Electro 35 för 800:-. Tre fina kameror som tar bra bilder men som inte kostade särskilt mycket. Ingen av dessa har dock utbytbara objektiv, men det var inget jag ville ha. Det har jag till min DSLR.
Lycka till!
 

Bandyadde

Aktiv medlem
Fina bilder, men inte ser jag något speciellt "filmiskt" i dem.

Att man kanske skärper till sig mer när man inte kan kolla resultatet bums, det kan jag tänka mig, men det felet (eller begränsningen ska man kanske säga) ligger inte i utrustningen, utan i fotografens skalle. Vore ju smidigt om man kunde rätta till sin knäppa skalle genom att skaffa lite annorlunda prylar, men jag tror inte på den tanken. Och i så fall kan man använda tejpmetoden jag föreslog.
Om det är kostnaden som skapar tillnyktringen går det ju an att skänka elva kronor till Barncancerfonden varje gång man trycker på knappen. Känns för mig mer meningsfullt.

Att man kan scanna en stor bild och få en förskräcklig massa pixlar förstår jag, fast personligen har jag ingen nytta av alla dem. Men det kan ju vara olika.

Som sagt, fotografera gärna med film, fast jag hade i alla fall tagit ytterligare en funderare på vad det är jag vill uppnå i så fall.
Jag kommer inte att göra mig av med mina digitala utrustningar jag är allt för beroende av dom och älskar att fota fåglar och djur med långa telen och snabba kameror. Det är inte det jag är ute efter. Jag älskar fotografering och vill lära mig allt från grunden, gärna själv genom att prova mig fram. Jag kommer förmodligen också testa egen framkallning i framtiden. Jag är nog intresserad av kameror på samma sätt som bilentusiasterna är i sina 60-tals bilar. Sen tycker åtminstone jag att det finns en speciell "filmkänsla" som gör bilden mer intressant, kan inte sätta fingret på det men jag älskar att titta på analoga bilder. Att jag ska scanna in dom är väl iofs ett modernt beteende då dom flesta bilder ses och delas på internet idag men den analoga känslan tycker jag ändå finns kvar. Sen är gamla kameror i sig mycket vackrare - min mening!
 

Rikard_L

Aktiv medlem
Några förslag.
35mm

  • Nikon FM2 - SLR. Manuell fokus. Liten och förhållandevis lätt, samt riktigt robust. Har en sådan själv.

  • Nikon F100 - SLR. Autofokus. Fungerar ungefär som en modern DSLR och du kan använda dina G-objektiv.

  • Leica M6 - Mätsökare. Manuell fokus. Vet inte hur många gånger jag suktat efter en sådan och varit nära att köpa. Men, varje gång har jag lyckats övertyga mig själv om att min Nikon FM2 är mer flexibel och användbar för den fotografering jag pysslar med.

  • Contax G2 - Mätsökare. Autofokus. Liten och lätt (ungefär som FM2) samt grymma objektiv.

  • Contax T2/T3, Ricoh GR1, Rollei AFM 35/Fuji Klasse, Leica Minilux - Kompakter som är populära (och inte jättebilliga). En annan populär, men billigare, kompakt är Olympus Mju II.
Mellanformat

  • Mamiya 6 eller 7 - Mätsökare. Manuell fokus. Verkligen lätt och smidig med fantastisk optik. Har nyligen införskaffat en Mamiya 7ii själv. En 7a kan du nog hitta inom budget.

  • Hasselblad 500 serien - SLR. Manuell fokus. Som redan skrivits kan man ha tur och hitta en relativt billigt.

  • Holga 120 - Mätsökare (typ). Billig så kallad "leksakskamera". Ha en själv och jag gillar den mycket.

  • Contax 645 - SLR. Autofokus. 80mm f/2.0 från Zeiss är nog den största anledningen till att den här kameran är så populär som den är. Förmodligen utanför din budget.


Lite inspiration. Några duktiga fotografer som i huvudsak fotar med film:
 

Bandyadde

Aktiv medlem
Några förslag.
35mm

  • Nikon FM2 - SLR. Manuell fokus. Liten och förhållandevis lätt, samt riktigt robust. Har en sådan själv.

  • Nikon F100 - SLR. Autofokus. Fungerar ungefär som en modern DSLR och du kan använda dina G-objektiv.

  • Leica M6 - Mätsökare. Manuell fokus. Vet inte hur många gånger jag suktat efter en sådan och varit nära att köpa. Men, varje gång har jag lyckats övertyga mig själv om att min Nikon FM2 är mer flexibel och användbar för den fotografering jag pysslar med.

  • Contax G2 - Mätsökare. Autofokus. Liten och lätt (ungefär som FM2) samt grymma objektiv.

  • Contax T2/T3, Ricoh GR1, Rollei AFM 35/Fuji Klasse, Leica Minilux - Kompakter som är populära (och inte jättebilliga). En annan populär, men billigare, kompakt är Olympus Mju II.
Mellanformat

  • Mamiya 6 eller 7 - Mätsökare. Manuell fokus. Verkligen lätt och smidig med fantastisk optik. Har nyligen införskaffat en Mamiya 7ii själv. En 7a kan du nog hitta inom budget.

  • Hasselblad 500 serien - SLR. Manuell fokus. Som redan skrivits kan man ha tur och hitta en relativt billigt.

  • Holga 120 - Mätsökare (typ). Billig så kallad "leksakskamera". Ha en själv och jag gillar den mycket.

  • Contax 645 - SLR. Autofokus. 80mm f/2.0 från Zeiss är nog den största anledningen till att den här kameran är så populär som den är. Förmodligen utanför din budget.


Lite inspiration. Några duktiga fotografer som i huvudsak fotar med film:
Tack för dina tips du har gett mig massor av inspiration och jag kommer plöja genom alla länkar, perfekt:) Jag lutar lite åt att prova Contax då Zeiss gluggarna med adapter ska fungera väldigt bra på min EM-1a dessutom (två flugor i en smäll) men samtidigt så är jag nyfiken på fullformat. Hoppas länkarna kan hjälpa mig till beslut!!
 

Bandyadde

Aktiv medlem
Några förslag.
35mm

  • Nikon FM2 - SLR. Manuell fokus. Liten och förhållandevis lätt, samt riktigt robust. Har en sådan själv.

  • Nikon F100 - SLR. Autofokus. Fungerar ungefär som en modern DSLR och du kan använda dina G-objektiv.

  • Leica M6 - Mätsökare. Manuell fokus. Vet inte hur många gånger jag suktat efter en sådan och varit nära att köpa. Men, varje gång har jag lyckats övertyga mig själv om att min Nikon FM2 är mer flexibel och användbar för den fotografering jag pysslar med.

  • Contax G2 - Mätsökare. Autofokus. Liten och lätt (ungefär som FM2) samt grymma objektiv.

  • Contax T2/T3, Ricoh GR1, Rollei AFM 35/Fuji Klasse, Leica Minilux - Kompakter som är populära (och inte jättebilliga). En annan populär, men billigare, kompakt är Olympus Mju II.
Mellanformat

  • Mamiya 6 eller 7 - Mätsökare. Manuell fokus. Verkligen lätt och smidig med fantastisk optik. Har nyligen införskaffat en Mamiya 7ii själv. En 7a kan du nog hitta inom budget.

  • Hasselblad 500 serien - SLR. Manuell fokus. Som redan skrivits kan man ha tur och hitta en relativt billigt.

  • Holga 120 - Mätsökare (typ). Billig så kallad "leksakskamera". Ha en själv och jag gillar den mycket.

  • Contax 645 - SLR. Autofokus. 80mm f/2.0 från Zeiss är nog den största anledningen till att den här kameran är så populär som den är. Förmodligen utanför din budget.


Lite inspiration. Några duktiga fotografer som i huvudsak fotar med film:
Tack för dina tips du har gett mig massor av inspiration och jag kommer plöja genom alla länkar, perfekt:) Jag lutar lite åt att prova Contax då Zeiss gluggarna med adapter ska fungera väldigt bra på min EM-1a dessutom (två flugor i en smäll) men samtidigt så är jag nyfiken på fullformat. Hoppas länkarna kan hjälpa mig till beslut!!
 

Bandyadde

Aktiv medlem
Tack för dina tips du har gett mig massor av inspiration och jag kommer plöja genom alla länkar, perfekt:) Jag lutar lite åt att prova Contax då Zeiss gluggarna med adapter ska fungera väldigt bra på min EM-1a dessutom (två flugor i en smäll) men samtidigt så är jag nyfiken på fullformat. Hoppas länkarna kan hjälpa mig till beslut!!
Och jag menade naturligtvis mellanformat och inte fullformat:s
 

Rikard_L

Aktiv medlem
Tack för dina tips du har gett mig massor av inspiration och jag kommer plöja genom alla länkar, perfekt:) Jag lutar lite åt att prova Contax då Zeiss gluggarna med adapter ska fungera väldigt bra på min EM-1a dessutom (två flugor i en smäll) men samtidigt så är jag nyfiken på fullformat. Hoppas länkarna kan hjälpa mig till beslut!!
Contax G2 är nog det jag själv skulle valt för 35mm, om det inte var så att jag snöade in på mekaniska, manuella kameror :) Verkar vara ett grymt smidigt system, med fantastisk optik.
 
ANNONS