Annons

Bästa framkallningsfilmen

Produkter
(logga in för att koppla)

_night_

Medlem
Hejsan!

Jag ska börja framkalla själv (andra gånger jag framkallar). Jag undrar vilken den bästa och lättaste s/v filmen är för sånt?

Tacksam för svar :)
 

D76

Aktiv medlem
Kodak Tri-X 400 är en odödlig klassiker som brukar rekommenderas av de flesta. Kostar mellan 25-30kr. Ganska tålig mot felexponering/framkallning. Går också att framkalla upp till iaf 1600 utan några större problem.

//David
 

D76

Aktiv medlem
Inga filmer är svåra ;) följ bara tider och temperaturer noga så kommer du få fina negativ. T-max 100 är en riktigt fin film. Framkallningstiderna brukar stå på insidan av kartongen.

//David
 

J. Patric

Aktiv medlem
Var nogrann med framkallningstiden med Tmax, och agitera inte mer än 3-5 dosvändningar per halvminut. Om man "tar lite till för säkerhets skull" så får man lätt för hög kontrast med Tmax och svårkopierade negativ.
 

Graal

Avslutat medlemskap
T-Max 100 tror jag är ett bra val eftersom filmen är av separationskategori II, dvs att den ger medelkontrast i detaljer över hela gråskalan. Valet av fotopapper spelar då inte så stor roll. Tri-X däremot separerar bättre i skuggor än i ljusa partier (separationskategori I) och då kan valet av fotopapperstyp spela en större roll. När du kopierar Tri-X på fotopapper/filterkombination av skuggseparerande typ ger det extremt bra kontrast i skuggor och mellandagrar medan de ljusare partierna blir kontrastlösa och "platta". Detta kan vara till fördel ibland men ofta blir resultatet inte så bra. Kopierar du samma Tri-X-negativ på ett papper/filterkombination som separerar de ljusa delarna bra så brukar resultatet bli av annan karaktär och ofta bättre.
T-Max kräver precis som alla filmer noggrannhet i tider och temp, agitering men kanske är den lite mera känslig för fel än traditionella filmer.
 
ANNONS