Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny huvudrubrik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne B

Aktiv medlem
Frågan har varit uppe förut, men jag tar den igen. Skall vi fortsätta så här med alla frågor av nybörjarkarraktär som dessutom upprepar sig gång efter gång. Missförstå mig inte nu, jag menar inte att man inte får fråga, tvärt om det är bara bra att man gör detta. Men för oss som fotat en längre tid och kanske varit med några år börjar det kännas lite uttjatat med alla inlägg typ "vilket objektiv skall jag ha till min D40" eller om VR behövs eller inte. Åter, jag är inte emot att sådana frågor dryftas om och om igen, men skulle man inte kunna tänka sig att starta en slags avdelning där mer avancerde frågor kunde dryftas. Där de av oss som vanligen brukar återkomma med egna tester och slutsatser kunde få diskutera detta bland meningsfränder. Jag tycker det skulle vara ett lyft att på detta sätt låta även de av oss som har kommit lite längre inom vår hobby eller rent av yrke känna att man har ett media som känns meningsfullt och utvecklande. Vad tycker ni?
Mvh
JB
 

keckax

Aktiv medlem
Vad skulle vitsen vara? Man behöver väl bara läsa i de trådar som känns intressanta och låta resten vara. Många trådar innehåller ju dessutom mängder av nyttigheter även för mer avancerade fotografer trots att de startades med en nybörjarfråga av en vetgirig novis.

/K
 

Janne B

Aktiv medlem
Därför att då behöver inte trådarna "spåra ur" och till slut handla om ett eller annat intressant inslag, detta efter kanske 3 för många ointressanta sidor.
JB
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Vad skulle vitsen vara?
Jag kan på sätt och vis hålla med Jan B, av den anledningen att själv tittar jag nästan uteslutande på de senaste diskussionsinläggen som visas på förstasidan. Det blir helt enkelt inte så att man väljer att visa alla nya diskussioner för att se om det finns något mer intressant, förutom när man söker svar på en specifik fråga och då gör man ju en sökning oavsett.

Så en lista på förstasidan som visar "nybörjarfrågor" resp. "fortsättningsfrågor" hade gjort att man sett nya diskussioner bättre. Problemet blir ju att man missar att hjälpa en del nybörjare då man inte orkar ge samma svar för 93 gången, utan bara läser "fortsättningstrådarna".

Vet faktiskt inte hur man skall lösa detta.
 

ND300

Avslutat medlemskap
Jag har varit medlem här nu ett tag och ännu inte riktigt börjat med mina nybörjarfrågor. Det lär komma för eller senare och lärt mig en del gällande kameran på egenhand, både lite avancerat samt med enklare inställningar men känner att jag fortfarande saknar grunderna och mest tagit genvägar och inte riktigt tagit mig tid ordentligt. Jag antar allt blir mer aktuellt när nästa resa närmar sig då man fotar mest. Jag vet inte när jag ska börja ta tag mina nybörjarfrågor.

Hur vet en nybörjare om nåt är en nybörjarfråga? Nybörjarfråga kan det vara för en del medans samma fråga rätt avancerat för någon annan?
 

Janne B

Aktiv medlem
Regel 1. Förstår man inte själv att en fråga man ställer är en nybörjarfråga så är det en nybörjarfråga.
Regel 2. Är man nybörjare så har man massor av spännande saker att upptäcka varför man å det bestämdaste rekommenderas att ställa en fråga enligt regel 1.

Tips två, om jag nu får vara liter rolig, instruktionsboken har massor av tips och information, en källa verkligen ösa ur;-)
JB
 

ND300

Avslutat medlemskap
Regel 1. Förstår man inte själv att en fråga man ställer är en nybörjarfråga så är det en nybörjarfråga.
Regel 2. Är man nybörjare så har man massor av spännande saker att upptäcka varför man å det bestämdaste rekommenderas att ställa en fråga enligt regel 1.

Då var saken/tråden rätt snabbt avklarad :p
 

dumbo

Aktiv medlem
Det är väl en lysande idé! Ett eget forum "För oss som är lite bättre än er andra" där det startas en ny tråd vad 3:e månad.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Nja, jag håller med fast jag har en lite annan idé också.

Varför inte sätta ihop en nybörjartråd klistrad högst upp där det står lite generella råd om kameror, länkar till guider och en uppmaning om att söka och läsa i forumet innan man skapar en egen tråd om ett ämne. Jag var med på ett cykelforum en gång, där hade vi samma typ av frågor som här men efter att vi skrev en sån nybörjartråd blev iallafall kvalitén på frågorna bättre :)

Hur viktigt det än är och hur gärna jag än hjälper till känns det inte alltid så produktivt att behöva svara på vilket 70-300 som är bäst och om man ska välja D3100 eller D5000 var tredje dag. Infon finns ju i hur många upplagor som helst vid det här laget.
 

Janne B

Aktiv medlem
Det är exakt det du säger jag vill komma åt. Frågan är naturligtvis känslig eftersom man inte vill trampa folk på tårna som kanske är nybörjare och känner ett motstånd mot att fråga. Någon form av "växling" till befintliga trådar, ex att moderatorn flyttar över frågan till en av många som avhandlat ex om jag skall ha vr eller inte på mitt kitobjektiv. Problemet är också att det faktiskt mitt i en sådan som synes tröstlös tråd plötsligt kan dyka upp någon som kanske hänvisar till någon annan tråd på en annan site vilket man inte vill missa. Risken är annars att ett sånt här mycket informativt och intressant forum slås sönder av all för många nybörjarfrågor som återkommer gång efter gång.
JB
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Dagens system med t.ex. tråden om sensorrengöring är ju helt vansinnig. Att någon skapar en tråd där han frågar något om sensorrengöring och så flyttar mod in den frågan i tråden som redan avhandlat frågan 100 gånger.

Den tråden borde rensas helt från ovidkommande inlägg, sedan borde man länka till den tråden i ett inlägg nästa gång någon startar en tråd om ämnet. Finns det ytterligare frågor kan man ta dem i den nya tråden så att den gamla tråden kan hållas fri från upprepningar och annat och dessutom såpass kort att det går att läsa igenom alla tips i den.
 

Nitobert

Aktiv medlem
jag håller helt med trådskaparen, jag har önskade för ett tag sedan en funktion dä rjag kan blockera vissa forum, tex. köpråd då det är evinnerligt irriterande med en miljon trådar av typen "vilket objektiv ska jag köpa"
jo, jag vet att jag ju kan välja att inte läsa dom och det gör jag, men när jag trycker på nya inlägg vill jag slippa se dom, det är lite för mycket...
 

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har skrivit en liten artikel om att välja första systemkameran som jag brukar länka till, kan inte några andra ta varsin av de andra vanligaste frågorna, så kan vi snabbt länka iväg till vettiga svar?

Per.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Ett stort problem i detta forum är att trådar aldrig låses när originalfrågan väl är besvarad och diskussionen inte längre handlar om den.
 

dumbo

Aktiv medlem
Ett stort problem i detta forum är att trådar aldrig låses när originalfrågan väl är besvarad och diskussionen inte längre handlar om den.
Varför är det ett problem?

Eller svarar du bara på direkta frågor när du prata med folk annars?

- Fint väder vi har fått.
- Jo....
*tystnad*
- Vad jobbar du med?
- Jag är marinolog.
*tystnad*
osv osv

Det måste bli rungans trevliga fester om du är arrangör...
"Ap ap ap! Nu har han faktiskt svarat på din fråga, så nu får du hålla tyst!"
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Varför är det ett problem?
För att alldeles för många trådar glider iväg helt off-topic och trådskaparens ämne hamnar i skymundan. Det finns inget positivt med en 10+ sidor lång tråd vars innehåll inte har ett dugg med det första inlägget att göra.

Sen vet jag inte riktigt varför du jämför ett diskussionsforum med en fest...jag ser verkligen inte likheten...men, men.
 

PMD

Aktiv medlem
Problemet är inte att det uppstår sidodiskussioner i en tråd. Sånt är bara bra!

Problemet är att det inte går att göra egna trådar av sidodiskussionerna när dessa börjar förtjäna egna trådar.
 

dumbo

Aktiv medlem
För att alldeles för många trådar glider iväg helt off-topic och trådskaparens ämne hamnar i skymundan. Det finns inget positivt med en 10+ sidor lång tråd vars innehåll inte har ett dugg med det första inlägget att göra.

Sen vet jag inte riktigt varför du jämför ett diskussionsforum med en fest...jag ser verkligen inte likheten...men, men.
Om det ska bli en diskussion så vill det nog till lite mer än en fråga och ett svar på densamma. På ett diskussionsforum diskuterar man. Det innebär att någon ställer en fråga, eller kommer med ett påstående och sedan replikerar en eller flera individer på detta och får sedan i sin tur svar på det de skrivit genom att nån annan kommer med en tredje infallsvinkel osv osv.
Om den som startat tråden (eller någon annan) har en följdfråga till det svar denna fått, ska han/hon då starta en ny tråd istället för att ställa denna fråga i samma tråd? Du tycker förmodligen att man ska starta en ny tråd eftersom att tråden helt plötsligt börjar handla om något annat (hemska tanke).

När den inledande frågan väl är besvarad ser jag inget som helst problem med att man diskuterar ett sidospår som till slut handlar om att de rosa elefanterna inte borde vara bofasta på månen. Trådstartaren har fått svar (som finns på första eller kanske andra sidan) på sin fråga och resterade som deltagit har fått ut något av resten och alla är nöjda och glada, utom du som tvingat dig att läsa igenom hela tråden trots att de sista 8 sidorna handlar om något du inte är intresserad av.
På vilket sätt kommer originalfrågan i skymundan? Originalfrågan och dess svar finns i början av tråden och det är där man börjar läsa. Eller läser du sista inlägget först och jobbar dig bakåt? Isf kan jag förstå att det blir jobbigt.
 
Senast ändrad:
ANNONS