Annons

Nytt Sigma 35/1,4 gnisslar vid fokusering

Produkter
(logga in för att koppla)

cle

Aktiv medlem
Fick hem mitt efterlängtade Sigma AF 35/1.4 DG HSM igår, monterade det genast på kameran och började testa det. Jag märkte nästan direkt att det var något som inte lät riktigt rätt. Det gnisslar nämligen en del när den fokuserar.

Jag bifogar en länk där jag har filmat hur det låter:
http://www.youtube.com/watch?v=6aSaQu8MfaQ

Jag mailade till Tura och bifogade länken här, fick till svar att det inte var så "farligt" och att jag ska köra på några dagar och se om det ger med sig. Så det är väl bara att göra så och hoppas att det "går över". Känns dock lite surt att man får hem ett sprillans nytt objektiv som gnisslar.

Är det vanligt att det kan gnissla i början om det är ett nytt objektiv?
 

Benjamin_widlund

Aktiv medlem
Fick hem mitt efterlängtade Sigma AF 35/1.4 DG HSM igår, monterade det genast på kameran och började testa det. Jag märkte nästan direkt att det var något som inte lät riktigt rätt. Det gnisslar nämligen en del när den fokuserar.

Jag bifogar en länk där jag har filmat hur det låter:
http://www.youtube.com/watch?v=6aSaQu8MfaQ

Jag mailade till Tura och bifogade länken här, fick till svar att det inte var så "farligt" och att jag ska köra på några dagar och se om det ger med sig. Så det är väl bara att göra så och hoppas att det "går över". Känns dock lite surt att man får hem ett sprillans nytt objektiv som gnisslar.

Är det vanligt att det kan gnissla i början om det är ett nytt objektiv?
Jag tycker det verkar skandal! Skulle ALDRIG acceptera att ett nytt objektiv lät så, inte ens ett beg.!
 

Snapphane

Aktiv medlem
Tänker man mekaniskt, så kan man behöva "köra in det" så att ev smörjmedel får sprida sig jämt. Men det känns lite som att de borde ha fixat det i fabrik...
 

unoengborg

Aktiv medlem
Det där låter faktiskt inte alls bra. Jag hade nog försökt stå på mig och fått det bytt om jag hade varit du. Det har kanske inte så stor betydelse i praktiken om du inte filmar, men skulle du vilja sälja objektivet kommer den tilltänkte köparen att undra vad det varit med om, och antingen avstå från köp eller pruta ned priset.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Det där låter inte optimalt. Låter som gängor är osmörjda nånstans. Har du otur skär det sig och det blir mycket värre. Troligen en produktionsmiss. Jag tror sigma fixar det utan knussel. Har hört en del gott om sigmas service sedan tidigare.
Dock kan du göra som föreslaget. Kör någon vecka och se vad som händer.
 

knobloch

Aktiv medlem
Om du har skickat efter objektivet så har du väl öppet köp.
Skicka tillbaks objektivet i så fall.
Precis. Utnyttja din 14-dagars ångerrätt vid telefon/internet-köp. Då behöver du ju inte ens ange orsaken till att du vill returnera. I alla fall om du beställt från ett svenskt företag, annars vet jag inte vad som gäller.
 

cle

Aktiv medlem
Tack för eran input. Vet inte riktigt vilken väg jag ska gå. Har köpt objektivet via dustinhome.se. Men tyvärr är beräknad leverans på objektivet den 28:e maj hos dem just nu, så jag kan ju returnera bara och vänta på nästa leverans (antar att det är så det blir?).

Kan det gå snabbare om man pratar direkt med Tura? Det vill säga om de går med på att den bör servas/bytas ut.

Jag tycker även att autofokusen i sig känns lite slö, men det kanske bara är inbillning med tanke på att man funderar på varför den gnisslar eller något sådant. Om ni spolar fram till ca 55s in i klippet jag länkade så tycker jag att autofokusen går snabbare ibland.
 

knobloch

Aktiv medlem
Tack för eran input. Vet inte riktigt vilken väg jag ska gå. Har köpt objektivet via dustinhome.se. Men tyvärr är beräknad leverans på objektivet den 28:e maj hos dem just nu, så jag kan ju returnera bara och vänta på nästa leverans (antar att det är så det blir?).

Kan det gå snabbare om man pratar direkt med Tura? Det vill säga om de går med på att den bör servas/bytas ut.

Jag tycker även att autofokusen i sig känns lite slö, men det kanske bara är inbillning med tanke på att man funderar på varför den gnisslar eller något sådant. Om ni spolar fram till ca 55s in i klippet jag länkade så tycker jag att autofokusen går snabbare ibland.
Här är ett klipp på youtube på, vad jag antar, är normalt fungerande AF-hastighet: http://m.youtube.com/watch?v=YaFPtxo0RRU
 

148637

Avslutat medlemskap
Ångerrätten kontra reklamation

Efter att ha varit in på konsumentverket och läst på om ångerrätten så tycker inte jag att du skall försöka använda dig av den utan jag tycker att du skall reklamera direkt och kräva avhjälpande av felet.
Vid ångerrätt så skall varan skickas i retur i "väsentligt oförändrat skick". Här ha du en vara som inte fungerar som den skall. Du kan ha otur och bli beskylld för att själva ha förorsakat detta fel.
Reklamerar du så gäller att alla fel som upptäcks inom de första sex månaderna är "ursprungliga".
För mig är valet enkelt. Kontakta butiken och förklara att du vill ha felet avhjälpt, samt att de skall skicka dig returhandlingar för att skicka in objektivet.
Lycka till!
 

cle

Aktiv medlem
Efter att ha varit in på konsumentverket och läst på om ångerrätten så tycker inte jag att du skall försöka använda dig av den utan jag tycker att du skall reklamera direkt och kräva avhjälpande av felet.
Vid ångerrätt så skall varan skickas i retur i "väsentligt oförändrat skick". Här ha du en vara som inte fungerar som den skall. Du kan ha otur och bli beskylld för att själva ha förorsakat detta fel.
Reklamerar du så gäller att alla fel som upptäcks inom de första sex månaderna är "ursprungliga".
För mig är valet enkelt. Kontakta butiken och förklara att du vill ha felet avhjälpt, samt att de skall skicka dig returhandlingar för att skicka in objektivet.
Lycka till!
Tack för infon. Det blev återköp direkt och lade en ny beställning hos Cyberphoto istället som hade det i lager (plus att de var schyssta och kunde matcha priset!).
 

flossy666

Aktiv medlem
Tack för infon. Det blev återköp direkt och lade en ny beställning hos Cyberphoto istället som hade det i lager (plus att de var schyssta och kunde matcha priset!).
Bra val. Jävligt fult av första leverantören att be dig "köra på" ett tag. Låter som ett trick dom tar till för att slippa reklamation eller liknande.
Tacka vet jag Cyberfoto. Godis!
 

cle

Aktiv medlem
Bra val. Jävligt fult av första leverantören att be dig "köra på" ett tag. Låter som ett trick dom tar till för att slippa reklamation eller liknande.
Tacka vet jag Cyberfoto. Godis!
Cyberphoto alla dagar i veckan, även om det är några hundralappar dyrare ibland. I detta fall var det dock 1300kr billigare hos dustinhome.se vid beställningstillfälle, då fick ekonomin styra istället ;)

(Måste bara stryka under att det inte var dustinhome som tyckte att jag skulle köra på ett tag, utan det var Sigmas kundservice i Sverige. Dustinhome tog emot mitt ärende väldigt bra!)
 
ANNONS