Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överdrivna färger vid utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

stefohl

Aktiv medlem
Om jag visste hur man skulle göra så skulle jag väl inte skriva här? Eller hur?
Det är väl det forumet är till för? Eller?

Så svar på hur man gör är ju det jag eftersöker! Jag har Mac OS X 10.9, dvs Mavericks OS.

När man försöker hitta något om hur man ska tänka så kommer man hela tiden tillbaka till att man behöver kalibrera. Och nu har jag lärt mig att det kräver en speciell pryl. Vilket jag tycker, som den glada amatör jag är, är onödigt. Inte desto mindre vill jag ju försöka få bättre utskrifter.
Jo, jag förstod det, men det var därför jag behövde ställa lite kompletterande frågor. Och du hade en Canon-skrivare och skriver ut via Lightroom.? Du börjar med att ställa in den skrivarprofil som gäller för din skrivare och ditt papper i utskriftsmodulen. Skrolla längst ner och du hittar delen för färghantering. Det är där du väljer din profil.

Om du inte hittar det papper som du använder så välj »Annan« och välj rätt profil från den dialogruta som då öppnas. Om du använder ett papper från någon annan tillverkare så kan du ta hem en profil från den papperstillverkaren i de allra flesta fall. När du tagit hem profilen från tillverkarens hemsida måste du lägga till den i rätt mapp. På Mac är det i Bibliotek > ColorSync > Profiles som är rätt mapp.

Undvik läget »Hanteras via skrivaren«. När du sedan klickår på Skrivare... öppnas skrivardrivrutinen. Där kommer färghanteringen vara avaktiverat på en Mac, men du måste välja rätt medieinställning, alltså rätt papperstyp.
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Jo, jag förstod det, men det var därför jag behövde ställa lite kompletterande frågor. Och du hade en Canon-skrivare och skriver ut via Lightroom.? Du börjar med att ställa in den skrivarprofil som gäller för din skrivare och ditt papper i utskriftsmodulen. Skrolla längst ner och du hittar delen för färghantering. Det är där du väljer din profil.

Om du inte hittar det papper som du använder så välj »Annan« och välj rätt profil från den dialogruta som då öppnas. Om du använder ett papper från någon annan tillverkare så kan du ta hem en profil från den papperstillverkaren i de allra flesta fall. När du tagit hem profilen från tillverkarens hemsida måste du lägga till den i rätt mapp. På Mac är det i Bibliotek > ColorSync > Profiles som är rätt mapp.

Undvik läget »Hanteras via skrivaren«. När du sedan klickår på Skrivare... öppnas skrivardrivrutinen. Där kommer färghanteringen vara avaktiverat på en Mac, men du måste välja rätt medieinställning, alltså rätt papperstyp.
Tack för uttömmande svar! Ska göra nya försök och försöka få till det bättre. Sparar kvar inlägget så jag snabbt kan hitta det när det blir dags nästa gång.
 

Stinanylén

Aktiv medlem
Jo, jag förstod det, men det var därför jag behövde ställa lite kompletterande frågor. Och du hade en Canon-skrivare och skriver ut via Lightroom.? Du börjar med att ställa in den skrivarprofil som gäller för din skrivare och ditt papper i utskriftsmodulen. Skrolla längst ner och du hittar delen för färghantering. Det är där du väljer din profil.

Om du inte hittar det papper som du använder så välj »Annan« och välj rätt profil från den dialogruta som då öppnas. Om du använder ett papper från någon annan tillverkare så kan du ta hem en profil från den papperstillverkaren i de allra flesta fall. När du tagit hem profilen från tillverkarens hemsida måste du lägga till den i rätt mapp. På Mac är det i Bibliotek > ColorSync > Profiles som är rätt mapp.

Undvik läget »Hanteras via skrivaren«. När du sedan klickår på Skrivare... öppnas skrivardrivrutinen. Där kommer färghanteringen vara avaktiverat på en Mac, men du måste välja rätt medieinställning, alltså rätt papperstyp.
Nu är jag som startade tråden tillbaka och vill gärna ställa några följdfrågor till de svar Annika fick.
Du skriver att man ska ställa in skrivarprofilen och pappret i utskriftsmodulen. Pappret har jag fattat, men skrivarprofilen? Jag ser inget alternativ för detta. Är det inte redan gjort?
Sedan undrar jag också över hur jag ska avaktivera färghanteringen. i dialogrutan kan man välja mellan färgkontroller, photoenhance samt ICM. Men hur avaktivera? Och hur annars välja mellan dessa? Jag har hittills haft PhotoEnhance påslagen. Jag skriver ut från en PC och har en Epson XP-750.
Stort tack om du orkar plocka upp denna tråd igen!
 

AFJ

Aktiv medlem
I inlägg nr 12 har du två skärmdumpar. En från Lighroom en från skrivaren drivrutin.

Skirvaren är visserligen en Canon men du borde ha en liknande inställning i Epson-skrivaren.
 

Stinanylén

Aktiv medlem
I inlägg nr 12 har du två skärmdumpar. En från Lighroom en från skrivaren drivrutin.

Skirvaren är visserligen en Canon men du borde ha en liknande inställning i Epson-skrivaren.
Nej, jag kan inte hitta att det ser likadant ut. Istället för Färgjustering/Matchning som trådens bilder visar hittar jag nämligen bara en ruta med namnet Färghantering, och så de tre val jag beskrev ovan. Just Photoenhance finns längre ner en möjlighet att klicka ur, och det har jag gjort. Är problemet löst i och med detta, kanske? Dock blir då automatiskt Färgkontroller markerat som val istället.
 

Stinanylén

Aktiv medlem
Nej, jag kan inte hitta att det ser likadant ut. Istället för Färgjustering/Matchning som trådens bilder visar hittar jag nämligen bara en ruta med namnet Färghantering, och så de tre val jag beskrev ovan. Just Photoenhance finns längre ner en möjlighet att klicka ur, och det har jag gjort. Är problemet löst i och med detta, kanske? Dock blir då automatiskt Färgkontroller markerat som val istället.
Nej nu hittade jag nog rätt - om man klickar ur ICM kan man få möjlighet att välja bort Färgjustering. Nu blir det spännande.
 

Stinanylén

Aktiv medlem
Har du testat? Blev det bra nu?
Vågar knappt svara för jag känner mig så bortkommen så fort jag ens tittar på skrivaren. Först blev det mycket bättre, färgbilderna är inga problem, men jag har fortfarande svårt att få till det svartvita. Jag prövar mig fram... (Det som retar mig är att jag inte förstår vad jag gör elelr inte gör jämfört med tidigare- Har inte haft problemen förut trots att jag givetvis inte begrep mig på utskrifternas ädla konst då heller. Man vill ju gärna fatta när man gör extra fel.)
 
ANNONS