Annons

Voigtländer 15-FE, skum prissättning i Sverige

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Keys

Aktiv medlem
Hej,

Som jag ser det finns det bara en återförsäljare i Sverige av detta objektiv, och priset är satt till 10.600kr. Voigtländers 10mm objektiv är satt till 14.000kr.

Men om jag köper dessa objektiv direkt från Tyskland (tex foto-mundus.de), så ligger priset på 790EUR (ca 7400kr) för 15mm, respektive 1089EUR (10.000kr) för 10mm varianten. Eventuell frakt tillkommer väl på detta.

Vad är det som gör att den svenska återförsäljaren lägger på 40-50% i Sverige?

Tittar jag på andra objektiv, jämförde med (batis 18mm och loxia 21mm) så förekommer inte det påslaget, utan oftast ligger svenska prissättningen på Euro-priset gånger 10 (ungefär), så det verkar ju bara gälla just voigtländer.

Jag köper mer än gärna i svenska butiker, och kan även acceptera ett visst prispåslag för att göra detta, men 40-50% påslag är ju absurt.

Har jag missat något uppenbart? Jag har mailat Scandinavian Photo i frågan, men inte fått något svar.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
En mycket bra fråga. Jag har dock inte frågat dem utan helt enkelt köpt från Tyskland, 15mm från Foto-Mundus och nu har jag 10mm på ingående från tyska ebay (något billigare än Foto-Mundus).

När jag köpte mitt Sony 70-200MM/4 så var JapanPhoto ca 1000:- billigare än Scandinavian Photo medan det var tvärt om när jag köpte Sony 90mm macro. Men detta var bara under en kortare tid sedan justerades priserna.

På Voigtländers priser har det dock inte skett några förändringar alls. Jag trodde att det kanske skulle ändras när de väl dök upp på marknaden i verkligheten.
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Ja, jag lägger strax en beställning från Tyskland jag med. Hade det handlat om runt 10% påslag hade jag köpt i Sverige.

Jag har varit i musikbranschen ganska länge, och möttes av samma fenomen för några år sedan, samtidigt som de svenska musikprylsbutikerna gnäller om att det är svårt att gå runt när alla köper från Tyskland. Men jag antar att våra svenska foto-butiker inte har problem med att få ekonomin att gå ihop.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Men jag antar att våra svenska foto-butiker inte har problem med att få ekonomin att gå ihop.
Hehe, det var ett roligt antagande! Men det kanske inte var så längesedan du kom in i fotovärlden?

Med ett något längre perspektiv bakåt kan du tvärtom se att praktiskt taget ALLA foto-butiker i Sverige har fått slå igen under senare år. Själv är jag ett gammalt fossil som började fotografera långt innan spegelreflexkamerorna hade slagit igenom ens, och digitalkameror är bara en senkommen "fluga" under sista lilla biten av mitt fotoliv...

Så det är förstås inte svårt för mig att minnas de hundratals fotobutiker som har försvunnit under denna tid. Idag återstår bara enstaka av alla dessa - såväl antalet fysiska fotobutiker som antalet olika kameratillverkare har minskat mycket drastiskt.

Jag skulle använda uttrycket massdöd...

Förklaring till prisskillnaderna för Voigtländer-objektiven är inte lika lätt att ge. Kan vara så att man räknar med väldigt låg försäljjning, och anser sig behöva fördela "ställkostnaderna" på bara ett fåtal sålda objektiv (vilket väl i och för sig lär minska försäljningen ytterligare).
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Mkt riktigt, jag köpte min första systemkamera förra året, så jag har ingen som helst erfarenhet av fotobutikernas historia. Antagandet, som mkt riktigt bör läsas med viss ironi, var bara baserat på den skumma prissättningen och avsaknaden av svar från butiken i fråga.

Dom räknar nog med att sälja ett och annat objektiv ändå, trots överpriset, och det lyckas dom säkert med dessutom, så dom är nog nöjda och glada ändå.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Är det överpris i Sverige eller underpris i Tyskland eller lite över i Sverige och lite under i Tyskland?

Tog ett exempel på prisjakt. EF 70-200/2.8 varierar 29% mellan dyrast och billigast av de som hade på lager just nu och det är svensk marknad. Din jämförelse är Svensk mot Tysk marknad.
Inte allt för längsedan köpte jag en hel del från både England och Nederländerna, men pga priskillnaderna i bl.a. moms så ändrade de ju reglerna för import till Sverige.

Triopo på svensk marknad är 100% dyrare än Triopo i Polen....

/Stefan
 
ANNONS