Annons

Virusprogram till Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

mstoltz

Aktiv medlem
Hej

Har precis gått över från PC till Mac.
På min pc använde jag ett program för att söka genom både hela datorn, men också enstaka filer som man tex laddat ner osv.

Programet heter Malwarebytes och finns även till mac vilken gläder mig mycket då detta program är riktigt bra och har räddat mig ett antal gånger .

MEN....på pc tex, så kunde man högerklicka på den fil / bild eller annat man ville kolla om virus.
På mac går inte detta.....varför ?

Hur kan man kolla enstaka filer istället för att behöva ösa genom hela datorn ?

MVH
Morgan
 

reboot81

Aktiv medlem
Programmet heter Anti-Malware och som namnet säger så är det ett skydd mot sabotageprogram och är ej ett antivirusprogram.

Den köpta versionen erbjuder livesökning i bakgrunden, gratisvarianten endast vid sökning.
 

mstoltz

Aktiv medlem
Men jag har gratis versionen av det på min pc.
Och högerklicka man på en fil står det tex.. "genomsök med malwarebytes"

Så det går visst att söka genom enstaka filer .
Frågan är.....samma program finns ju till Mac, men då går det inte att högerklicka och välja" genomsök med malwarebytes "
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
varför skall du genomsöka en mac
det skit som finns får du aktivt vara med och installera och godkänna
mig veterligen finns det ingenting som du inte aktivt skall vara med och installera som påverkar OSX
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Min första PC köpte jag för 30 år sedan, och har pysslat från och till med virus sedan dess. För 2 år sedan gick jag över till Mac och har sedan dess aldrig pysslat med virus någon gång. Som redan nämnts så får du bara in det som du själv godkänner.
 

mstoltz

Aktiv medlem
En mac kan få virus , det vet vi alla, kanske inte lika mycket som en pc, men ändå.
Om jag laddar ner säg ett program från en sida, eller blir skickad en fil till mig....så vill jag kunna genomsöka den för att vara på den säkra sidan.....det är väl inget fel i det ?

Jag har alltid varit van vid att genomsöka sånt som jag laddat ner och sånt som blivit skickat till mig.
Jag vill tex inte tänka--- "ähh jag har ju en mac det händer säkert ingenting för det säger dom flesta"
Och så är olyckan framme och man skulle få ett virus.

Därför undrade jag bara om det gick att göra så med mac också.....dvs bara genomsöka en fil och inte hela datorn.
 

Artis

Aktiv medlem
varför skall du genomsöka en mac
det skit som finns får du aktivt vara med och installera och godkänna
mig veterligen finns det ingenting som du inte aktivt skall vara med och installera som påverkar OSX
Även om en Mac inte blir drabbad av ett pc virus då kan den föra de vidare via mailkontakter. Förutom virus så finns det även trojaner och dyl. ohyra som kan ställa till för en Mac användare
 

Artis

Aktiv medlem
Norton

Brukade använda Norton Antivirus och även F-secure men har gått till Norton Security för de erbjuder ett paket för 5 enheter nu. Det fanns inte innan.
 

mstoltz

Aktiv medlem
Skönt att det är fler än jag som inte bara skakar på huvudet och tror att mac inte får virus.
Det jag kan tycka är lite konstigt att Malwarebytes som jag gillar och har använt till pc i flera år, inte går att genomsöka en fil på mac, utan måste ta hela datorn.

Medans på pc bara högerklcikar du på filen och väljer "genomsök med malwarebytes"
 

alf109

Aktiv medlem
Jag kör och har kört Norton på mina mac och har gjort det i många år.
Det skannar ju filerna i farten (har jag för mig), jag har aldrig drabbats av virus eller andra elakheter men Norton har blockerat bort en hel del misstänkt skräp genom åren. Jag är också ganska restriktiv med vad jag tankar hem och öppnar.
 

Stisse

Aktiv medlem
Min första PC köpte jag för 30 år sedan, och har pysslat från och till med virus sedan dess. För 2 år sedan gick jag över till Mac och har sedan dess aldrig pysslat med virus någon gång. Som redan nämnts så får du bara in det som du själv godkänner.
Det dummaste jag hört på länge... Varför är alla MAC ägare så naiva?
 

reboot81

Aktiv medlem
Det dummaste jag hört på länge... Varför är alla MAC ägare så naiva?
Inte alls naivt, finns knappt virus till OS X. Laddar ner mängder med filer/program, förr fick jag virus ibland, men aldrig några problem för mig sedan jag bytte till Mac.

Skit finns, men det stoppar man med Adblock Edge, NoScript och en kompetent brandvägg.
Kör mailen i webbläsaren (gmail) så man slipper spam och risken att få/sprida virus den vägen.
 
ANNONS