Annons

fotografera frisbeegolf

Produkter
(logga in för att koppla)

Tuddis

Medlem
tjena...

har fåt erbjudande att fotografera på en frisbeegolf turnering.
så nu undrar jag om det finns någon som möjligen har lite tips åt
mig vad jag skall tänka på och möjligen vad jag skall ha för instälningar på kameran
och annat som jag behöver tänka på

Har: EOS450D
Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS
Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS

har ingen möjlighet att köppa något annat objektiv för tillfället så jag måste använda de som jag har

Tack på förhand :)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
tjena...

har fåt erbjudande att fotografera på en frisbeegolf turnering.
så nu undrar jag om det finns någon som möjligen har lite tips åt
mig vad jag skall tänka på och möjligen vad jag skall ha för instälningar på kameran
och annat som jag behöver tänka på

Har: EOS450D
Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS
Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS

har ingen möjlighet att köppa något annat objektiv för tillfället så jag måste använda de som jag har

Tack på förhand :)
Jag kan erkänna att det var obegripligt många år sedan jag ens såg frisbeegolf. Tror det var 1986-87 eller så :)

Så med reservation för att sporten med största sannolikhet utvecklats en del sedan jag upplevde den så:

Det lär bli svårt att få några kampmoment - något man ju annars ofta letar efter inom sport - det är ju inte mycket till närkamper precis ... Det är ju mer en precisions- och koncentrationssport, så försök fånga just den saken. Fånga blickar, fånga spelare som spanar på banan, om de kollar vinden (då jag senast såg det stod de ofta och kastade gräs i luften för att få koll på vinden). Jag ser framför mig bilder av någon som spänt och koncentrerat står och måttar för ett kast (bild framifrån, antagligen lättast att ta när de skall göra ett kort kast mot korgen där frisbeen skall hamna.

Prova att fånga kaströrelsen genom att panorera, alltså att ta på ganska lång tid (prova med 1/50 eller så). Försök följa med i huvudets rörelser så det blir skarpt. Prova dig fram med kortare och längre och se om det går att få snygga bilder av hur de kastar och rör sig.

Om du under uppvärmning eller träning kan komma riktigt nära någon spelare så kan ju det ge lite kolla bilder. Typ släpa ut en pall och försöka fota någon som kastar lite uppifrån med max vidvinkel. En annan variant är om du hittar någon som tränar kortspel till målen och stå riktigt nära en av korgarna (eller vad de nu kallas nuförtiden) så den bildar förgrund och spelaren synd längre bort.
 

Ventures

Aktiv medlem
tjena...

har fåt erbjudande att fotografera på en frisbeegolf turnering.
så nu undrar jag om det finns någon som möjligen har lite tips åt
mig vad jag skall tänka på och möjligen vad jag skall ha för instälningar på kameran
och annat som jag behöver tänka på

Har: EOS450D
Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS
Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS

har ingen möjlighet att köppa något annat objektiv för tillfället så jag måste använda de som jag har

Tack på förhand :)
Ta med videokameran istället: "Vem va de som kasta?" ;-)
 

Lars_E

Aktiv medlem
Ett par tips från snookerbordet.
Jag misstänker applicerar väl även här, båda är ju precisionssporter.

Ingen blixt och stå inte i linje med det spelarna siktar på.
Tala med spelarna mellan varven, inte i skarpt läge.
Distraherade spelare... kille med kamera i handen och en stövel i röven?


I övrigt...
Ta med en polare ut i parken och öva. Glöm inte frisbeen!
 

kasselrog

Ny medlem
Jag både spelar och fotar en del frisbeegolf - eller ska vi korrigera det till discgolf redan nu så slipper du höra det på banan... :) och kan stämma in i föregående tips. Som Lars_E skriver, stå inte i linje bakom korg utan att få okej från spelarna. Det är otroligt störande när man puttar.

Utkasten från tee är ofta en mycket snabb rörelse som är svår att frysa så satsa mer på inspel och puttar och att försöka fånga de där sköna momenten som uppstår på en discgolfbana, inte sällan folk står och kikar fram ur buskarna i roliga positioner. Jag tycker själv bilder tagna snett nerifrån är riktigt schyssta - ser bra ut om man kan fånga när discen lämnar handen. Går ju att träna på hemma med en kompis så man får rätt inställningar.

Vilken turnering rör det sig om?
 

marten_p

Aktiv medlem
Har också fotat en del tävlingar för ett par år sen. Några spontana tips jag kommer på:

- Stå inte i linje med korg när spelare puttar.
- Undvik färgglada kläder (av samma orsak som ovan).
- Som allt foto dagtid utomhus, håll koll på ljuset! Skillnaden är stor i sol och skugga.
- Skruva upp ISO:n på mörkare skogshål. Kom ihåg att skruva tillbaka sen.
- Försök avskärma spelaren med kort skärpedjup eller annorlunda vinklar. Finns inga tråkigare bilder än där spelaren är en liten prick och man ser folk, hus, bilar och allt annat som kan befinna sig i närheten.
- Ta med miljön om den gör något för bilden, t ex vattenhål eller entusiastisk publik.
- På kortare hål går det jättebra att få med spelare, disc och korg i samma bild.

Kan tillägga att många av spelarna, även på absolut högsta nivå, är väldigt trevliga och pratsamma både under och efter rundorna. Du kommer få veta om dom tycker du är i vägen på något sätt. :)

Några gamla bilder från mig:
http://farm4.static.flickr.com/3110/2327859838_fb4dc33ef2_o.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3136/2327028231_c81f9f3f45_o.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3071/2328942607_19998195d2_o.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2267/2329765788_72100dd6f1_o.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2066/2329765552_296163c2b3_o.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3074/2329327338_93ef793fea_o.jpg
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Okej, kanske man kan komma någon vart med de som jag har, annars måste man söka efter ett objektiv just för sport som är bilit
Man kan fota sport med ganska enkel utrustning. Men precis som inom idrotten själv vinner man mycket på att ha bra grejer. Skall man få snygga bilder (snygga bakgrunder osv) så är objektivet det viktiga, man kan klara sig ganska långt med en rätt enkel kamera. Det man mest vinner med en dyrare kamera är snabbhet (mindre fördröjningar = enklare tajming), snabbare autofokus (fler korrekt fokuserade bilder), snabbare serietagning (fler chanser att få bra bilder av förlopp som är svåra att förutse), bättre sökare (lättare att följa motiv) och inte minst tålighet.
 
ANNONS