Annons

Dags att kasta???

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik X

Aktiv medlem
Viktigt att man inte försöker mikrojustera mot något lutande plan typ mattan på golvet. Eftersom fokuspunkterna i praktiken sträcker sig en bit utanför boxarna man ser i sökaren så hamnar man fel. Plana ytor vinkelräta mot fotoriktningen måste det vara
Jag satt ett par timmar med min 5D3 i förrgår natt och försökte få bort damm från AF-sensorerna, är det verkligen bara jag som har problemet att de smutsas ner? Svåra att få rena och dammfria, jag har inte hittat någon riktigt bra metod. Mitt EF100-400 började fokusera fel för ett tag sedan, då hade ett par av skruvarna som håller fästringen gängat ur sig en bit så objektivet hängde snett på kameran. Och kontakterna i objektivfattningen bör rengöras någon gång emellanåt..
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tycker TS skall börja med att kontrollera fokus systematiskt och på mera lättbedömda motiv.

Välj mittpunkten, ställ t ex ett mjölkpaket på ett bord. Fotografera med 85:an fullt öppen, helst på stativ. Prova från t ex 2 meter och 4 meter. Hur sitter fokus? Slå sedan över till liveview och gör samma sak och jämför.

Att kameror och objektiv felfokuserar är tyvärr inte ovanligt. Det är inte säkert att en verkstad lyckas få till justeringen.

På ett fast objektiv tycker jag att kamerans inbyggda mikro-justering av AF brukar fungera bra och kan ge dramatiskt mycket bättre AF.

När det gäller fototekniken att låsa fokus och sedan komponera om så tycker jag det är rätt "riskabelt". Betydligt bättre att använda någon av de perifera punkterna. Ett problem med just 6D är att alla punkterna sitter rätt centrerat och det kan vara svårt att få till kompositionen med en av ytterpunkterna.
 

Saltis

Aktiv medlem
Det är nog rätt att autofokussystemet är gammalt på min kamera. Den kom 2012 och då klagades det på att man satte in ett sådan gammalt autofokus i en ny kamera.

Jag testade lite mer i går kväll.
Flyttade fokus till avtryckaren för att få en ny fokusering varje gång.
Fotograferade ett specifikt blad på en blomma ca 3 meter bort.
Jag kollade sedan skärpan efter varje avtryckning.

Allt så bra ut under ett antal bilder.
Sedan flyttades plötslig fokusen regält. och låg konstant helt fel, trots att jag var noggran vid varje avtryck och såg till att mittpunkten låg på bladet.
Vi pratar inte om milimetrar fel utan snarare decimetrar.

Om jag sedan tog ett skott mot himlen eller stängde av och slog på kameran så blev autofokusen bra igen.


Hur gör man rent autofokus punkterna?
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Du har en 70-200mm 2,8 i din väska.
Om kameran sätter fokus med det objektivet så ska den rimligen även göra det med ditt fasta 85mm.
Och om du inte kan använda 85:an på full öppning så är det väl ingen mening med objektivet.
Förmodligen har du drabbats av oturen och fått en kombination där hus och objektiv (85mm )inte passar ihop vilket Canon inte tar något ansvar för.
För övrigt så säljs 85:an fortfarande och bör fungera med alla Canonhus.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag hade ett EF 24-70mm f/2.8L som blev väldigt sporadiskt i fokuseringen. Inte millimetrar. Felet kunde bli vad som helst. Det var fokusmotorn som var utsliten. Verkstadsbesök och renovering fixade biffen.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
För ordningens skull plockade jag fram min 5D Mark III och ett EF 100mm f2 som i princip är en tvilling till 85mm f1.8.
Jag testade på olika avstånd med olika fokuspunkter, med och utan omkomposition. Fokus sitter perfekt.
Du kan säkert inte lösa problemet själv och att lämna till verkstad är väl inte lönt med tanke på 85:ans ringa värde.
(Krökta fokusplan är nog sällan ett problem med korta fasta telen. Mikrojustering kan fungera på små fel och för endast ett avstånd, se manual)
 

iSolen.se

Guest
Fast stor skillnad i fokus ska inte orsakas av fokus med mittpunkt + komponera om. Om ni tittar på bilden så har fokus hamnat för nära, och om ni tänker efter så skulle fokus ha hamnat längre bort istället, om detta endast berodde på omkomponering och att skärpeplanet flyttade på sig. Det är ganska uppenbart att fokus inte har suttit rätt ens från början i mitten.

Edit: Detta är vad jag menar (bifogad bild). Där syns tydligt hur fokus flyttas bortåt när man omkomponerar. TS situation är tvärt om.
Bilden är aningen missvisande (du skulle ritat en cirkel så hade det blivit tydligare), felet är lite större.

Om du fotar på tex 2-3 meters avstånd och komponerar om 25-30 grader blir felet typ 30cm, dvs längre än skärpedjupet. (Cosinus 25 grader ger en avståndsdiff på 10%)

Håller med om att felet är åt fel håll i din grafik.

Men om fotografen står så att ansiktet är närmast (vilket är normalt om man fotar med kameran i modellens ansiktshöjd) blir effekten åt andra hållet så diskussionen är relevant. När man vrider bort kameran från ansiktet hamnar fokus närmare.

Att skärpeplanet inte är sfäriskt eller plant är en annan faktor.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Det är nog rätt att autofokussystemet är gammalt på min kamera. Den kom 2012 och då klagades det på att man satte in ett sådan gammalt autofokus i en ny kamera.

Jag testade lite mer i går kväll.
Flyttade fokus till avtryckaren för att få en ny fokusering varje gång.
Fotograferade ett specifikt blad på en blomma ca 3 meter bort.
Jag kollade sedan skärpan efter varje avtryckning.

Allt så bra ut under ett antal bilder.
Sedan flyttades plötslig fokusen regält. och låg konstant helt fel, trots att jag var noggran vid varje avtryck och såg till att mittpunkten låg på bladet.
Vi pratar inte om milimetrar fel utan snarare decimetrar.

Om jag sedan tog ett skott mot himlen eller stängde av och slog på kameran så blev autofokusen bra igen.


Hur gör man rent autofokus punkterna?
Något är ju uppenbart fel. Det du beskriver är alldeles för stora avvikelser från normal funktion. Börja med att försöka lokalisera om problemet finns med andra objektiv eller om det bara är med detta objektiv. Du kommer inte att komma vidare innan du gjort det.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Det är nog rätt att autofokussystemet är gammalt på min kamera. Den kom 2012 och då klagades det på att man satte in ett sådan gammalt autofokus i en ny kamera.

Jag testade lite mer i går kväll.
Flyttade fokus till avtryckaren för att få en ny fokusering varje gång.
Fotograferade ett specifikt blad på en blomma ca 3 meter bort.
Jag kollade sedan skärpan efter varje avtryckning.

Allt så bra ut under ett antal bilder.
Sedan flyttades plötslig fokusen regält. och låg konstant helt fel, trots att jag var noggran vid varje avtryck och såg till att mittpunkten låg på bladet.
Vi pratar inte om milimetrar fel utan snarare decimetrar.

Om jag sedan tog ett skott mot himlen eller stängde av och slog på kameran så blev autofokusen bra igen.


Hur gör man rent autofokus punkterna?
https://www.dpreview.com/forums/thread/2170580#forum-post-25818968
 
ANNONS