Annons

Utskriftsprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

F_lken

Aktiv medlem
Hejsan...

Denna fråga har säkert varit på tapeten tidigare men jag har sökt och frågat överallt känns det som, jag söker ett program som jag kan använda mig av vid utskift av bilder på fotopapper.
Man bör kunna välja hur många bilder man vill skriva ut på samma papper (A4) och vart på pappret dom ska ligga etc. det behöver inte vara ett redigeringsprogram för bilder utan ett enkelt utskriftsprogram för just detta ändamål.
Då fotopapper är relativt dyrt så vill man ju kunna använda så mycket av pappret som möjligt.

Skulle gärna vilja att programet hade möjligheten att ändra storleken efter önskemål etc. anntingen 10*15 eller vad man nu vill ha just för tillfället.

Skulle det nu vara så att ingen förstår vad jag menar så är jag villig att förklara detta igen

// Jonas F
 

abbe-l

Aktiv medlem
Jag andvänder mig av Pagemaker ett kanske lite för avancerat program för ändamålet men jag får stenkoll på vart på pappret bilderna hamnar men där får man justera vilken bildstorlek du ska på "underlaget/pappret" till 10*15 men man kan ju då justera om det skulle bli för tajt med 2 10*15 i bredd till 9,9*14,85 så man utnyttjar mest ut på pappret.

Fast jag har valt denna lösning pga att det jag skriver ut på skrivaren ger jag bort familjebilder till de närmast sörjande familjen samt anhöriga, där de inte är så petnoga med just formatet på bilden :)

/abbe
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Vad har du för skrivare? Till Epsons skrivare följer det med nåt sånt där program. Jag har dock aldrig testat själv med min 870.
 

F_lken

Aktiv medlem
Skrivare

Jag har en Lexmark 5150 och man får något program till den med men jag kan inte välja fler bilder på det pappret och sen utgår skrivaren från centrum av pappret så det blir 1 A4 till en bild på ca:10*15
 

Graal

Avslutat medlemskap
MS Publisher är ett alldeles utmärkt program för utskrifter på allehanda pappersformat och man kan lätt flytta bilderna som man vill med mm-passning genom att dra och släppa, ändra storlek som man vill. Följer med Office 2000 om man nu har detta paket.
 

F_lken

Aktiv medlem
bull skrev:
Jag kör Qimage och är mycket nöjd.
http://www.ddisoftware.com/qimage/
Jag har testat detta nu och det är vad jag söker så jag får tacka så mycket för hjälpen gällande detta.

En annan fråga, när jag printar ut bilderna så blir dom i storleken 10*13,5cm jag trodde det var 10*15cm som gällde (standard).
I programet anger jag 4'*6' vilket ska vara ca: 10*15cm men det blir bara ca:4'*5.5'

Vet någon varför?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Vad har dina filer för förhållande mellan kort- och långsida? De kanske måste beskäras för att bli 1:1,5?
 

F_lken

Aktiv medlem
Format

Ursprungsformatet på bilderna var/är 1184*888 bildpunkter.

Ja man får alltid lära sig något nytt (hoppas jag)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Japp, då blir ju långsidan 13,33 cm om du sätter kortsidan till 10 cm. Programmet har säkert någon funktion för automatbeskärning, frågan är om du vill att programmet skall bestämma det åt dig?
 

F_lken

Aktiv medlem
Beskärning!

Om jag vill beskära bilden innan i typ: Photoshop vilka mått ska jag då ange för att det ska bli typ 10*15 när jag printar den eller det kanske finns någon form av mall på denna sida där det fram går olika beskärningsmått (eller vad det heter) och om inte så kanske man skulle be någon fixa det...
 

TonyCtz

Medlem
Den funktionen finns innbyggt i Qimage.


Om du redan har bilden i din kö, så välj först bilden.
Klicka därefter ner den lilla ikonen med saxen (under preview bilden till höger). Nu har du croppat bilden till ditt inställda format.

Om du vill välja vilken del av bilden som skall croppas bort (vilket jag förmodar att du vill) så högerklicka på preview bilden. Välj "Create associative filter"/"Full edit". Nu kan du dra den croppade delen över din ursprungsbild och välja vad som skrivs ut. Klicka på "Done".
Det fina med att göra detta i Qimage är att din ursprungsbild är orörd.

Qimage är enligt min mening ett av de mest prisvärda program jag någonsin har använt (om än med ngt udda interface).


mvh
Tony
 

F_lken

Aktiv medlem
Vad säger man

Man fick verkligen den hjälpen man önskade och det var på några timmar bara, har innan hålt på i flera veckor innan jag hittade hit...

Tackar
 

haze

Aktiv medlem
Om du bara vill lägga fler bilder på ett A4 ark och printa kan du ju använda vanliga microsoft Word?
Eller har jag missat någon finess du är ute efter.

Själv använder jag QuarkXpress och Indesign som har många inställningsmöjligheter. Men då gäller det främst utskrifter i postscript.
 

Graal

Avslutat medlemskap
I Publisher kan du beskär bilden direkt där du placerat den om du ser att den är för stor. Lätt som en plätt.
 
ANNONS