Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan jag redigera film med formatet AVCHD med Adobe Premiere 4?

Produkter
(logga in för att koppla)

anpahl

Aktiv medlem
Köpte i höstas en ny filmkamera en Sony Hdr-cx130 och upptäckte idag att mitt redigeringsprogram Adobe Premiere inte kunde hämta detta formatet. Finns det något sätt att komma runt detta eller måste jag köpa nytt redigeringsprogram.
 

non-fiction

Medlem
Köpte i höstas en ny filmkamera en Sony Hdr-cx130 och upptäckte idag att mitt redigeringsprogram Adobe Premiere inte kunde hämta detta formatet. Finns det något sätt att komma runt detta eller måste jag köpa nytt redigeringsprogram.
Du kan konvertera materialet till mer redigeringsvänliga format. De två bästa är förmodligen cineform och DNxHD. Den sistnämnda är gratis och cineform har trialversion.

Rekommenderar annars CS5.5, Premiere 6 har väll precis släppts också. De hanterar material filmat med DSLR lite bättre.

Edit: Har du Premiere Elements 4 eller Premiere CS4?
 

Rempe

Aktiv medlem
Alla mina filmer från min kamera (Canon 5d) konverterar jag till smidigare format med hjälp av gratisprogrammet MPEG streamclip. Fungerar väldigt bra och sökte runt lite på nätet efter lämpliga filsystem att konvertera till. När detta väl är gjort flyter redigering smidigt även på min gamla macdator.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Ett alternativ är det som Jakob skrev. Då kan du fortsätta med ditt gamla program. Annars blir det till att köpa nytt.

Nya finns givetvis i en uppsjö. Tänk bara igenom ditt val ordentligt. Jag skriver detta för jag har relativt nyligen gjort samma sak. Vissa program, läs proffsvarianterna såsom Premiere CS6 är oerhört avancerade med en ordentligt brant inlärningskurva före du behärskar det. Andra såsom Pinnacle Studio är mycket enklare men samtidigt mer begränsat. Mina behov fick styra och då jag endast använder kameran till familjefilmer så fick enkelheten styra. Pinnacle Studio blev mitt val. Provade även Premiere Elements och den "riktiga" Premiere men orkade inte lära om mig.....
 

Haraldus

Aktiv medlem
Hur konvertera AVCHD-video från Sony DSC TX10

Jag lånar den här tråden…
Jag tänkte lägga in AVCHD-video från kompaktkameran Sony DSC TX10 i bildspelsprogrammet ProShowGold men det formatet funkar ej där. Kameran ger filformat .MTS vilket inte heller MPEG streamclip förstår. Däremot kan videon visas i Win7, Windows Media Player. Hur konvertera till format som ProShowGold förstår?
/Harald
 

appslapp

Aktiv medlem
CS6 kan inte ta in detta format....förutom professional varianten

om du kör med CS6 så får du inte in ljudet...helt kasst med tanke på att formatet funkar med cs5 utan problem.
 

Irie Micke

Aktiv medlem
Kan mycket väl vara så att om du importerar från kameran (med filstruktur) att det fungerar. MTS filer fungerar inte utan tillhörande styrfiler (inte på Mac ivf)
 

Haraldus

Aktiv medlem
Jag hittade inga styrfiler utan laddade istället ner WinX HD Video Converter Deluxe och där finns alla möjliga format.
 

Irie Micke

Aktiv medlem
Styrfilerna ligger i hela mappstrukturen, dvs man kan inte lyfta över vissa .MTS filer på en disk för att senare importera. (detta gäller iMovie & FCPX) har för mig att Sony Vegas kan klarar av det...
 

Kimster

Aktiv medlem
AVCHD-formatet är byggt för att hålla intakt mappstruktur. Materialet är alltså Root-Mappen och allt under den. Flyttar man en enda fil så riskerar man att sabba allt.
 

appslapp

Aktiv medlem
Då är det skumt att cs5 klarar av att importera men inte cs6? man tycker ju att det borde vara bättre i cs6 inte sämre.

Skall pröva med att importera hela mappen direkt in i premier via premiers media browser.
 
ANNONS