Annons

Hur ta betalt av privatperson som privatperson?

Produkter
(logga in för att koppla)

Burzgul

Aktiv medlem
Hejsan,
Jag har fått ett uppdrag att fota ett bröllop i sommar. Vi har kommit överens om en summa (5500kr) för jobbet och nu undrar jag hur jag ska ta betalt?
Jag har pratat med skatteverket som sade till mig att det inte är lönt att starta eget för ett uppdrag, utan att jag istället ska ta det som hobbyverksamhet. Så långt är allt jättebra. MEN, hur ska jag göra för att ta betalt av brudparet? Kan jag helt enkelt slänga ihop en faktura och istället för BG/PG-nummer skriva mitt kontonr?
Jag antar att en annan lösning är att de får sätta över pengar till mitt konto och jag sedan skriver ett kvitto, men jag skulle allra helst ge dem en faktura.
Någon som har några idéer?

Tacksam för all hjälp jag kan få :)
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Finans

Om du inte vill/orkar/blir uttråkad av att deklarera hobbyverksamhet, kan du mot en avgift (6% har det varit) fakturera genom ex. Frilans finans.
De tar hand om allt, inklusive deklaration och skatter (du blir "anställd" för uppdraget) Det blir dock mindre kvar i fickan än om du bemödar dig med att deklarera hobby:)
 

Burzgul

Aktiv medlem
Tack för snabba svar!
Jag förstod det som att om jag använder frilansfinans så får jag ut 50% av det totala beloppet. 6% tar de själva och resterande 44% går till avgifter och dylikt. Så det är klart att det känns lite surt att "bli av" med halva beloppet ;) Eller missuppfattar jag något?
 

Irie Micke

Aktiv medlem
Tack för snabba svar!
Jag förstod det som att om jag använder frilansfinans så får jag ut 50% av det totala beloppet. 6% tar de själva och resterande 44% går till avgifter och dylikt. Så det är klart att det känns lite surt att "bli av" med halva beloppet ;) Eller missuppfattar jag något?
Det är lite så det är att driva företag.... nu är bara så att det är inte faktureringsföretaget som "tar" 44% utan det är käre staten... =)
 

Burzgul

Aktiv medlem
Det är lite så det är att driva företag.... nu är bara så att det är inte faktureringsföretaget som "tar" 44% utan det är käre staten... =)
Faktureringsföretaget (i det här fallet frilansfinans) tar 6% och övriga 44% går till skatt och dylikt. Men vad jag förstått det som så kan man komma runt dessa skatter genom att ta det hela som hobbyverksamhet istället, så länge det inte överstiger 30.000kr per år.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Faktureringsföretaget (i det här fallet frilansfinans) tar 6% och övriga 44% går till skatt och dylikt. Men vad jag förstått det som så kan man komma runt dessa skatter genom att ta det hela som hobbyverksamhet istället, så länge det inte överstiger 30.000kr per år.
Man måste fortfarande deklarera och skatta!
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Faktureringsföretaget (i det här fallet frilansfinans) tar 6% och övriga 44% går till skatt och dylikt. Men vad jag förstått det som så kan man komma runt dessa skatter genom att ta det hela som hobbyverksamhet istället, så länge det inte överstiger 30.000kr per år.
Javisst, du kan kvitta inkomster mot utgifter i din hobbyverksamhet. Inte lika förmånligt som med F-skattsedel men ändå. Du måste betala skatt på vinsten, om det blir vinst efter det att utgifterna är betalda:) Du kan kvitta utgifter hos ex. Frilans finans också (tror jag), det står på hemsidan hur det går till. Det enklaste är en faktureringstjänst, det mer lönsamma är hobbyverksamhet (om du inte startar upp med FAskattsedel som är det mest lönsamma... om du har en annan anställning) Det krävs gediget arbete med deklaration, bokföring etc i egen verksamhet, det kan det vara värt om du planerar att långsiktigt arbeta med detta. 30000 är gränsen, för att inte behöva betala moms på hobbyverksamheten
 

FotografMB

Avslutat medlemskap
Hur mycket tar ni betalt per bild?

Hej! Tänkte höra lite om hur mycket ni brukar ta betalt per bild? Ska fota åt en bagare till hans hemsida, känner personen i fråga även privat, så vad skulle kännas rätt att ange som pris per bild eller paket? Är inget proffs! Själv, men inte nybörjare heller. Tack på förhand!
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Hej! Tänkte höra lite om hur mycket ni brukar ta betalt per bild? Ska fota åt en bagare till hans hemsida, känner personen i fråga även privat, så vad skulle kännas rätt att ange som pris per bild eller paket? Är inget proffs! Själv, men inte nybörjare heller. Tack på förhand!
De flesta hantverkare, inklusive fotografer, brukar ta betalt per timme. Det är mycket enklare att räkna på. Så räkna ut vad du behöver per timme (lagom timpeng för kortare uppdrag + skatter och avg + lite extra för utrustningen).
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
När det gäller själva överföringen will jag slå ett slag för "Swish". Förmodligen den enklaste betalmetoden idag, så länge bägge parter har ett mobilnummer och en internetbank som stödjer tjänsten.
 

levitte

Aktiv medlem
Lönsammare?

Jag ser lite påståenden om att det ena är lönsammare än det andra, och jag blir aningen förvirrad av påståendena. Det är klart, om en hobbyverksamhet ger väldigt lite inkomst så är det rätt lönsamt på grund av schablonavdraget man kan göra, men i övrigt är väl beskattningen rätt likartad den man får som enskild näringsidkare? Det senare ger generellt en total skatt på nånstans runtom 50% om jag inte räknar helgalet, så skillnaden mellan det och dealen med frilansfinans är egentligen rätt ringa. Väl? Eller har jag missat något i det hela?

Mvh,
Richard
 
ANNONS