Annons

135/2 eller 85/1.2

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanW

Aktiv medlem
Jag ska till Italien (Monte Isola) några dagar. En vän som gifter sig och Monte Isola är en liten ö i en sjö, med charmig pitoresk stad, så många fototillfällen.
Jag flyger med Ryan Air och har bara handbagage (10kg), så måste begränsa utrustningen.
Det jag tänker ta med är:
550D + 18-55/3.5-5.6
6D
35/2 IS
Sen velar jag ifall 24-105/4 blir överflödig i och med 550D + normal, men ger naturligtvis bättre bilder tillsammans med 6D.
Men största dilemmat är 85/1.2 eller 135/2? Båda väger endel, så jag vill helst inte ta båda.
135:an kommer man ju närmare med, för tex gatufoto och i synnerhet med 550D, å andra sidan är 85/1.2 magisk och ger på 550D samma bildvinkel och skärpedjup som 135/2 på 6D.

Tar gärna emot synpunkter, och ifall det skulle vara något annat som ska med.

Kan tillägga att en vän tar med stativ och att jag, ifall jag skulle vilja kan låna med 70-200/2.8 IS och Sigma 12-24.
 

c5j

Aktiv medlem
Lämna 550D + kitoptik. Jag hade kört 6D + 35 + 85 + 135. Ev 24-105 ifall det ryms. Och en reflexskärm. Thats it.
 

Dragoen

Aktiv medlem
Jag föreslår motsatsen; att till ett sådant viktigt tillfälle ta med både 550D och 6D, då har du ett kamerahus som backup i fall det andra går sönder.

Därefter hade jag prioriterat optik till fullformataren, alltså 24-105 samt 135/2, eftersom det kamerahuset leverera bäst råfiler.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag föreslår 6D + 35 + 85.
Skippa resten! Du behöver inte ens reflektor eller backuphus om du ska resa lätt.
Själv kommer jag också minimera min utrustning rejält när jag ska på bröllop i Bosnien.

/Stefan
 

Jimfear

Aktiv medlem
Jag föreslår motsatsen; att till ett sådant viktigt tillfälle ta med både 550D och 6D, då har du ett kamerahus som backup i fall det andra går sönder.
Om man är inhyrd fotograf är det nog bra att vara beredd på haveri. Men som vanlig dödlig tycker jag det är ett väldigt underligt tankesätt, är Canon verkligen så sunkiga att man inte kan lita på att huset skall fungera några dagar utan problem?

Nej spara vikten, ta med endast det bättre huset. Vet inte hur viktiga RyanAir är med handbagage, men min erfatenhet är att flygbolagen vanligtvis inte kollar vikten på väskor som ser små och lätta ut. Har rest massor med min kameraväska som ser ut som en vanlig ryggsäck, men väger runt 8kg. Ingen har kollat vikten trots att det ofta har varit 5kg gräns på handbagaget.

Lycka till i Italien!
 

Irie Micke

Aktiv medlem
RyanAir brukar vara riktigt duktiga på att väga bagage för att "sätta dit" folk med övervik. tvinga dom att checka in bagage mot en straff avgift... Hade själv en tröja i väskan som var för varm att ha på sig i check-in hallen, väskan vägde 0,2 kg för mycket... Fick till svar att väska vägde för mycket och att jag var tvungen att checka in den.
Löste det genom att sätta på mig tröjan (vikt ca 300gram), fick en arg blick och kommentaren: Mmmmmmm, men då MÅSTE du ha den på dig hela tiden....!
Jag loooovar.....! ;)

Men fyll jackfickorna med objektiv, det finns ingen gräns på hur mycket kläder får väga. ;)
 

StaffanW

Aktiv medlem
Tack för alla svar.
Jag är inte inhyrd fotograf, men dom har ingen annan heller utan inofficiellt är jag den officiella fotografen, så båda husen ska nog med ändå. 550D + den enkla normalzoomen väger dessutom inte så mycket.

Har också hört att RyanAir är benhårda på vikt och mått vad gäller bagage.
Någon som vet ifall man kan ha en mjuk handbagageväska, som tex i hopsjunket format blir bredare än deras krav?
 

Anjou

Aktiv medlem
Någon som vet ifall man kan ha en mjuk handbagageväska, som tex i hopsjunket format blir bredare än deras krav?
Det viktigaste är att du snabbt och enkelt får in väskan i bagagehyllan. Jag har flera gånger rest med för stor fotoväska och man blir väldigt stressad när väskan varken går in i facket eller under stolen. Man känner ju inte för att lämna ifrån sig fotoprylarna i det gemensamma utrymmet ombord. Då får man snabbt slita ut något stort så det går att pressa ihop lite till...

Mjuk väska funkar men skyddar kanske inte lika bra. Formatreglerna gäller att väskan ska gå att trycka ner i deras "mall" eller vad man ska kalla det. En mjuk väska anpassar sig lätt även om den egentligen är lite för stor åt något håll. Jag har aldrig varit med om att någon gått runt med måttband. Har faktiskt inte heller behövt väga mitt handbagage någon gång, men är alltid förberedd på det så jag vet vad jag ska kränga ner i fickorna och hänga över axeln.

Edit: har iof inte rest med ryanair.
 
ANNONS