Annons

Epson Photo 2100

Produkter
(logga in för att koppla)

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Strutsen skrev:
Hej

Vi tänkte köpa en Epson 2100 till jobbet.
Någon som har någon erfarenhet / åsikter?
Jag hade en 2000 men bytte till en 1290. 2000 hade mycket stora problem med färgskiftningar; utskriften såg väldigt olika ut beroende på vilket ljus man betraktade den i. Ett jätteproblem för mig, eftersom det var helt omöjligt att få till hudtoner.
Det ska i viss mån vara åtgärdat på 2100, men jag har hört att lite skiftningar är kvar. Det är tillräkligt avskräckande för mig, men samtidigt finns det de som bara har lovord över 2100.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
...ska kanske tillägga att Epsons support är under all kritik. Fem (5) mail till supporten angående min 2000, och inget svar.
 

Strutsen

Aktiv medlem
Tack för svar.
Jag har oxå hört om färgskiftningarna. Men att det kombinerat med bättre papper, ska vara bättre på 2100.
 

Marten

Aktiv medlem
Calle S skrev:
...ska kanske tillägga att Epsons support är under all kritik. Fem (5) mail till supporten angående min 2000, och inget svar.
Jag vill också dra mitt strå till stacken när det gäller att hacka på Epsons support. Jag köpte för några år sedan en dyr skrivare med på platsen service. När den började krångla tog det 4 månader(!) innan jag fick tillbaka den. Och då var jag tvungen att ringa ända upp till högkvarteret i England för att det skull hända något. På platsen service... Tyvärr gör ju Epson de bästa fotoskrivarna, så det är kanske något man får ta iallafall.
 

gors

Aktiv medlem
Servicen vet jag inget om, men jag är helnöjd med min 2100 som jag haft i ett par månader nu.

Men det var en hel del jobb att få den att skriva ut som jag ville. Det är helt nödvändigt att använda det medföljande gråbalanseringskittet.

Stödet för Mac OS X är skitdåligt. Till exempel kan man inte skriva ut utfallande och inte på cd-skivor. För det får man köra i Classic.
 

Roland L

Ny medlem
Hej jag har som Göran Segeholm också en 2100, service ?. Och som Göran säger det tar ett tag innan man får det resultat man vill ha, och det finns många parametrar att fixa med, själv tyckte jag att färgmättnaden var dålig, nu kör jag med +25 på mättnad, kör Scandinavian Photo's A4 som går riktigt bra, det måste vara bra papper de billiga gamla funkar inte, det går åt många färgpatroner. Men när allt är inställt och du använder bra papper så blir resultatet riktigt bra.

Roland

PS. har också provat rull papper och det funkar bra men bilderna förblir rullformade viket inte är något lyft.
 

TonyCtz

Medlem
Har även jag en 2100 sedan en månad tillbaka. Är mycket nöjd med den så här långt. Bildkvaliten är enastående. Det nya pigmentbaserade bläcket (ny formulering jämfört med 2000) återger nyanser i skuggpartier på ett sätt som jag inte har sett med någon annan "hemma"skrivare.

En förutsättning för optimalt resultat är bra profiler för det använda papperet!

Det finns fortfarande ett visst mått av metamerism och "bronzing" även med det nya bläcket.

(Metamerism = färgskiftning beroende på belysningens färgtemperatur.
Bronzing = en "metallisk" reflektion när bilden synas från en extrem vinkel i förhållande till belysningen)

Hur stort problemet är beror delvis på vilket papper som används. Har själv kvar att testa ett par papper (icke-Epson) som hävdas minimera problemet.

Min egen erfarenhet är att problemet med metamerism och bronzing hos 2100 är stark överdrivet i del forum där detta har diskutterats ingående.

mvh

TonyC
 

Isaksson

Aktiv medlem
Epson 2100

Köp den! Har haft den i en månad nu och är supernöjd. Kvalitetsmässigt ger den oerhört fina utskrifter, men är det hastighet ni är ute efter så är det kanske Canon´s senaste A3 skrivare ni ska titta på.
 
ANNONS